Toyota: ook bij EV’s staat betrouwbaarheid voorop

brand story

Ook Toyota biedt steeds meer elektrische bestelwagens aan. Met een ruime garantieperiode wil het Japanse merk zich ook in dit segment onderscheiden met betrouwbaarheid. Bovendien biedt de importeur advies met betrekking tot het aanpassen van de bedrijfsprocessen voor de ingebruikname van EV’s.

Een garantie van 5 jaar of 200.000 kilometer en op de accu zelfs een garantie tot 15 jaar en tot 1.000.000 kilometer. Met die sterke punten wil Toyota laten zien dat ook de betrouwbaarheid van elektrische bestelwagens dik voor elkaar is bij het merk. “Grote bedrijven zijn wel bekend met MVO en voor bijvoorbeeld installatiebedrijven is elektrificatie geen nieuw onderwerp, maar het MKB is er veel minder mee bezig”, aldus Edward Dijkhuizen, manager Toyota Professional.

“En dat terwijl sommige steden al over een paar jaar hun binnensteden gaan afsluiten voor voertuigen met verbrandingsmotor. Als je bedenkt dat een bedrijfswagen gemiddeld 5 tot 6 jaar in gebruik is en soms ook 8 of 9 jaar, is dat echt wel iets om nu al rekening te houden bij aanschaf.” Bij Toyota-importeur Louwman & Parqui ziet men zichzelf dan ook meer als consultants dan als enkel een verkoper van auto’s. “Je moet als bedrijf ook je personeel mee zien te krijgen bij de overstap naar EV’s, het moet ook leuk zijn”, stelt hij. “Op dat vlak geven wij advies. Er zijn vaak veel vragen. Bijvoorbeeld met betrekking tot het opladen.”

Aanpassen van bedrijfsprocessen

Dijkhuizen ziet dat de bedrijfsprocessen daar soms op moeten worden aangepast. Zo heeft de Proace Electric, overigens de best verkochte elektrische bestelwagen van dit jaar, een trekgewicht van maximaal 1.000 kilo. Dijkhuizen: “Op zich toereikend, maar daardoor kan het soms nodig zijn om bouwmaterialen op de bouwplaats te laten afleveren. Maar dat zie je sowieso al steeds meer gebeuren.” Ook is er soms nog steeds range anxiety bij bedrijven, de angst voor een tekortschietende actieradius. “De elektrische uitvoering van onze Proace biedt een actieradius van maximaal 330 kilometer WLTP. Dat is voor het merendeel van de bedrijven groot genoeg voor het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden”, licht hij toe.

“Het is vooral belangrijk dat in kaart wordt gebracht hoeveel kilometers de bedrijfswagens dagelijks afleggen bij een klant, dan kun je die angst vaak wegnemen.” Daarbij is het uiteraard belangrijk dat het opladen goed verloopt. “Daarvoor bieden wij een oplaadservice, waarbij ook individuele oplossingen mogelijk zijn”, aldus Dijkhuizen. Ook verzorgt de Toyota-importeur chauffeurstrainingen, zodat het maximale uit de beschikbare actieradius wordt gehaald. Eind dit jaar brengt Toyota de compactere Proace City in Electric-uitvoering op de markt. Dijkhuizen: “Er ontstaan steeds meer cityhubs voor de distributie in binnensteden. Met zijn compacte afmetingen leent dit nieuwe model zich daar uitstekend voor.”

Toyota is als Gold Partner aanwezig tijdens de Bestelauto Expo op woensdag 24 november en bovendien genomineerd voor de ‘Bestelauto van het Jaar-verkiezing’. Ga voor meer info en registratie naar: https://events.automobielmanagement.nl/bestelauto-expo/

Dit artikel verscheen in het thema Bestelauto & Last Mile van AM oktober 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Toyota: ook bij EV’s staat betrouwbaarheid voorop - Automobielmanagement.nl

Toyota: ook bij EV’s staat betrouwbaarheid voorop

brand story

Ook Toyota biedt steeds meer elektrische bestelwagens aan. Met een ruime garantieperiode wil het Japanse merk zich ook in dit segment onderscheiden met betrouwbaarheid. Bovendien biedt de importeur advies met betrekking tot het aanpassen van de bedrijfsprocessen voor de ingebruikname van EV’s.

Een garantie van 5 jaar of 200.000 kilometer en op de accu zelfs een garantie tot 15 jaar en tot 1.000.000 kilometer. Met die sterke punten wil Toyota laten zien dat ook de betrouwbaarheid van elektrische bestelwagens dik voor elkaar is bij het merk. “Grote bedrijven zijn wel bekend met MVO en voor bijvoorbeeld installatiebedrijven is elektrificatie geen nieuw onderwerp, maar het MKB is er veel minder mee bezig”, aldus Edward Dijkhuizen, manager Toyota Professional.

“En dat terwijl sommige steden al over een paar jaar hun binnensteden gaan afsluiten voor voertuigen met verbrandingsmotor. Als je bedenkt dat een bedrijfswagen gemiddeld 5 tot 6 jaar in gebruik is en soms ook 8 of 9 jaar, is dat echt wel iets om nu al rekening te houden bij aanschaf.” Bij Toyota-importeur Louwman & Parqui ziet men zichzelf dan ook meer als consultants dan als enkel een verkoper van auto’s. “Je moet als bedrijf ook je personeel mee zien te krijgen bij de overstap naar EV’s, het moet ook leuk zijn”, stelt hij. “Op dat vlak geven wij advies. Er zijn vaak veel vragen. Bijvoorbeeld met betrekking tot het opladen.”

Aanpassen van bedrijfsprocessen

Dijkhuizen ziet dat de bedrijfsprocessen daar soms op moeten worden aangepast. Zo heeft de Proace Electric, overigens de best verkochte elektrische bestelwagen van dit jaar, een trekgewicht van maximaal 1.000 kilo. Dijkhuizen: “Op zich toereikend, maar daardoor kan het soms nodig zijn om bouwmaterialen op de bouwplaats te laten afleveren. Maar dat zie je sowieso al steeds meer gebeuren.” Ook is er soms nog steeds range anxiety bij bedrijven, de angst voor een tekortschietende actieradius. “De elektrische uitvoering van onze Proace biedt een actieradius van maximaal 330 kilometer WLTP. Dat is voor het merendeel van de bedrijven groot genoeg voor het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden”, licht hij toe.

“Het is vooral belangrijk dat in kaart wordt gebracht hoeveel kilometers de bedrijfswagens dagelijks afleggen bij een klant, dan kun je die angst vaak wegnemen.” Daarbij is het uiteraard belangrijk dat het opladen goed verloopt. “Daarvoor bieden wij een oplaadservice, waarbij ook individuele oplossingen mogelijk zijn”, aldus Dijkhuizen. Ook verzorgt de Toyota-importeur chauffeurstrainingen, zodat het maximale uit de beschikbare actieradius wordt gehaald. Eind dit jaar brengt Toyota de compactere Proace City in Electric-uitvoering op de markt. Dijkhuizen: “Er ontstaan steeds meer cityhubs voor de distributie in binnensteden. Met zijn compacte afmetingen leent dit nieuwe model zich daar uitstekend voor.”

Toyota is als Gold Partner aanwezig tijdens de Bestelauto Expo op woensdag 24 november en bovendien genomineerd voor de ‘Bestelauto van het Jaar-verkiezing’. Ga voor meer info en registratie naar: https://events.automobielmanagement.nl/bestelauto-expo/

Dit artikel verscheen in het thema Bestelauto & Last Mile van AM oktober 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg