Stellantis op weg naar zero emissie met waterstof-hybride bestelauto

Stellantis komt eind 2021 met een waterstof-hybride aandrijflijn voor de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro. Onder de noemer Project Genesis werkt de Frans-Duitse tak van het bedrijf aan een emissievrij alternatief voor de batterij-elektrische versies van deze bestelauto’s, op basis van het bestaande LCV-platform. Stellantis belooft dat een volle tank waterstof genoeg is voor een bereik van 400 kilometer. In noodgevallen kan er 50 kilometer op het accupakket worden gereden.

Stellantis is de derde grote autofabrikant die zich op grote schaal bezighoudt met het ontwikkelen van FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicles). Maar waar Toyota en Hyundai de focus leggen op de ontwikkeling van personenauto’s met een brandstofcel, kiest Stellantis ervoor om eerst de bestelautomarkt te bedienen. En dat zou best een slimme keuze kunnen zijn want de diesel is uit de gratie. Althans bij de politiek. De vraag naar personenauto’s met een dieselmotor daalt dan ook al jaren, maar hier bieden benzine, hybride en vol-elektrische modellen voldoende alternatieven. Voor de ondernemer in z’n dieselbus was dat alternatief er lange tijd niet, terwijl de druk om emissievrij te rijden toeneemt. Vol-elektrische bestelauto’s zijn er weliswaar, alleen zijn deze bussen vooral bedoeld voor stedelijk gebruik. Met een waterstof aangedreven versie van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro hoopt Stellantis nu het antwoord te hebben gevonden op de vraag naar emissievrij rijden met voldoende bereik en zonder compromis op het gebied van laadvolume en capaciteit.

Passend antwoord

Carla Gohin, Senior Vice President Research & Innovation, legt uit waar de autofabrikant nu staat. “Elektrificatie is bij Stellantis al enige tijd een feit. Tegen het einde van dit jaar hebben we meer dan 39 geëlektrificeerde modellen in het programma. Belangrijk onderdeel van de volgende stappen in die transitie naar zero emissie is het aanbieden van waterstofmodellen in het LCV-aanbod. Xavier Peugeot, LCV Business Unit Senior Vice President, haakt hierop aan: “Eind 2021 is het hele LCV-aanbod geëlektrificeerd. 83 procent van onze klanten rijdt gemiddeld minder dan 200 kilometer per dag. 44 procent van onze klanten rijdt nooit meer dan 300 kilometer per dag. Er is dus nog steeds een deel van onze doelgroep die meer dan 300 kilometer per dag rijdt.” Volgens Peugeot richt Stellantis zich met de FCEV op een nieuwe doelgroep die op zoek is naar emissievrij rijden, maar dan wel zonder de nadelen van lange laadtijden en een klein bereik. “Bovendien mag er geen sprake zijn van een compromis. Zakelijke kopers zijn niet bereid water bij de wijn te doen, zero emissie voertuigen moeten net zo goed presteren als de dieselauto’s waar ze nu in rijden. Voor die doelgroep moeten we met een passend antwoord komen en dat is een waterstofaandrijflijn.”

Zonder compromis

Waarom kiest Stellantis voor deze techniek? Ten eerste omdat batterij-elektrische bestelauto’s niet aan alle wensen van ondernemers voldoen, blijkt uit de woorden van Gohin. “Klanten willen zero emissie voertuigen met een grotere actieradius, terwijl de functionaliteit, lees laadcapaciteit, er niet onder mag lijden. Tegelijkertijd moet de inzetbaarheid maximaal zijn, en dat betekent dat lange laadtijden vaak ongewenst zijn. Hun bedrijfsmodel staat langdurige uitval van voertuigen niet toe. De FCEV is hierin de perfecte aanvulling op de BEV. Maar dat moet dan wel zonder compromis, alle componenten worden dus buiten de laadruimte geïntegreerd in ons bestaande elektrische LCV-platform. Dat levert de meeste synergie op.”

Typische voordelen

De waterstoftanks en brandstofceltechnologie wordt geleverd door de Franse bedrijven Faurecia en Symbio. De brandstofcel die Stellantis in de drie modellen gebruikt is iets kleiner dan die van de concurrentie, vertelt Frank Jordan, Research & Innovation Director Germany. “Deze is gekoppeld aan een batterijpakket. De elektrische motor kan dus worden aangedreven door de brandstofcel én de batterijen. Het voordeel is dat je de typische voordelen van waterstof, zoals een grote actieradius en snel tanken, behoudt maar dat de brandstofcel kleiner is en eenvoudiger kan worden toegepast in onze voertuigen. Daarnaast zijn de kosten lager en is de efficiency beter omdat je de brandstofcel altijd optimaal gebruikt en overtollige energie wordt opgeslagen in de batterijen. Waterstof wordt een belangrijke pilaar waarop de hele transitie steunt binnen Europa en wereldwijd naar groene energie. De European Clean Hydrogen Alliance schat dat er in Europa 60 miljard euro wordt geïnvesteerd in dit ecosysteem.”

Plug-in FCEV

Volgens Peter Gros, Manager Center of Competence Hydrogen & Fuel Cells, gaat het in feite om een plug-in FCEV. “De brandstofcel fungeert in de architectuur van Stellantis als directe aandrijving. De cel is de primaire krachtbron, het gedownsizede batterypack, geplaatst onder de voorstoelen, ondersteunt de brandstofcel en levert bijvoorbeeld piekvermogen bij accelereren. Ook functioneren de accu’s als energieopslag bij regeneratief remmen. Bij een lege tank en zonder vulstation in de buurt kan je op de accu’s maximaal maximaal 50 kilometer vol-elektrisch naar het volgende tankstation rijden. En als ook dat niet genoeg is kan je de accu’s opladen bij een laadpunt.” De eerste pre-productiemodellen zijn inmiddels gerealiseerd bij het Opel Special Vehicles in Rüsselsheim, vertelt Dirk Wexel, Project Leader Hydrogen LCV. “De brandstofcel, de waterstoftanks en de plug-in batterij worden ingebouwd in de bestaande elektrische modellen. De brandstofcel komt bovenop de elektrische motor onder de motorkap. Onder de auto, waar normaalgesproken de batterijen zijn gemonteerd, komen de 700 bar waterstoftanks. Het kleinere accupakket verhuist, zoals gezegd, naar de ruimte onder de voorstoelen. We zijn nu in de testfase voordat we met kleinschalige eerste productie kunnen beginnen.”

Geen prototypes

De grootste uitdaging om het waterstofproject zo ‘planet proof’ als mogelijk te maken, is grootschalige productie van groene waterstof middels zon en windenergie. Daarnaast moeten er voldoende waterstofvulstations worden gebouwd. Ook dienen autofabrikanten manieren te vinden om de hele aandrijflijn toe te passen in voertuigplatforms. Tot slot: de kosten. De TCO van een waterstofauto mag niet hoger zijn dan die van een conventionele auto. Hiervoor is massaproductie nodig. Men benadrukt dat Stellantis niet werkt aan prototypes van een nieuw voertuig, maar aan een aanvulling op het bestaande BEV aanbod. Het bedrijf ontvangt voor de ontwikkeling van waterstofvoertuigen 5,6 miljoen euro van de Duitse overheid, als onderdeel van een groter project om de waterstofeconomie vorm te geven en waar in totaal door het Duitse ministerie van transport 1,6 miljard euro in wordt gepompt. Verkeersminister Andreas Scheuer: “We moeten waterstofmobiliteit op de weg krijgen, in het bijzonder bedrijfsauto’s.” Zijn Franse collega Jean-Baptiste Djebbari voegt daar aan toe dat waterstof onmisbaar is om CO2-neutraal te zijn in 2050. “We hebben elektrische en waterstofvoertuigen nodig. Maar we moeten vooral innoveren.” Djebbari laat weten dat Stellantis kan rekenen op steun van de Franse overheid. onder meer door met financiële prikkels de vraag naar deze voertuigen te stimuleren en door de bouw van waterstofvulstations te bevorderen. “Tegen 2030 hebben we 7 miljard euro geïnvesteerd in de waterstofeconomie. Er zijn daarbij twee prioriteiten: de productie van groene waterstof en de ontwikkeling van mobiliteit. We moeten meer doen voor de LCV-sector en dat gaan we ook doen.”

Eind 2021

De Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro gaan als eerste geleverd worden met deze nieuwe waterstof-hybride aandrijflijn. Stellantis belooft een bereik van ruim 400 kilometer. Waterstof tanken duurt slechts drie minuten. Wanneer kunnen we de auto’s verwachten? Xavier Peugeot: “We verwachten voor het einde van dit jaar de eerste auto’s te kunnen leveren en wel in twee lengtematen. We focussen eerst op het LCV-segment, personenauto’s volgen later.” Waarom maakt Stellantis andere keuzes dan bijvoorbeeld Hyundai en ook Toyota waar Stellantis al mee samenwerkt op het gebied van bestelauto’s. Carla Gohin: “We denken dat we het beste van twee werelden combineren: waterstof voor een groot bereik en elektrisch voor het verbeteren van de prestaties en als back-up in geval van een lege waterstoftank. Daarnaast is ons LCV-platform uitermate geschikt om snel nieuwe aandrijflijnen te ontwikkelen. Tot slot spelen ook de kosten en concurrentie-overwegingen een rol om tot deze beslissing te komen.” De auto’s worden het eerst in Frankrijk en Duitsland geïntroduceerd, de rest van Europa volgt snel. Xavier Peugeot: “In deze landen staan de meeste waterstofstations, momenteel 25 in Frankrijk en 90 in Duitsland. Tegelijkertijd werken we met energieleveranciers om een compleet pakket aan te bieden, auto’s inclusief waterstoftankstation.” Toch nog een beetje als Toyota dus…

Auto met waterstoftankstation

Om de vraag naar waterstofauto’s te stimuleren wil Stellantis deze gaan aanbieden in combinatie met een vulstation. Het is daarin niet de enige. Eerder al kondigde Toyota aan dat de Mirai besteld kan worden met een eigen tankstation voor waterstof, het resultaat van een samenwerking tussen Toyota Nederland en Resato International uit Assen.

Lees ook:
Nieuwe Toyota Mirai te bestellen mét waterstoftankstation en tankservice

Stellantis op weg naar zero emissie met waterstof-hybride bestelauto - Automobielmanagement.nl

Stellantis op weg naar zero emissie met waterstof-hybride bestelauto

Stellantis komt eind 2021 met een waterstof-hybride aandrijflijn voor de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro. Onder de noemer Project Genesis werkt de Frans-Duitse tak van het bedrijf aan een emissievrij alternatief voor de batterij-elektrische versies van deze bestelauto’s, op basis van het bestaande LCV-platform. Stellantis belooft dat een volle tank waterstof genoeg is voor een bereik van 400 kilometer. In noodgevallen kan er 50 kilometer op het accupakket worden gereden.

Stellantis is de derde grote autofabrikant die zich op grote schaal bezighoudt met het ontwikkelen van FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicles). Maar waar Toyota en Hyundai de focus leggen op de ontwikkeling van personenauto’s met een brandstofcel, kiest Stellantis ervoor om eerst de bestelautomarkt te bedienen. En dat zou best een slimme keuze kunnen zijn want de diesel is uit de gratie. Althans bij de politiek. De vraag naar personenauto’s met een dieselmotor daalt dan ook al jaren, maar hier bieden benzine, hybride en vol-elektrische modellen voldoende alternatieven. Voor de ondernemer in z’n dieselbus was dat alternatief er lange tijd niet, terwijl de druk om emissievrij te rijden toeneemt. Vol-elektrische bestelauto’s zijn er weliswaar, alleen zijn deze bussen vooral bedoeld voor stedelijk gebruik. Met een waterstof aangedreven versie van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro hoopt Stellantis nu het antwoord te hebben gevonden op de vraag naar emissievrij rijden met voldoende bereik en zonder compromis op het gebied van laadvolume en capaciteit.

Passend antwoord

Carla Gohin, Senior Vice President Research & Innovation, legt uit waar de autofabrikant nu staat. “Elektrificatie is bij Stellantis al enige tijd een feit. Tegen het einde van dit jaar hebben we meer dan 39 geëlektrificeerde modellen in het programma. Belangrijk onderdeel van de volgende stappen in die transitie naar zero emissie is het aanbieden van waterstofmodellen in het LCV-aanbod. Xavier Peugeot, LCV Business Unit Senior Vice President, haakt hierop aan: “Eind 2021 is het hele LCV-aanbod geëlektrificeerd. 83 procent van onze klanten rijdt gemiddeld minder dan 200 kilometer per dag. 44 procent van onze klanten rijdt nooit meer dan 300 kilometer per dag. Er is dus nog steeds een deel van onze doelgroep die meer dan 300 kilometer per dag rijdt.” Volgens Peugeot richt Stellantis zich met de FCEV op een nieuwe doelgroep die op zoek is naar emissievrij rijden, maar dan wel zonder de nadelen van lange laadtijden en een klein bereik. “Bovendien mag er geen sprake zijn van een compromis. Zakelijke kopers zijn niet bereid water bij de wijn te doen, zero emissie voertuigen moeten net zo goed presteren als de dieselauto’s waar ze nu in rijden. Voor die doelgroep moeten we met een passend antwoord komen en dat is een waterstofaandrijflijn.”

Zonder compromis

Waarom kiest Stellantis voor deze techniek? Ten eerste omdat batterij-elektrische bestelauto’s niet aan alle wensen van ondernemers voldoen, blijkt uit de woorden van Gohin. “Klanten willen zero emissie voertuigen met een grotere actieradius, terwijl de functionaliteit, lees laadcapaciteit, er niet onder mag lijden. Tegelijkertijd moet de inzetbaarheid maximaal zijn, en dat betekent dat lange laadtijden vaak ongewenst zijn. Hun bedrijfsmodel staat langdurige uitval van voertuigen niet toe. De FCEV is hierin de perfecte aanvulling op de BEV. Maar dat moet dan wel zonder compromis, alle componenten worden dus buiten de laadruimte geïntegreerd in ons bestaande elektrische LCV-platform. Dat levert de meeste synergie op.”

Typische voordelen

De waterstoftanks en brandstofceltechnologie wordt geleverd door de Franse bedrijven Faurecia en Symbio. De brandstofcel die Stellantis in de drie modellen gebruikt is iets kleiner dan die van de concurrentie, vertelt Frank Jordan, Research & Innovation Director Germany. “Deze is gekoppeld aan een batterijpakket. De elektrische motor kan dus worden aangedreven door de brandstofcel én de batterijen. Het voordeel is dat je de typische voordelen van waterstof, zoals een grote actieradius en snel tanken, behoudt maar dat de brandstofcel kleiner is en eenvoudiger kan worden toegepast in onze voertuigen. Daarnaast zijn de kosten lager en is de efficiency beter omdat je de brandstofcel altijd optimaal gebruikt en overtollige energie wordt opgeslagen in de batterijen. Waterstof wordt een belangrijke pilaar waarop de hele transitie steunt binnen Europa en wereldwijd naar groene energie. De European Clean Hydrogen Alliance schat dat er in Europa 60 miljard euro wordt geïnvesteerd in dit ecosysteem.”

Plug-in FCEV

Volgens Peter Gros, Manager Center of Competence Hydrogen & Fuel Cells, gaat het in feite om een plug-in FCEV. “De brandstofcel fungeert in de architectuur van Stellantis als directe aandrijving. De cel is de primaire krachtbron, het gedownsizede batterypack, geplaatst onder de voorstoelen, ondersteunt de brandstofcel en levert bijvoorbeeld piekvermogen bij accelereren. Ook functioneren de accu’s als energieopslag bij regeneratief remmen. Bij een lege tank en zonder vulstation in de buurt kan je op de accu’s maximaal maximaal 50 kilometer vol-elektrisch naar het volgende tankstation rijden. En als ook dat niet genoeg is kan je de accu’s opladen bij een laadpunt.” De eerste pre-productiemodellen zijn inmiddels gerealiseerd bij het Opel Special Vehicles in Rüsselsheim, vertelt Dirk Wexel, Project Leader Hydrogen LCV. “De brandstofcel, de waterstoftanks en de plug-in batterij worden ingebouwd in de bestaande elektrische modellen. De brandstofcel komt bovenop de elektrische motor onder de motorkap. Onder de auto, waar normaalgesproken de batterijen zijn gemonteerd, komen de 700 bar waterstoftanks. Het kleinere accupakket verhuist, zoals gezegd, naar de ruimte onder de voorstoelen. We zijn nu in de testfase voordat we met kleinschalige eerste productie kunnen beginnen.”

Geen prototypes

De grootste uitdaging om het waterstofproject zo ‘planet proof’ als mogelijk te maken, is grootschalige productie van groene waterstof middels zon en windenergie. Daarnaast moeten er voldoende waterstofvulstations worden gebouwd. Ook dienen autofabrikanten manieren te vinden om de hele aandrijflijn toe te passen in voertuigplatforms. Tot slot: de kosten. De TCO van een waterstofauto mag niet hoger zijn dan die van een conventionele auto. Hiervoor is massaproductie nodig. Men benadrukt dat Stellantis niet werkt aan prototypes van een nieuw voertuig, maar aan een aanvulling op het bestaande BEV aanbod. Het bedrijf ontvangt voor de ontwikkeling van waterstofvoertuigen 5,6 miljoen euro van de Duitse overheid, als onderdeel van een groter project om de waterstofeconomie vorm te geven en waar in totaal door het Duitse ministerie van transport 1,6 miljard euro in wordt gepompt. Verkeersminister Andreas Scheuer: “We moeten waterstofmobiliteit op de weg krijgen, in het bijzonder bedrijfsauto’s.” Zijn Franse collega Jean-Baptiste Djebbari voegt daar aan toe dat waterstof onmisbaar is om CO2-neutraal te zijn in 2050. “We hebben elektrische en waterstofvoertuigen nodig. Maar we moeten vooral innoveren.” Djebbari laat weten dat Stellantis kan rekenen op steun van de Franse overheid. onder meer door met financiële prikkels de vraag naar deze voertuigen te stimuleren en door de bouw van waterstofvulstations te bevorderen. “Tegen 2030 hebben we 7 miljard euro geïnvesteerd in de waterstofeconomie. Er zijn daarbij twee prioriteiten: de productie van groene waterstof en de ontwikkeling van mobiliteit. We moeten meer doen voor de LCV-sector en dat gaan we ook doen.”

Eind 2021

De Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro gaan als eerste geleverd worden met deze nieuwe waterstof-hybride aandrijflijn. Stellantis belooft een bereik van ruim 400 kilometer. Waterstof tanken duurt slechts drie minuten. Wanneer kunnen we de auto’s verwachten? Xavier Peugeot: “We verwachten voor het einde van dit jaar de eerste auto’s te kunnen leveren en wel in twee lengtematen. We focussen eerst op het LCV-segment, personenauto’s volgen later.” Waarom maakt Stellantis andere keuzes dan bijvoorbeeld Hyundai en ook Toyota waar Stellantis al mee samenwerkt op het gebied van bestelauto’s. Carla Gohin: “We denken dat we het beste van twee werelden combineren: waterstof voor een groot bereik en elektrisch voor het verbeteren van de prestaties en als back-up in geval van een lege waterstoftank. Daarnaast is ons LCV-platform uitermate geschikt om snel nieuwe aandrijflijnen te ontwikkelen. Tot slot spelen ook de kosten en concurrentie-overwegingen een rol om tot deze beslissing te komen.” De auto’s worden het eerst in Frankrijk en Duitsland geïntroduceerd, de rest van Europa volgt snel. Xavier Peugeot: “In deze landen staan de meeste waterstofstations, momenteel 25 in Frankrijk en 90 in Duitsland. Tegelijkertijd werken we met energieleveranciers om een compleet pakket aan te bieden, auto’s inclusief waterstoftankstation.” Toch nog een beetje als Toyota dus…

Auto met waterstoftankstation

Om de vraag naar waterstofauto’s te stimuleren wil Stellantis deze gaan aanbieden in combinatie met een vulstation. Het is daarin niet de enige. Eerder al kondigde Toyota aan dat de Mirai besteld kan worden met een eigen tankstation voor waterstof, het resultaat van een samenwerking tussen Toyota Nederland en Resato International uit Assen.

Lees ook:
Nieuwe Toyota Mirai te bestellen mét waterstoftankstation en tankservice