G4S: ‘We proberen alle bestelauto’s bij één merk in te kopen’

interview

Maaike Hofwijk is Fleet Manager Europe & Global OEM Lead bij G4S Europe Holding BV in Amsterdam. Het veiligheids- en beveiligingsbedrijf beschikt in Nederland over een vloot van zo’n 200 bestelauto’s, die zo zijn uitgerust dat medewerkers de talloze beveiliging- en veiligheidstaken naar behoren uit kunnen voeren. Er worden dan ook bijzondere eisen gesteld aan de voertuigen, waarbij een goede band met dealer en importeur van essentieel belang is, vertelt Hofwijk.

G4S maakt voor haar vloot vooral gebruik van lichte bedrijfsauto’s in het L1H1-segment. De keuze voor een bepaald type voertuig wordt hoofdzakelijk bepaald door de voorkeuren vanuit de verschillende business units. “We zoeken op basis van die voorkeuren altijd een leverancier die hieraan kan voldoen, waarbij we voor de efficiëntie proberen om alle auto’s bij één merk in te kopen”, aldus Hofwijk, die sinds dit jaar jurylid is voor de verkiezing ‘Zakenauto van het Jaar’ en ‘Bestelauto van het Jaar’.

Tender

Leveringscontracten hebben een beperkte looptijd, begin 2022 zal G4S wederom een tender uitschrijven om leveranties van bestelauto’s voor de jaren daarna veilig te stellen. “We willen daarbij met één dealer werken die in heel Nederland levert.” De rol van de dealer gaat verder dan alleen auto’s afleveren, ook inbouw en service spelen een belangrijke rol. “Denk aan het inbouwen van telematica, het installeren van een laadvloer, overige zaken en bestickering. Er is voor onze huidige auto’s bijvoorbeeld ook een wielklembak ontworpen voor het veilige vervoer van wielklemmen. Die wil je niet los in je laadruimte hebben.” Naast het inbouwen, klaarmaken en afleveren van nieuwe voertuigen is het ook de taak van de dealer om gebruikte auto’s in te nemen, uit te bouwen en klaar te maken voor doorstroom naar de leasemaatschappij. “Een heel proces dus dat we daarom bij één merk en één dealerbedrijf willen centraliseren.”

Partner

Importeur en dealerbedrijf werken als partner samen met G4S om optimaal invulling te geven aan de wensen voor het wagenpark. Dat betekent dat de juiste auto’s met de juiste inrichting op het juiste moment beschikbaar moeten zijn. Om dat te bereiken geeft G4S aan het begin van elk jaar een voorspelling af van het type auto en de aantallen die in dat jaar gewenst zijn. Drie keer per jaar is er een evaluatie om te beoordelen of die voorspelling moet worden bijgestuurd. Van de importeur wordt verwacht dat deze de ontwikkelingen bij de fabrikant bijhoudt en de voorraad op peil zodat er altijd geleverd kan worden. “Een specifieke eis vanuit G4S is bijvoorbeeld dat bestelauto’s een achterklep hebben, en geen achterdeuren. Zo’n achterklep is een optie, die niet alle merken leveren.”

Rol van de importeur

De afgelopen anderhalf jaar werden beheerst door de coronapandemie. Sinds enkele maanden is daar het chiptekort bijgekomen, met grote productie-achterstanden en lange levertijden als gevolg. De rol van de importeur als autoleverancier is hierdoor belangrijker geworden. Sterker nog, die moet ‘er bovenop zitten’ om de levering van bestelauto’s soepel te laten verlopen, is de ervaring van Hofwijk. “Onze bedrijfsvoering is afhankelijk van de levering van voertuigen, we kunnen niet zomaar een huurauto inzetten. Communicatie hierover is cruciaal. Als je in juni hoort dat de auto’s die in juli geleverd zouden worden er niet zijn, dan heb je wel een probleem.”

Schaarste

In de huidige tijd is het verlengen van leasecontracten soms de enige optie wanneer nieuwe voertuigen er simpelweg niet zijn. Coulance van leasemaatschappijen, goede contacten met andere importeurs en de ‘eigen’ merkdealer hebben G4S in een tijd van schaarste geholpen  bij het optimaal houden van het wagenpark en het in stand houden van de dienstverlening richting de eigen klanten. “Ik denk dat die schaarste nog zeker een jaar aanhoudt. Aan de andere kant zie je veel, vaak Chinese, nieuwkomers die met hun elektrische bestelauto’s juist hier voet aan de grond proberen te krijgen en snel(ler) kunnen leveren. Europese fabrikanten hebben hun inkoop van chips en andere materialen juist afgeschaald tijdens de coronapandemie en lopen nu achter de feiten aan.” Gaat G4S hierdoor de switch naar elektrisch rijden versneld maken? “We zetten al sinds een jaar of vijf elektrische voertuigen in waar dat kan. Vaak is dat voor de korte afstanden, bijvoorbeeld bij gemeenten of op campusterreinen.”

(tekst loopt door onder de foto)

‘Onze bedrijfsvoering is afhankelijk van de levering van voertuigen’

Diesel

Toch is voor het overgrote deel van de activiteiten van G4S, met kilometrages boven de 60.000 kilometer per jaar, de dieselbus nog altijd de beste keuze stelt Hofwijk. “Dit zijn de voertuigen die altijd en overal kunnen worden ingezet, zonder dat je je hoeft bezig te houden met de vraag of een auto is opgeladen en of er op de locatie die je moet bewaken, bijvoorbeeld een bedrijventerrein, wel een laadpaal aanwezig is. We zorgen ervoor dat nieuwe contracten aflopen voor 2025 zodat indien mogelijk vanaf dat moment omgeschakeld kan worden naar elektrisch”. De eigen panden van G4S zijn over het algemeen wat ouder en daar zijn op dit moment nog geen laadvoorzieningen. “We zijn dan ook met de eigenaren of beheerders in gesprek over het plaatsen van een eigen laadpaal.” Een publiek laadpunt is vaak geen optie voor G4S vanwege de lange laadtijd en tegenwoordig ook door de aanwezigheid van ‘laadpaalklevers’. “Dat is nog wel een ding als we in binnensteden vanaf 2025 allemaal elektrisch moeten gaan rijden. En dan hebben we het nog niet eens over de hoge tarieven bij aanbieders van snelladen.”

Laadpaal

Hoe ziet de toekomst eruit? “Ik zie echt kansen voor de eerder genoemde nieuwkomers. Hun auto’s zijn echt ontworpen als elektrische bestelauto en zijn niet een omgebouwde versie van een normale bestelauto, die vanwege hun oorspronkelijke aandrijfplatform erg zwaar zijn.” Spekkoper is degene die nu de auto inclusief de laadpaal kan leveren, denkt Hofwijk. “De wachttijden op dat gebied zijn inmiddels ook enorm opgelopen, het is daarnaast een taak van de politiek om met een slim subsidiebeleid ervoor te zorgen dat juist de kleine ondernemer, die vaak in een oude, vervuilende diesel rijdt, wordt gestimuleerd om elektrisch te rijden en ervoor te zorgen dat er eenduidig beleid komt op het gebied van laden en publieke laadfaciliteiten.

Waterstof

Tot slot: is waterstof een optie? “Persoonlijk denk ik eerder aan waterstof als we ons wagenpark gaan vergroenen dan aan de batterij-elektrische auto’s. Zeker voor de zwaardere voertuigen zie ik dat als optie. Een EV in het 3.5 tons segment is 600 euro per maand duurder dan de dieselvariant. Dat verschil ga je niet compenseren met lagere laadtarieven. Daarnaast is de range van een H2-voertuig aanzienlijk groter dan een elektrische voertuig. Maar het is wel een interessant vraagstuk, helaas ook erg onzeker omdat we afhankelijk zijn van wat de overheid hierin gaat doen. Uiteindelijk zijn deze beslissingen toch financieel en niet milieutechnisch gedreven. Misschien moeten we ons eerst gaan afvragen hoeveel geld we nu echt willen investeren in vergroening.”

De overstap naar elektrische bestelauto’s en de kansen en uitdagingen die dit met zich meebrengt, staat centraal tijdens de Bestelauto Expo op woensdag 24 november in Expo Haarlemmermeer. Ga voor meer informatie over het programma en voor aanmelding naar de website van het event.  

