Autonamics: besparen met toeren- en snelheidsbegrenzers

brand story

In tijden waarin bestelwagens alsmaar krachtiger worden en busjes met een elektromotor haast sportwagenachtige prestaties leveren, kan het geen kwaad om dit enorme vermogen een beetje te temperen. Met toeren-, snelheids- of vermogensbegrenzers kunnen het brandstofverbruik en de onderhoudskosten flink worden verlaagd en de actieradius vooral bij EV’s worden gemaximaliseerd.

Bestelauto’s zijn dankzij krachtige dieselmotoren vandaag de dag snelle jongens. Soms te snel zelfs, want de vaak wat jongere bestuurders die ermee rijden, staan onder tijdsdruk en met de auto van de baas springen ze toch net even anders om dan met hun eigen auto. “Dat is een kwestie van gas erop en gaan”, aldus Mark Rinsma, productmanager bij specialist Autonamics. “En dat terwijl het maximumkoppel vaak al bij lage toerentallen beschikbaar is. Doortrekken naar de 4.000 tpm heeft helemaal geen zin, dat verhoogt alleen het brandstofverbruik.” Autonamics levert toerenbegrenzers die zijn afgestemd op de koppelkromme van de verschillende bestelwagens, waarbij de klant de limieten kan aangeven. Rinsma: “Het dwingt berijders ertoe tijdig op te schakelen en het bevordert zo Het Nieuwe Rijden. Dat zorgt voor minder slijtage aan de banden en aandrijflijn.”

Investering binnen een jaar terugverdiend

En dat is nog niet alles, want het levert, al dan niet in combinatie met een snelheids- of acceleratiebegrenzer, een brandstofbesparing op tot wel 15 procent. “Deze begrenzers vergen een investering van 400 à 500 euro, dat heb je alleen met de brandstofbesparing al binnen een jaar terugverdient.” Daar komt bij dat ook de emissie lager is, wat een bijdrage levert aan het MVO-aspect. “Bovendien staat vaak de bedrijfsnaam op de bus, dus een rustige rijstijl is ook een goede reclame”, aldus Rinsma.

Slecht voor de EV actieradius

Het is dus niet zo vreemd dat bedrijven ervoor kiezen om hun bestuurders een beetje in toom te houden. Dat geldt zeker ook in het geval van de elektrische busjes die meer en meer in de showrooms verschijnen. “Daarbij is het maximumkoppel immers al vanaf 0 toeren per minuut beschikbaar”, vertelt hij. “Ze hebben een sportwagenachtige acceleratie, maar dat is nergens goed voor. Het is slecht voor het energieverbruik en de actieradius, wat toch altijd een issue is bij EV’s.” Daar komt bij dat niet elke lading bestand is tegen wild accelereren. En dat geldt ook voor passagiers: ook (elektrische) taxi’s worden soms voorzien van acceleratiebegrenzers. Rinsma: “We leveren een pasklare oplossing die zo ver mogelijk is voorbereid, we zoeken alles uit voor de installateur. En alles is zo geïnstalleerd dat de bestuurder er niet bij kan.”

Dit artikel verscheen in het thema Bestelauto & Last Mile van AM oktober 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Autonamics: besparen met toeren- en snelheidsbegrenzers - Automobielmanagement.nl

Autonamics: besparen met toeren- en snelheidsbegrenzers

brand story

In tijden waarin bestelwagens alsmaar krachtiger worden en busjes met een elektromotor haast sportwagenachtige prestaties leveren, kan het geen kwaad om dit enorme vermogen een beetje te temperen. Met toeren-, snelheids- of vermogensbegrenzers kunnen het brandstofverbruik en de onderhoudskosten flink worden verlaagd en de actieradius vooral bij EV’s worden gemaximaliseerd.

Bestelauto’s zijn dankzij krachtige dieselmotoren vandaag de dag snelle jongens. Soms te snel zelfs, want de vaak wat jongere bestuurders die ermee rijden, staan onder tijdsdruk en met de auto van de baas springen ze toch net even anders om dan met hun eigen auto. “Dat is een kwestie van gas erop en gaan”, aldus Mark Rinsma, productmanager bij specialist Autonamics. “En dat terwijl het maximumkoppel vaak al bij lage toerentallen beschikbaar is. Doortrekken naar de 4.000 tpm heeft helemaal geen zin, dat verhoogt alleen het brandstofverbruik.” Autonamics levert toerenbegrenzers die zijn afgestemd op de koppelkromme van de verschillende bestelwagens, waarbij de klant de limieten kan aangeven. Rinsma: “Het dwingt berijders ertoe tijdig op te schakelen en het bevordert zo Het Nieuwe Rijden. Dat zorgt voor minder slijtage aan de banden en aandrijflijn.”

Investering binnen een jaar terugverdiend

En dat is nog niet alles, want het levert, al dan niet in combinatie met een snelheids- of acceleratiebegrenzer, een brandstofbesparing op tot wel 15 procent. “Deze begrenzers vergen een investering van 400 à 500 euro, dat heb je alleen met de brandstofbesparing al binnen een jaar terugverdient.” Daar komt bij dat ook de emissie lager is, wat een bijdrage levert aan het MVO-aspect. “Bovendien staat vaak de bedrijfsnaam op de bus, dus een rustige rijstijl is ook een goede reclame”, aldus Rinsma.

Slecht voor de EV actieradius

Het is dus niet zo vreemd dat bedrijven ervoor kiezen om hun bestuurders een beetje in toom te houden. Dat geldt zeker ook in het geval van de elektrische busjes die meer en meer in de showrooms verschijnen. “Daarbij is het maximumkoppel immers al vanaf 0 toeren per minuut beschikbaar”, vertelt hij. “Ze hebben een sportwagenachtige acceleratie, maar dat is nergens goed voor. Het is slecht voor het energieverbruik en de actieradius, wat toch altijd een issue is bij EV’s.” Daar komt bij dat niet elke lading bestand is tegen wild accelereren. En dat geldt ook voor passagiers: ook (elektrische) taxi’s worden soms voorzien van acceleratiebegrenzers. Rinsma: “We leveren een pasklare oplossing die zo ver mogelijk is voorbereid, we zoeken alles uit voor de installateur. En alles is zo geïnstalleerd dat de bestuurder er niet bij kan.”

Dit artikel verscheen in het thema Bestelauto & Last Mile van AM oktober 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg