Maxus: ‘We gaan louter voor elektrisch. Diesel is een verdringingsmarkt’

interview

Op 24 november organiseert AM de Bestelauto Expo. Feestelijk onderdeel van het programma is de bekendmaking van de ‘Bestelauto van het Jaar’. De concurrentie is hevig en de winnaar moet dan ook van goeden huize komen om deze begeerde trofee te winnen. Ook nieuwkomer Maxus dingt mee naar de prijs, en wel met twee elektrische bestelauto’s: de eDeliver3 en eDeliver9. country manager Lou Jedeloo vertelt er meer over.

Al tijdens de importeursdag op 16 september, de dag waarop alle importeurs hun bestelauto’s presenteerden aan de vakjury, konden de eDeliver3 en eDeliver9 zich verheugen in de kritische maar vooral ook nieuwsgierige blikken van de juryleden. De voertuigen worden hier op de markt gebracht door Maxomotive Nederland met Lou Jedeloo als drijvende kracht. Hij vertelt over de entree van Maxus op de Nederlandse markt. “Maxus is onderdeel van SAIC, een Chinees bedrijf dat zo’n zeven miljoen auto’s per jaar bouwt. Ik kwam zelf vijf jaar geleden met Maxus in aanraking, ze zochten een haven voor de distributie van auto’s in Nederland en Europa. Wat toen al opmerkelijk was, ze wilden hier alleen met elektrische auto’s naartoe komen.”

Pionieren

De eerste insteek om zonder importeur en dealers hier bestelauto’s te gaan verkopen was op zijn minst ‘te optimistisch’ constateert Jedeloo achteraf. In 2019 werd besloten om met het Belgische Alcomotive een distributienetwerk op te zetten in vijf Europese landen: Duitsland, Zwitserland, België, Luxemburg en Nederland. De eerste periode was vooral ‘pionieren’. “De eerste auto’s hadden niet eens een AC-lader.” De EV80 is het model waarmee Maxus de Nederlands markt betrad. Deze bestelauto heeft inmiddels gezelschap gekregen van de eDeliver 3 en eDeliver 9. De eDeliver3 is een compacte lichtgewicht bestelauto. “Hij weegt 400 kilo minder dan de concurrentie en ook het verbruik ligt 25 tot 30 procent lager,” aldus Lou Jedeloo. De eDeliver 9 is een 3.5 – 4 tons bestelauto.

Met het nieuwe productaanbod en een organisatie die staat wil Maxus nu de Nederlandse bedrijfsautokoper verleiden. “We gaan louter voor elektrisch. Diesel is een verdringingsmarkt.” Jedeloo verwacht echter niet dat bedrijven nu massaal gaan overstappen op elektrisch. “Dat moet je stapsgewijs doen, eerst uitproberen wat voor jou het beste werkt en van daaruit uitbouwen.”

Actieradius

Van alle vragen die de Maxus-importeur nu vooral krijgt over elektrisch rijden staat ’hoe ver komt ie’ nog altijd bovenaan. De Maxus bestelauto’s rijden minimaal 200 kilometer, tot een maximum van zo’n 350 kilometer. “Dat wordt ook echt door onze klanten bevestigd en het is voor 99 procent van de bedrijven genoeg. Bovendien kan je er een aanhanger tot 1500 kilo achter hangen en dat heeft vanuit onze doelgroep, waaronder bouwbedrijven die vaak in stedelijke gebieden elektrisch moeten rijden, een aantal mooie opdrachten opgeleverd. Maar denk bijvoorbeeld ook aan gemeenten die het goede voorbeeld willen geven.”

Maar hoe zit het dan met de actieradius bij zo’n zware aanhanger? “We hebben in Rotterdam een pilot gedraaid met een gebruiker van onze bestelauto’s die inderdaad met aanhangers van 1500 kilo rondrijdt. Het verlies in actieradius was daar maar 12 procent.” De doelgroep voor Maxus is verder ‘heel divers’ volgens Jedeloo. “We hebben de early adopters, de bedrijven die voorop willen lopen, maar bijvoorbeeld ook startups die met een nieuwe vloot beginnen, last mile delivery bedrijven en pakketbezorgers. Met name in de logistiek worden nu stappen gezet. Veel bedrijven geven aan in 2025 minimaal 70 procent non-fossiel te rijden. Dan moet je nu al beginnen.”

