Op het hoofdkantoor van de Nederlandse tak van Maxus-importeur Maxomotive in Amstelveen kan de vlag uit. Het gaat namelijk uitstekend met het merk in Nederland. Onder de vleugels van de Chinese fabrikant SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) – waar ook MG onder valt – maakte Maxus afgelopen jaar een succesvolle stap naar de Nederlandse markt. De focus ligt daarbij volledig op elektrische bedrijfswagens. Na de EV80 jaren geleden volgden de eDeliver 3 en de eDeliver 9. En die laatste gooit dit jaar hoge ogen bij de verkiezing voor Bestelauto van het Jaar.

De prijs heeft de Maxus eDeliver 9 onder meer te danken aan de voortvarende aanpak van de (nu nog) slechts drie man sterke importeur en de opvallende kwaliteiten van de auto – op het gebied van comfort, specificaties (zeer efficiënte aandrijflijn), gamma en mogelijkheden, die in diverse opzichten de grote, gerenommeerde merken te kijk zet. Deze passage uit het juryrapport tovert een grote glimlach op het gezicht van Jedeloo. De Country Manager heeft een lange staat van dienst in de auto(motive)branche en werkte onder meer bij Yamaha Europe, Mercedes-Benz Nederland, via een Management Buy-out van Inalfa Sunroofs Aftermarket naar Koopman Logistics voor hij in 2017 startte bij SAIC met het merk Maxus.

‘From scratch’

“Het is inderdaad snel gegaan, maar we hebben ook keihard gewerkt om deze stappen te zetten. Deze prijs is voor ons geweldig nieuws. Het is een erkenning voor wat we afgelopen jaren hebben neergezet. We hebben het merk echt ‘from scratch’ opgebouwd, helemaal de afgelopen twee jaar samen met Alcomotive/Maxomotive, en in de markt gezet. Ik vergelijk het vaak met het bouwen van een huis. Je moet heel veel stappen doorlopen, en allemaal in de juiste volgorde, anders stort het in elkaar. Afgelopen tijd stond voor ons in het teken van het bouwen aan de organisatie en het neerzetten van een dealernetwerk, nu volgen de mooie en buitengewoon interessante nieuwe elektrische bestelwagens van Maxus.”

De eDeliver 9, die is ontworpen als elektrische bestelbus, heeft afhankelijk van de uitvoering een laadruimte van ca. 10, 11 of 12,5 kubieke meter en een laadvermogen tot 1.350 kg. Klanten kunnen kiezen uit twee wielbases: medium (L2H2) of groot (L3H2). Daarnaast is het ook mogelijk te gaan voor een verhoogd dak. De grote schuifdeur maakt snel laden en lossen ook op plekken waar het krap is eenvoudig. Een pré van deze Maxus – en zeker geen vanzelfsprekendheid voor elektrische bestelwagens – is de mogelijkheid om een aanhanger tot 1.500 kg te kunnen trekken. “We kunnen de eDeliver 9 turnkey leveren aan de klant. We bieden keuze uit drie accupakketten (tot zelfs 89 kWh, de allergrootste op de markt), twee lengte- en twee hoogtematen. Kortom, voor elk wat wils. We hebben geen hele lange lijst met uitrustingsniveaus, maar slechts een keuze: de meest uitgebreide. Alle mogelijke opties zijn altijd standaard aanwezig”, benadrukt Jedeloo.

(tekst loop door onder de foto)

Lou Jedeloo, Country Manager bij Maxomotive Nederland. “We willen in 2022 echt vol doorpakken met onze elektrische modellen.”

Veiligheidssystemen

De Maxus eDeliver 9 heeft onder meer parkeersensoren voor- en achter en standaard airconditioning, stoelverwarming en een 10-inch touchscreen met achteruitrijcamera en Apple Carplay/Android Auto. Ook qua veiligheidsopties zit het wel snor. Naast ESP, zijn onder meer Adaptive Cruise Control (dat continu snelheid en afstand tot de voorganger in de gaten houdt), dodehoekdetectie, een rijstrookassistent en een automatisch remsysteem standaard aan boord aanwezig.”

De Nederlandse importeur heeft ervoor gekozen om in ons land alleen volledig elektrische modellen op de markt te brengen. “Wij geloven niet dat er in Nederland nog ruimte is voor nog meer dieselbusaanbieders. Diesel is een verdringingsmarkt. Waarom zou je in deze tijd, waarin zero emissieszones de norm gaan worden en elektrische voertuigen snel komen opzetten, nog werk maken van diesel? Steeds meer grote bedrijven kiezen voor elektrisch en ook eenpitters en kleinere bedrijven zien de voordelen ervan in. Of beter gezegd. De nadelen die in het verleden veel werden genoemd, zijn verdwenen. Een te kleine actieradius? Te weinig laadpunten? Geen mogelijkheid om een aanhanger te trekken? Veel van deze minpunten zijn verdwenen. Voor veel bedrijven is een elektrische bus een goed of zelfs het beste alternatief geworden. Door ons echt op volledig elektrisch te richten, houden we de juiste focus. En kunnen we ook doen wat we beloven.”

