De bestelautowereld staat traditioneel bol van de samenwerkingsverbanden die schaalgrootte brengen. In het geval van Opel waren dat onder andere Renault en Fiat. Sinds de Duitsers bij Stellantis ‘inwonen’ werd zodoende een Gordiaanse knoop ontward. In zeiltermen maakt die bos touw plaats voor een mooi overzichtelijke achtknoop die net als in de watersport een stop biedt aan de nachtmerrie van Stellantis-CEO Tavares: weglekkende winst.

Het recept is inmiddels beproefd. Net als de personenauto’s krijgen bestelwagens de modulaire aanpak met gebruik van de eigen platforms en aandrijftechniek. Sterker nog: die leunen opmerkelijk nadrukkelijk op de ‘luxe’ EV’s. Vanzelfsprekend past daar een geclusterde productie op strategische hotspots bij.

Actueel voorbeeld is de binnenkort leverbare Combo-E. Naast de bestaande fabriek in Spanje wordt de Ellesmere Port-fabriek bij Liverpool ‘omgekat’ om aan de verwachte snelgroeiende vraag te kunnen voldoen. Juist bij de bestelauto’s zal de transitie met name in landen die hun steden gaan afsluiten – heel West-Europa zo langzamerhand – naar verwachting stormachtig verlopen. De Engelse locatie wordt omgebouwd om er vanaf volgend jaar de compacte elektrische bestelauto’s te bouwen. Combo-E, e-Partner en e-Berlingo met hun personenvarianten, om precies te zijn. Het ligt na de laatste Stellantis-acquisitie trouwens voor de hand dat daar ook een Fiat e-Doblò in beeld zal komen.

Speerpunt Nederland

Met de Combo-E heeft Opel een troefkaart in handen, al moet je dan wel aanstippen dat Peugeot en Citroën een technisch identieke evenknie in huis krijgen. Wat het Duitse merk onderscheidt is dat ze na de recente herstart opeens de jongste Europese modellenlijn in huis hebben. Na de Vivaro is recent ook de Movano aangepast en gelanceerd. De Belg Pascal Martens, internationaal directeur lichte bedrijfswagens van Opel/Vauxhall, ziet in elk geval grote kansen. En onderstreept daarbij dat de dealers juist bij de bestelwagens een grote rol spelen. In deze snelle groeimarkt komen er kansen als ze proactief optreden en servicegericht werken.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

“Nederland is voor ons een speerpuntland, samen met Duitsland en Noorwegen. Zeker jullie hebben daarbij een voorsprong omdat elektrisch rijden al tussen de oren zit en de infrastructuur voor het opladen voorloopt. Bovendien zal juist in landen als Nederland en België bijvoorbeeld bij deze nieuwe Combo-E de range van 280 kilometer voldoen. En vergeet niet dat de beladingsmogelijkheden op gelijk niveau met de ICE-versie liggen.”

“Wat onze markt zeker op gang zal trekken is de transitie naar nul emissie die tientallen steden binnen enkele jaren plannen. Soms zijn ze al met leverbeperkingen begonnen. Elektrisch bezorgen en service leveren is een must voor het voortbestaan van menig ondernemer.”

Snelle transitie

“Het kan snel gaan, al zal daarbij wel meespelen hoe de transitie fiscaal en met subsidies wordt gestimuleerd. Hoe snel? Dat is op dit keerpunt moeilijk te voorspellen, maar we zijn flexibel. Zo rolt de Combo-E nu van dezelfde band als de ICE-versies en kunnen we in de productie vlot omschakelen.”

Aan de dreigende Achilleshiel van de beschikbaarheid van accucellen wordt – zegt Martens – hard gewerkt. Dat is ook een belangrijke wetenschap voor de voortgang van de Vivaro-E, die inmiddels verrassend hard uit de startblokken is gekomen. Onder andere in Engeland met bijvoorbeeld een bestelling van drieduizend door British Gas. Maar ook bij Nederlandse dealers klinken goede geluiden. Martens: “Voor de accupacks lopen meerdere tenders en er wordt flink geïnvesteerd. Zo is er een samenwerking met Mercedes. We zullen de resultaten al vrij snel zien.”

R&D in Rüsselsheim

Voor Rüsselsheim geldt dat elk nadeel zijn voordeel heeft. Het is inmiddels centrum van de Stellantis-activiteiten in Duitsland. Bij de ‘herijking’ van de immense R&D- en ontwikkelingsorganisatie gingen na de overname weliswaar veel banen verloren, maar CEO Tavares zag ook kansen. Een mooie locatie om efficiënt gecentraliseerd aan een aantal specialismen te werken. Ook de testfaciliteiten en de aanwezigheid van de grote Dudenhofen testbaan hielpen mee.De Opel-technici bouwden onder GM-vleugels vele jaren aan ervaring enkennis rond elektrificatie, hybride technieken en met name ook brandstofceltechnologie. Dat laatste zien we terug in hun nieuwste project: een brandstofcel uitvoering in de Vivaro-klasse. Die is het stadium van prototype voorbij, benadrukt Lars Peter Thiessen. Hij is de Stellantis-topman voor de uitrol van waterstof- en brandstofceltechnologie. Thiessen: “Er zijn veel klanten die langere afstanden willen afleggen en de oplaadtijd een bezwaar vinden. Met deze oplossing komen we daaraan tegemoet. Zie het als een aanvulling op de lijn van batterij-elektrische bestelwagens. We mikken in eerste instantie op grote fleet-klanten. We komen eind dit jaar met een eerste serie en rollen de productie de komende twee jaar steeds verder uit.”

Er is gekozen voor een opvallend energie- en aandrijfconcept dat een oplaadbaar 10,5 kWh accupack onder de cabine combineert met 4,4 kilogram waterstofgas in carbontanks en een 45 kW brandstofcel. Noem het een soort fusie tussen BEV en FCEV, met de brandstofcel ook in een rol als range-extender. “De belangstelling is groot. We starten in Duitsland en Frankrijk. Bij ons geldt bijvoorbeeld een leaseprijs van 600 euro. Alles wordt geregeld door Free2Move. We bieden bij de start centrale hubs en mobiele serviceploegen. Dealers komen later in beeld.”

Focus op infrastructuur

“De eerste productieserie heeft een bereik van 400 kilometer en je kunt hem in nog geen vijf minuten tanken. Daarvoor geldt een constructie met een vaste prijs van 9,50 euro per kilo waterstof. Technisch is de auto helemaal voor elkaar – inclusief extreem koude start – dus nu richten we de aandacht vooral op de infrastructuur. En de waterstofstrategie in Europa rond de productie van gas en de uitrol van een dekkend netwerk tankstations. Dat vraagt visie en grote investeringen.”

De conclusie lijkt bij ons bezoek aan het Duitse hoofdkwartier helder. Opel heeft de inhaalslag in deze rap ontwikkelende e-bestelwagenmarkt gemaakt en speelt een sleutelrol bij de komende technische ontwikkeling. Waterstof als alternatief voor de zero emissie toekomst, met als troefkaarten een grotere actieradius en snel tanken.

Voor Combo-E, Vivaro-E en Movano-E zien ze nu al belangrijke kansen voor de dealerorganisatie. Er is – geeft Pascal Martens toe – een inhaalslag te maken, niet in de laatste plaats omdat dealers niet zelden liever over personenwagens spraken. Dat kan veranderen, want Opel is een van de snelst groeiende bestelwagenmerken en dit is een interessante business die ook het nodige servicewerk oplevert. 

Welk model treedt in de voetsporen van de Opel Combo als winnaar van de verkiezing voor ‘Bestelauto van het Jaar’? Tijdens de Bestelauto Expo op woensdag 24 november maakt de jury de uitslag bekend. Ook de prijs voor ‘Belofte van het Jaar’ wordt uitgereikt. Het congres staat volledig in het teken van elektrificatie/vergroening van het bestelwagenpark, uiteraard met de focus op de zero emissie-zones die eraan komen. Kijk voor meer info en registratie op de website van de Bestelauto Expo!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding