Ford haalt de benodigde dieselmotoren uit een fabriek in het Engelse Dagenham terwijl de versnellingsbakken uit Keulen worden aangevoerd. Daarnaast kunnen meer dan 100 Turkse toeleveranciers van de uitbreiding profiteren. Volkswagen, de alliantie-partner van Ford bij bestelwagens, gaat ook een nieuwe 1-tons bestelauto bij Ford Otosan bouwen. Dat biedt volgens beide bedrijven waardevolle schaalvergroting voor de betreffende platforms en brengt meer technologie sneller naar de markt. De nieuwe Transit moet in 2023 op de markt komen in een elektrische, plug-in hybride, mild hybride en dieselversie. “Dit wordt het meest uitgebreide productengamma dat we ooit aan Europese klanten hebben geboden,’’ aldus Ford.

Connected

De Transit’s worden ook voorzien van ‘connected services’ die in nauwe samenwerking met gebruikers worden ontwikkeld. ”De volgende generatie Transit Custom’s zal onze positie als grootste merk voor commerciële voertuigen in Europa versterken. Dit voertuig is de sleutel voor groei van deze sector waarbij we doorgaan met het scheppen van een duurzame, winstgevende business die is geworteld in een elektrische toekomst,’’ zegt Stuart Rowley, President van Ford of Europe. Hij benadrukt dat er ook hybride versies op de markt komen ‘omdat niet alle gebruikers over kunnen stappen van conventionele verbrandingsmotoren op all-elektrische voertuigen’.

Lees ook:
Ford: in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s