Keuze voor de juiste batterij

De elektromotor van de eDeliver 9 levert een vermogen van 204 pk en heeft een maximum koppel van 310 Nm in huis. Klanten kunnen kiezen uit drie verschillende batterijpacks, van 52, 72 of 89 kWh. Met de standaard AC-lader aan een doorsnee wallbox duurt een volledige laadcyclus 5 tot ca. 7,5 uur, afhankelijk van de gekozen batterij. “Maar het model heeft standaard altijd een DC-snellaadmogelijkheid. Daarmee is de batterij binnen 10 minuten alweer voor 100 kilometer gevuld. Na ruim 30 minuten is dat 80 procent. Wij bieden een realistisch bereik voor het grootste accupakket van (ruim) 300 kilometer. Dat is voor de meeste klanten meer dan genoeg voor dagelijks gebruik.”

Veel grote bedrijven hebben zich afgelopen jaren al in Amstelveen en bij onze tien professionele Maxus-contractpartners in Nederland gemeld, vertelt Jedeloo. “Denk aan pakketbezorgers, bouwbedrijven, installatiebedrijven. Vaak is van bovenaf besloten dat de stap naar elektrisch gezet moet worden. Ook de overheid heeft de pijlen gericht op zero emissie in de stadscentra. We hebben vijf demo’s rondrijden die inmiddels tienduizenden kilometers hebben afgelegd. Dat is de beste manier om te proeven aan onze modellen en te ervaren waar je in de praktijk tegenaan loopt.”

Maar niet alleen voor grote bedrijven past een e-Van in het plan om te werken aan CO2-reductie. “Ook kleine bedrijven en eenpitters, zijn steeds vaker geïnteresseerd in onze modellen. Ook zij willen doorpakken en zijn benieuwd hoe het fiscale plaatje eruit zal zien. Daarover bestaat vaak nog veel onduidelijkheid. Aan ons – en onze Maxus dealers – de taak om hier duidelijkheid over te verschaffen. Voorlichting op dit vlak is echt heel belangrijk. Het is aardige puzzel die gelegd moet worden. Maar het is wel van belang dat dit goed gebeurt. Want je wilt als bedrijf wel weten hoe de keuze voor een EV onder de streep uitpakt.”

Het jaar 2021 zit er bijna op. Hoe kijkt Jedeloo terug? “Het was voor ons een ongelooflijk jaar. Een succesvol jaar. Maar ook een erg inspannend jaar. Het begin is het meest lastige met een nieuw merk. We hebben afgelopen tijd een heel goede basis gelegd voor de toekomst. Het fundament ligt er om verder te bouwen. Ik geloof echt in een vliegwieleffect. We staan aan de vooravond van een elektrificatiegolf van bestelauto’s. En daar zien wij uiteraard grote kansen voor onze modellen.”

Focus op de 3 en de 9

Wat kunnen we komende tijd verwachten uit de koker van Maxus? “Onze focus ligt voorlopig echt op de eDeliver 3 en de eDeliver 9. De 3 krijgt ook een chassiscabine, de 9 een dubbele cabine, chassiscabine en een personenversie. We zien enorme kansen voor bedrijven die zich bezighouden met last mile delivery. Denk ook aan supermarkten die boodschappen bezorgen. Daarnaast zijn onze modellen interessant voor taxibedrijven en personenvervoer. Die hebben vaak te maken met aanbestedingen. Kortom, ook dat biedt mogelijkheden. Op de langere termijn gaan we het gamma zeker uitbreiden – onder meer mogelijk met een elektrische pick-up truck. Maar we zullen onze focus komende tijd wel echt houden op elektrische bestelwagens. Het is in deze tijd – mede door de chiptekorten – een aardige uitdaging om te kunnen leveren. Daar worstelen heel veel merken mee. Wij hebben daar gelukkig wat minder problemen mee, maar geen enkele fabrikant ontspringt de dans. Uiteindelijk is het vooral belangrijk om afspraken na te komen en ervoor te zorgen dat klanten hun nieuwe Maxus bestelwagen zo snel mogelijk hebben. En daar zetten we ons komende tijd voor de volle honderd procent voor in. We houden het gamma op de korte termijn overzichtelijk. En mede daardoor kunnen we waarmaken wat we beloven en kijken wij uit naar een succesvolle Maxus E-LCV toekomst!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding