Maxus zorgt voor stroomboost in het bestelwagensegment

brand story

Door consequent in te zetten op elektrische modellen, wint de Chinese bestelwagenfabrikant Maxus snel terrein, ook in ons land. In gesprek met importeur Maxomotive over de kansen die er liggen.

Maxus opent de aanval op de gevestigde orde met twee modellen, de grote eDeliver 9 (3,5 ton tot ruim 4 ton) en de compacte eDeliver 3. “Dat laatste model is from scratch als EV ontworpen”, aldus countrymanager Lou Jedeloo. “Dankzij het hoge percentage lichtgewicht materialen als kunststof en aluminium is dit model haar tijd ver vooruit, zoals ooit de Audi A2 in het personenwagensegment.”

Sterke eigenschappen

De bestelwagens van Maxus hebben als sterke eigenschappen een overtuigende prijs-kwaliteitsverhouding en niet te vergeten een bijzonder efficiënte aandrijflijn. “Het zijn feitelijk de Tesla’s onder de elektrische bestelwagens”, stelt Jedeloo. “Ook hebben ze een riante standaarduitrusting met airco, veiligheidsfeatures zoals lane assist en adaptieve cruise control en de mogelijkheid om zowel AC als DC te laden. We leveren uitsluitend elektrische bestelwagens en bekennen daarmee kleur.” En niet zomaar overigens, want bij Maxus en importeur Maxomotive zijn ze er heilig van overtuigd dat de toekomst aan de EV is. “Kijk maar naar het feit dat pensioenfondsen uit Shell zijn gestapt, dat zegt veel”, aldus Jedeloo. “De EV’s hebben de toekomst, de modellen met verbrandingsmotor zeker niet. De modellen van Maxus zijn een sterke propositie dankzij de elektrische aandrijflijn, terwijl het ICE-segment een verdringingsmarkt is.

Segment aan het groeien

Het segment van de bestelwagens met elektromotor is daarentegen aan het groeien. “We zien grote kansen in Nederland, want ons land loopt samen met Noorwegen voorop”, vertelt Jedeloo. Dat neemt niet weg dat er ook uitdagingen zijn. “Wat betreft de snelheid van de elektrificatie, de uitrol van de laadinfrastructuur en het plaatsen van laadmogelijkheden op bedrijfsterreinen valt er nog een hoop te winnen”, aldus Jedeloo. “Maar het gaat stap voor stap. Dit jaar is het percentage EV’s in het bestelwagen- segment 3 tot 4 procent, maar volgend jaar is dat zeker 7 tot 8 procent en dat wordt alleen maar meer.”

Brede interesse

Bij Maxomotive zien ze een brede interesse in de modellen van Maxus. “Van early adopters en last mile-levering door bijvoorbeeld boodschappen-bezorgdiensten, pakketbezorgers en de bekende Zweedse gigant met veel stores in Nederland. Plus niet te vergeten overheidsinstellingen en gemeenten die niet achter kunnen en mogen blijven in het kader van elektrificatie”, licht Jedeloo toe. “De huidige stimuleringsmaatregelen zijn er in de vorm van de SEBA-regeling, maar de aanvraagprocedure verloopt langzaam en niet iedereen is nog op de hoogte van het bestaan ervan.” Het zal overigens niet blijven bij twee modellen. Jedeloo: “We zien de toekomst rooskleurig tegemoet. Op termijn komen er veel nieuwe modellen vanuit Maxus op de markt en gaan we diverse nieuwe segmenten betreden. Naar verwachting gaat dat vanaf 2023 gebeuren. Tot die tijd focussen we ons primair op ons huidige gamma, elektrische bestelwagens. Als één van de weinigen kunnen we bovendien gewoon leveren, ondanks het chiptekort.”