Uitdaging

Wat is voor de Maxus-organisatie de grootste uitdaging op dit moment? “Fiscale regelgeving speelt zeker een rol, maar ik vind vooral dat er duidelijkheid moet komen over het inregelen van zero-emissie zones als die eenmaal van start gaan. Welke voorwaarden stel je aan de voertuigen en welke niet? Een andere uitdaging ligt op het gebied van bedrijfsterreinen. Stel dat een supermarktketen honderden voertuigen wil laden op een compound, dan is dat nu niet mogelijk. Sowieso krijgen we veel vragen over het laden, ik kan alleen zeggen dat dat bij onze voertuigen optimaal is geregeld. Je kan altijd AC- en DC-laden.”

Heeft Maxus eigenlijk nog last van de chiptekorten die de auto-industrie plagen? “Vooralsnog hebben we geen leveringsproblemen. Wel is het zo dat de wachttijd op de grotere accupakketten wat langer is, maar dat komt vooral door de  toegenomen vraag. Veel bedrijven spelen op safe en kiezen voor de extra accucapaciteit.” De komende 12 tot 18 maanden komen er meer varianten van de Maxus-voertuigen op de markt laat Jedeloo tot slot weten. “Denk aan meer accupakketten, chassis cabines en dubbele cabines. Vanaf 2023 komen er ook andere modellen, waaronder een elektrische pick-up. Echt waar de markt op zit te wachten.”

De overstap naar elektrische bestelauto’s en de kansen en uitdagingen die dit met zich meebrengt, staat centraal tijdens de Bestelauto Expo op woensdag 24 november in Expo Haarlemmermeer. Ga voor meer informatie over het programma en voor aanmelding naar de website van het event.  

Lees ook:
G4S: ‘We proberen alle bestelauto’s bij één merk in te kopen’

Reageren
500 tekens over
Maxus: ‘We gaan louter voor elektrisch. Diesel is een verdringingsmarkt’ - Automobielmanagement.nl

Maxus: ‘We gaan louter voor elektrisch. Diesel is een verdringingsmarkt’

interview

Op 24 november organiseert AM de Bestelauto Expo. Feestelijk onderdeel van het programma is de bekendmaking van de ‘Bestelauto van het Jaar’. De concurrentie is hevig en de winnaar moet dan ook van goeden huize komen om deze begeerde trofee te winnen. Ook nieuwkomer Maxus dingt mee naar de prijs, en wel met twee elektrische bestelauto’s: de eDeliver3 en eDeliver9. country manager Lou Jedeloo vertelt er meer over.

Al tijdens de importeursdag op 16 september, de dag waarop alle importeurs hun bestelauto’s presenteerden aan de vakjury, konden de eDeliver3 en eDeliver9 zich verheugen in de kritische maar vooral ook nieuwsgierige blikken van de juryleden. De voertuigen worden hier op de markt gebracht door Maxomotive Nederland met Lou Jedeloo als drijvende kracht. Hij vertelt over de entree van Maxus op de Nederlandse markt. “Maxus is onderdeel van SAIC, een Chinees bedrijf dat zo’n zeven miljoen auto’s per jaar bouwt. Ik kwam zelf vijf jaar geleden met Maxus in aanraking, ze zochten een haven voor de distributie van auto’s in Nederland en Europa. Wat toen al opmerkelijk was, ze wilden hier alleen met elektrische auto’s naartoe komen.”

Pionieren

De eerste insteek om zonder importeur en dealers hier bestelauto’s te gaan verkopen was op zijn minst ‘te optimistisch’ constateert Jedeloo achteraf. In 2019 werd besloten om met het Belgische Alcomotive een distributienetwerk op te zetten in vijf Europese landen: Duitsland, Zwitserland, België, Luxemburg en Nederland. De eerste periode was vooral ‘pionieren’. “De eerste auto’s hadden niet eens een AC-lader.” De EV80 is het model waarmee Maxus de Nederlands markt betrad. Deze bestelauto heeft inmiddels gezelschap gekregen van de eDeliver 3 en eDeliver 9. De eDeliver3 is een compacte lichtgewicht bestelauto. “Hij weegt 400 kilo minder dan de concurrentie en ook het verbruik ligt 25 tot 30 procent lager,” aldus Lou Jedeloo. De eDeliver 9 is een 3.5 – 4 tons bestelauto.

Met het nieuwe productaanbod en een organisatie die staat wil Maxus nu de Nederlandse bedrijfsautokoper verleiden. “We gaan louter voor elektrisch. Diesel is een verdringingsmarkt.” Jedeloo verwacht echter niet dat bedrijven nu massaal gaan overstappen op elektrisch. “Dat moet je stapsgewijs doen, eerst uitproberen wat voor jou het beste werkt en van daaruit uitbouwen.”

Actieradius

Van alle vragen die de Maxus-importeur nu vooral krijgt over elektrisch rijden staat ’hoe ver komt ie’ nog altijd bovenaan. De Maxus bestelauto’s rijden minimaal 200 kilometer, tot een maximum van zo’n 350 kilometer. “Dat wordt ook echt door onze klanten bevestigd en het is voor 99 procent van de bedrijven genoeg. Bovendien kan je er een aanhanger tot 1500 kilo achter hangen en dat heeft vanuit onze doelgroep, waaronder bouwbedrijven die vaak in stedelijke gebieden elektrisch moeten rijden, een aantal mooie opdrachten opgeleverd. Maar denk bijvoorbeeld ook aan gemeenten die het goede voorbeeld willen geven.”

Maar hoe zit het dan met de actieradius bij zo’n zware aanhanger? “We hebben in Rotterdam een pilot gedraaid met een gebruiker van onze bestelauto’s die inderdaad met aanhangers van 1500 kilo rondrijdt. Het verlies in actieradius was daar maar 12 procent.” De doelgroep voor Maxus is verder ‘heel divers’ volgens Jedeloo. “We hebben de early adopters, de bedrijven die voorop willen lopen, maar bijvoorbeeld ook startups die met een nieuwe vloot beginnen, last mile delivery bedrijven en pakketbezorgers. Met name in de logistiek worden nu stappen gezet. Veel bedrijven geven aan in 2025 minimaal 70 procent non-fossiel te rijden. Dan moet je nu al beginnen.”

Uitdaging

Wat is voor de Maxus-organisatie de grootste uitdaging op dit moment? “Fiscale regelgeving speelt zeker een rol, maar ik vind vooral dat er duidelijkheid moet komen over het inregelen van zero-emissie zones als die eenmaal van start gaan. Welke voorwaarden stel je aan de voertuigen en welke niet? Een andere uitdaging ligt op het gebied van bedrijfsterreinen. Stel dat een supermarktketen honderden voertuigen wil laden op een compound, dan is dat nu niet mogelijk. Sowieso krijgen we veel vragen over het laden, ik kan alleen zeggen dat dat bij onze voertuigen optimaal is geregeld. Je kan altijd AC- en DC-laden.”

Heeft Maxus eigenlijk nog last van de chiptekorten die de auto-industrie plagen? “Vooralsnog hebben we geen leveringsproblemen. Wel is het zo dat de wachttijd op de grotere accupakketten wat langer is, maar dat komt vooral door de  toegenomen vraag. Veel bedrijven spelen op safe en kiezen voor de extra accucapaciteit.” De komende 12 tot 18 maanden komen er meer varianten van de Maxus-voertuigen op de markt laat Jedeloo tot slot weten. “Denk aan meer accupakketten, chassis cabines en dubbele cabines. Vanaf 2023 komen er ook andere modellen, waaronder een elektrische pick-up. Echt waar de markt op zit te wachten.”

De overstap naar elektrische bestelauto’s en de kansen en uitdagingen die dit met zich meebrengt, staat centraal tijdens de Bestelauto Expo op woensdag 24 november in Expo Haarlemmermeer. Ga voor meer informatie over het programma en voor aanmelding naar de website van het event.  

Lees ook:
G4S: ‘We proberen alle bestelauto’s bij één merk in te kopen’

Reageren
500 tekens over