G4S: ‘We proberen alle bestelauto’s bij één merk in te kopen’ - Automobielmanagement.nl

G4S: ‘We proberen alle bestelauto’s bij één merk in te kopen’

interview

Maaike Hofwijk is Fleet Manager Europe & Global OEM Lead bij G4S Europe Holding BV in Amsterdam. Het veiligheids- en beveiligingsbedrijf beschikt in Nederland over een vloot van zo’n 200 bestelauto’s, die zo zijn uitgerust dat medewerkers de talloze beveiliging- en veiligheidstaken naar behoren uit kunnen voeren. Er worden dan ook bijzondere eisen gesteld aan de voertuigen, waarbij een goede band met dealer en importeur van essentieel belang is, vertelt Hofwijk.

G4S maakt voor haar vloot vooral gebruik van lichte bedrijfsauto’s in het L1H1-segment. De keuze voor een bepaald type voertuig wordt hoofdzakelijk bepaald door de voorkeuren vanuit de verschillende business units. “We zoeken op basis van die voorkeuren altijd een leverancier die hieraan kan voldoen, waarbij we voor de efficiëntie proberen om alle auto’s bij één merk in te kopen”, aldus Hofwijk, die sinds dit jaar jurylid is voor de verkiezing ‘Zakenauto van het Jaar’ en ‘Bestelauto van het Jaar’.

Tender

Leveringscontracten hebben een beperkte looptijd, begin 2022 zal G4S wederom een tender uitschrijven om leveranties van bestelauto’s voor de jaren daarna veilig te stellen. “We willen daarbij met één dealer werken die in heel Nederland levert.” De rol van de dealer gaat verder dan alleen auto’s afleveren, ook inbouw en service spelen een belangrijke rol. “Denk aan het inbouwen van telematica, het installeren van een laadvloer, overige zaken en bestickering. Er is voor onze huidige auto’s bijvoorbeeld ook een wielklembak ontworpen voor het veilige vervoer van wielklemmen. Die wil je niet los in je laadruimte hebben.” Naast het inbouwen, klaarmaken en afleveren van nieuwe voertuigen is het ook de taak van de dealer om gebruikte auto’s in te nemen, uit te bouwen en klaar te maken voor doorstroom naar de leasemaatschappij. “Een heel proces dus dat we daarom bij één merk en één dealerbedrijf willen centraliseren.”

Partner

Importeur en dealerbedrijf werken als partner samen met G4S om optimaal invulling te geven aan de wensen voor het wagenpark. Dat betekent dat de juiste auto’s met de juiste inrichting op het juiste moment beschikbaar moeten zijn. Om dat te bereiken geeft G4S aan het begin van elk jaar een voorspelling af van het type auto en de aantallen die in dat jaar gewenst zijn. Drie keer per jaar is er een evaluatie om te beoordelen of die voorspelling moet worden bijgestuurd. Van de importeur wordt verwacht dat deze de ontwikkelingen bij de fabrikant bijhoudt en de voorraad op peil zodat er altijd geleverd kan worden. “Een specifieke eis vanuit G4S is bijvoorbeeld dat bestelauto’s een achterklep hebben, en geen achterdeuren. Zo’n achterklep is een optie, die niet alle merken leveren.”

Rol van de importeur

De afgelopen anderhalf jaar werden beheerst door de coronapandemie. Sinds enkele maanden is daar het chiptekort bijgekomen, met grote productie-achterstanden en lange levertijden als gevolg. De rol van de importeur als autoleverancier is hierdoor belangrijker geworden. Sterker nog, die moet ‘er bovenop zitten’ om de levering van bestelauto’s soepel te laten verlopen, is de ervaring van Hofwijk. “Onze bedrijfsvoering is afhankelijk van de levering van voertuigen, we kunnen niet zomaar een huurauto inzetten. Communicatie hierover is cruciaal. Als je in juni hoort dat de auto’s die in juli geleverd zouden worden er niet zijn, dan heb je wel een probleem.”

Schaarste

In de huidige tijd is het verlengen van leasecontracten soms de enige optie wanneer nieuwe voertuigen er simpelweg niet zijn. Coulance van leasemaatschappijen, goede contacten met andere importeurs en de ‘eigen’ merkdealer hebben G4S in een tijd van schaarste geholpen  bij het optimaal houden van het wagenpark en het in stand houden van de dienstverlening richting de eigen klanten. “Ik denk dat die schaarste nog zeker een jaar aanhoudt. Aan de andere kant zie je veel, vaak Chinese, nieuwkomers die met hun elektrische bestelauto’s juist hier voet aan de grond proberen te krijgen en snel(ler) kunnen leveren. Europese fabrikanten hebben hun inkoop van chips en andere materialen juist afgeschaald tijdens de coronapandemie en lopen nu achter de feiten aan.” Gaat G4S hierdoor de switch naar elektrisch rijden versneld maken? “We zetten al sinds een jaar of vijf elektrische voertuigen in waar dat kan. Vaak is dat voor de korte afstanden, bijvoorbeeld bij gemeenten of op campusterreinen.”

(tekst loopt door onder de foto)

‘Onze bedrijfsvoering is afhankelijk van de levering van voertuigen’

Diesel

Toch is voor het overgrote deel van de activiteiten van G4S, met kilometrages boven de 60.000 kilometer per jaar, de dieselbus nog altijd de beste keuze stelt Hofwijk. “Dit zijn de voertuigen die altijd en overal kunnen worden ingezet, zonder dat je je hoeft bezig te houden met de vraag of een auto is opgeladen en of er op de locatie die je moet bewaken, bijvoorbeeld een bedrijventerrein, wel een laadpaal aanwezig is. We zorgen ervoor dat nieuwe contracten aflopen voor 2025 zodat indien mogelijk vanaf dat moment omgeschakeld kan worden naar elektrisch”. De eigen panden van G4S zijn over het algemeen wat ouder en daar zijn op dit moment nog geen laadvoorzieningen. “We zijn dan ook met de eigenaren of beheerders in gesprek over het plaatsen van een eigen laadpaal.” Een publiek laadpunt is vaak geen optie voor G4S vanwege de lange laadtijd en tegenwoordig ook door de aanwezigheid van ‘laadpaalklevers’. “Dat is nog wel een ding als we in binnensteden vanaf 2025 allemaal elektrisch moeten gaan rijden. En dan hebben we het nog niet eens over de hoge tarieven bij aanbieders van snelladen.”

Laadpaal

Hoe ziet de toekomst eruit? “Ik zie echt kansen voor de eerder genoemde nieuwkomers. Hun auto’s zijn echt ontworpen als elektrische bestelauto en zijn niet een omgebouwde versie van een normale bestelauto, die vanwege hun oorspronkelijke aandrijfplatform erg zwaar zijn.” Spekkoper is degene die nu de auto inclusief de laadpaal kan leveren, denkt Hofwijk. “De wachttijden op dat gebied zijn inmiddels ook enorm opgelopen, het is daarnaast een taak van de politiek om met een slim subsidiebeleid ervoor te zorgen dat juist de kleine ondernemer, die vaak in een oude, vervuilende diesel rijdt, wordt gestimuleerd om elektrisch te rijden en ervoor te zorgen dat er eenduidig beleid komt op het gebied van laden en publieke laadfaciliteiten.

Waterstof

Tot slot: is waterstof een optie? “Persoonlijk denk ik eerder aan waterstof als we ons wagenpark gaan vergroenen dan aan de batterij-elektrische auto’s. Zeker voor de zwaardere voertuigen zie ik dat als optie. Een EV in het 3.5 tons segment is 600 euro per maand duurder dan de dieselvariant. Dat verschil ga je niet compenseren met lagere laadtarieven. Daarnaast is de range van een H2-voertuig aanzienlijk groter dan een elektrische voertuig. Maar het is wel een interessant vraagstuk, helaas ook erg onzeker omdat we afhankelijk zijn van wat de overheid hierin gaat doen. Uiteindelijk zijn deze beslissingen toch financieel en niet milieutechnisch gedreven. Misschien moeten we ons eerst gaan afvragen hoeveel geld we nu echt willen investeren in vergroening.”

De overstap naar elektrische bestelauto’s en de kansen en uitdagingen die dit met zich meebrengt, staat centraal tijdens de Bestelauto Expo op woensdag 24 november in Expo Haarlemmermeer. Ga voor meer informatie over het programma en voor aanmelding naar de website van het event.