Renault gaat bestelauto’s op waterstof ontwikkelen

Renault gaat samenwerken met het Amerikaanse Plug Power voor de ontwikkeling en bouw van lichte bestelwagens op waterstof. Beide bedrijven hebben een 50/50 joint venture opgericht die 30 procent van die specifieke markt in Europa hoopt te veroveren.

Het gezamenlijke bedrijf, dat wordt gevestigd in Frankrijk, wil daarbij totaaloplossingen bieden, vanaf de auto’s zelf tot de bijvul-infrastructuur en de service.

Wereldleider

Plug Power noemt zichzelf een wereldleider op het gebied van waterstofcel-systemen en de diensten daaromheen maar haalde in het derde kwartaal van vorig jaar maar een omzet van 107 miljoen dollar. Na de aankondigde deal met Renault ging de aandelenkoers van de kleine Amerikaanse speler met nog eens 17 procent omhoog waardoor het bedrijf op de beurs nu 30 miljard dollar waard is, drie keer zo veel als Groupe Renault.

De Franse autofabrikant is desalniettemin enthousiast over de deal: “Dit strategische project steunt de decarbonisatie van mobiliteit in Europa met schone energie-oplossingen.” Renault noemt daarbij niet alleen lichte bestelwagens maar ook taxi’s en OV-voertuigen als interessante marktsegmenten.

Renault gaat bestelauto’s op waterstof ontwikkelen - Automobielmanagement.nl

Renault gaat bestelauto’s op waterstof ontwikkelen

Renault gaat samenwerken met het Amerikaanse Plug Power voor de ontwikkeling en bouw van lichte bestelwagens op waterstof. Beide bedrijven hebben een 50/50 joint venture opgericht die 30 procent van die specifieke markt in Europa hoopt te veroveren.

Het gezamenlijke bedrijf, dat wordt gevestigd in Frankrijk, wil daarbij totaaloplossingen bieden, vanaf de auto’s zelf tot de bijvul-infrastructuur en de service.

Wereldleider

Plug Power noemt zichzelf een wereldleider op het gebied van waterstofcel-systemen en de diensten daaromheen maar haalde in het derde kwartaal van vorig jaar maar een omzet van 107 miljoen dollar. Na de aankondigde deal met Renault ging de aandelenkoers van de kleine Amerikaanse speler met nog eens 17 procent omhoog waardoor het bedrijf op de beurs nu 30 miljard dollar waard is, drie keer zo veel als Groupe Renault.

De Franse autofabrikant is desalniettemin enthousiast over de deal: “Dit strategische project steunt de decarbonisatie van mobiliteit in Europa met schone energie-oplossingen.” Renault noemt daarbij niet alleen lichte bestelwagens maar ook taxi’s en OV-voertuigen als interessante marktsegmenten.