Dit artikel verscheen in het thema Bestelauto & Last Mile van AM oktober 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over
Maxus zorgt voor stroomboost in het bestelwagensegment - Automobielmanagement.nl

Maxus zorgt voor stroomboost in het bestelwagensegment

brand story

Door consequent in te zetten op elektrische modellen, wint de Chinese bestelwagenfabrikant Maxus snel terrein, ook in ons land. In gesprek met importeur Maxomotive over de kansen die er liggen.

Maxus opent de aanval op de gevestigde orde met twee modellen, de grote eDeliver 9 (3,5 ton tot ruim 4 ton) en de compacte eDeliver 3. “Dat laatste model is from scratch als EV ontworpen”, aldus countrymanager Lou Jedeloo. “Dankzij het hoge percentage lichtgewicht materialen als kunststof en aluminium is dit model haar tijd ver vooruit, zoals ooit de Audi A2 in het personenwagensegment.”

Sterke eigenschappen

De bestelwagens van Maxus hebben als sterke eigenschappen een overtuigende prijs-kwaliteitsverhouding en niet te vergeten een bijzonder efficiënte aandrijflijn. “Het zijn feitelijk de Tesla’s onder de elektrische bestelwagens”, stelt Jedeloo. “Ook hebben ze een riante standaarduitrusting met airco, veiligheidsfeatures zoals lane assist en adaptieve cruise control en de mogelijkheid om zowel AC als DC te laden. We leveren uitsluitend elektrische bestelwagens en bekennen daarmee kleur.” En niet zomaar overigens, want bij Maxus en importeur Maxomotive zijn ze er heilig van overtuigd dat de toekomst aan de EV is. “Kijk maar naar het feit dat pensioenfondsen uit Shell zijn gestapt, dat zegt veel”, aldus Jedeloo. “De EV’s hebben de toekomst, de modellen met verbrandingsmotor zeker niet. De modellen van Maxus zijn een sterke propositie dankzij de elektrische aandrijflijn, terwijl het ICE-segment een verdringingsmarkt is.

Segment aan het groeien

Het segment van de bestelwagens met elektromotor is daarentegen aan het groeien. “We zien grote kansen in Nederland, want ons land loopt samen met Noorwegen voorop”, vertelt Jedeloo. Dat neemt niet weg dat er ook uitdagingen zijn. “Wat betreft de snelheid van de elektrificatie, de uitrol van de laadinfrastructuur en het plaatsen van laadmogelijkheden op bedrijfsterreinen valt er nog een hoop te winnen”, aldus Jedeloo. “Maar het gaat stap voor stap. Dit jaar is het percentage EV’s in het bestelwagen- segment 3 tot 4 procent, maar volgend jaar is dat zeker 7 tot 8 procent en dat wordt alleen maar meer.”

Brede interesse

Bij Maxomotive zien ze een brede interesse in de modellen van Maxus. “Van early adopters en last mile-levering door bijvoorbeeld boodschappen-bezorgdiensten, pakketbezorgers en de bekende Zweedse gigant met veel stores in Nederland. Plus niet te vergeten overheidsinstellingen en gemeenten die niet achter kunnen en mogen blijven in het kader van elektrificatie”, licht Jedeloo toe. “De huidige stimuleringsmaatregelen zijn er in de vorm van de SEBA-regeling, maar de aanvraagprocedure verloopt langzaam en niet iedereen is nog op de hoogte van het bestaan ervan.” Het zal overigens niet blijven bij twee modellen. Jedeloo: “We zien de toekomst rooskleurig tegemoet. Op termijn komen er veel nieuwe modellen vanuit Maxus op de markt en gaan we diverse nieuwe segmenten betreden. Naar verwachting gaat dat vanaf 2023 gebeuren. Tot die tijd focussen we ons primair op ons huidige gamma, elektrische bestelwagens. Als één van de weinigen kunnen we bovendien gewoon leveren, ondanks het chiptekort.”

Dit artikel verscheen in het thema Bestelauto & Last Mile van AM oktober 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over