Terwijl het met de personenautotak van Ford in Europa ‘gemiddeld’ gaat, blijft de Transit-serie in het bestelautosegment een bestseller. Het merk heeft met het bedrijfswagenaanbod, waartoe ook de Ranger behoort, een Europees marktaandeel van ruim 15 procent. In Nederland moet Ford alleen Volkswagen voor zich dulden. Maar ook daar zal met de toekomstige samenwerking, waarbij onder meer de Transporter door Ford in Turkije gebouwd gaat worden, verandering in komen. Hans Schep, ‘inmiddels al 25 jaar bij Ford’, is er trots op: “We zijn nu zeven jaar marktleider in Europa, ons marktaandeel gaat omhoog en de marges stijgen.”

Honderd procent uptime

Belangrijkste wapenfeit van Ford in Europa dit jaar is de introductie geweest van Ford Liive, een ‘connected uptime systeem’ waarin de gegevens van voertuigen via het modem ‘over the air’ gedeeld worden met klanten en Ford Transit Centers. Op die manier kan uptime pro-actief worden gerealiseerd door de inzetbaarheid van voertuigen te maximaliseren. Honderd procent uptime is het streven. De filosofie erachter is dat de autofabrikant ernaar streeft om de bedrijfsvoering van haar klanten te laten floreren. Bestelauto’s die ongepland stilstaan in een werkplaats horen daar niet bij. “Het gaat er met Ford Liive niet om zoveel mogelijk auto’s te verkopen maar om de productiviteit van onze klanten te verhogen. Dat doen we door te verschuiven van bestelautoleverancier naar productiviteitspartner. En dat start bij de uptime.”

Ford Pro

Er is zelfs een apart bedrijf voor opgericht, Ford Pro, dat allerlei nieuwe productiviteitsdiensten gefaseerd zal invoeren zoals meer hardware en software voor het laden van elektrische bestelwagens, maar ook geïntegreerde digitale diensten waaronder Ford Liive waarmee gebruikers hun vloot beter kunnen beheren en onderhouden. Sinds halverwege 2019 zijn hiertoe alle Transits en Rangers standaard voorzien van het FordPass Connect-modem. De auto’s worden zo verbonden met het Ford Liive-systeem, een ecosysteem waarmee fleetowners en bedrijven inzicht hebben in de technische staat van hun voertuigen. Belangrijker is wellicht dat ook de dealerbedrijven en Transit Centers toegang hebben tot die data. En erop kunnen sturen.

TCO omlaag

De nieuwe FordLiive Centers ondersteunen fleetowners en het dealernetwerk in het op de weg houden van elk wagenpark. Ze leveren technische kennis, maar kunnen bijvoorbeeld ook helpen om onderdelenleveranties te versnellen. Eind 2021 zijn er drie van deze centra operationeel, in Dunton, Valencia en Keulen. “Hiermee kunnen we 80 procent van onze LCV-klanten in Europa bedienen. We minimaliseren zo de downtime, een belangrijk onderwerp waar eigenlijk niet veel over gesproken wordt. Als je kijkt naar de kosten van een vloot dan is afschrijving de grootste kostenpost, gevolgd door (op dit moment nog) de kosten voor brandstof. Het is onze hypothese dat daarna downtime komt. Dus als je die kan wegnemen gaat je TCO (Total Cost of Ownership) enorm omlaag.”

(tekst loopt door onder de foto)

Hans Schep: “We zijn nu zeven jaar marktleider in Europa, ons marktaandeel gaat omhoog en de marges stijgen.”

18.000 dagen

De verwachting is dat je met Ford Liive een reductie van 60 procent kan realiseren met betrekking tot het niet inzetbaar zijn van je wagenpark. De eerste ervaringen zijn wat dat betreft veelbelovend. “In Groot-Brittannië zijn nu ruim 50.000 Transits aangesloten op Ford Liive. In de eerste drie maanden konden we al afleiden dat die auto’s in totaal 18.000 dagen meer inzetbaar waren. Dat is een verbetering van ongeveer 50 procent en een totale kostenbesparing van zo’n 9 tot 10 miljoen euro voor onze klanten. Alleen maar door stilstand te voorkomen.” Die drive om uptime te optimaliseren zie je nu terug in de hele organisatie vertelt Schep. “Elke ochtend om 7 uur hebben we een kwaliteitsmeeting en kijken we naar hoeveel klanten auto’s hebben die niet rijden en hoeveel problemen zijn opgelost. Daar gaan we dan meteen mee aan de slag, bijvoorbeeld door onderdelen te sourcen. Een auto die bij een klant stilstaat is een doodzonde. Het is heel waardevol als je dit voor je klanten weet te doen. Niemand heeft het nog gedaan.”

Wat hebben klanten nodig?

Ford Liive is een goed voorbeeld van een antwoord op de vraag ‘wat hebben klanten nodig’. Naast het leveren van bestelauto’s in alle soorten en maten om aan de hardwarekant te voldoen aan die vraag, ziet Schep dat de markt ook diverser wordt. “Last mile delivery is daar een goed voorbeeld van. Een ander supersnel groeiend segment is de vrijetijdsmarkt, dus de campers. Wat we ook zien is dat de wereld snel aan het veranderen is, onze klanten zijn goed aan het nadenken over hoe ze hun bedrijf over vijf jaar runnen. Technologie gaat snel, wat over vijf jaar de waan van de dag bepaalt bestaat nu nog niet. De toekomst is onduidelijk. Wat wij merken is dat we daar een belangrijke rol in kunnen vervullen, door mee te denken over hoe bedrijven hun vloot beheren. Doe je dat zelf of gaan wij het voor je doen? Met welk soort auto’s rij je dan rond. En vooral: welke services heb je dan nodig? En dan hebben we het niet alleen over laadpunten voor elektrische voertuigen maar allerlei andere productiviteitsdiensten om de auto heen. Hoe kunnen we helpen je bedrijf beter te laten functioneren in een onzekere toekomst. Daar is echt veel vraag naar.” Een concreet voorbeeld van zo’n dienst is Ford Fleet Management dat ook dit jaar in Groot-Brittannië is geïntroduceerd, een dienst die samen met ALD Automotive is ontwikkeld. “Het is een stap in een heel programma van lease naar fleetmanagement en Fleet-as-a-Service waar je nog meer flexibiliteit biedt. Uiteindelijk hebben we autonome voertuigen waarbij klanten alleen nog maar diensten inkopen bij ons als mobiliteitsleverancier.”

Andere kijk op de concurrentie

Die technologische verandering houdt ook in dat de traditionele kijk op de markt en vooral op de concurrentie verandert merkt Schep. “We houden de concurrentie uiteraard in de gaten, maar we kijken meer naar de vraag vanuit de markt en anticiperen daarop. De vraag is ook: wie zijn je concurrenten? Zijn het inderdaad die Chinese nieuwkomers of moeten we juist kijken naar techbedrijven als Google en Amazon die ook met productiviteitsdiensten komen. En dan kan je je bovendien afvragen of je concurrenten wellicht partner kunnen zijn. Vandaag de dag heb je zoveel schaalgrootte nodig om zaken als elektrificatie, connectiviteit en autonoom rijden goed uit te rollen dat je soms beter kan samenwerken, zoals we nu dus ook doen in de alliantie met Volkswagen. Je kan vaak beter de handen ineen slaan en samen oplossingen bedenken voor je klanten. De algemene kijk op concurrentie is nu echt anders dan vroeger.”

E-Transit

Momenteel is de transitie naar elektrisch rijden het onderwerp van de dag. De eerste elektrische modellen zijn bij verschillende fabrikanten al op de markt, zoals de Mercedes eSprinter en de e-Vito. Stellantis heeft onder meer de Toyota Proace Electric en de Peugeot e-Expert. Nieuwkomer Maxus levert de eDeliver 3 en 9. Ook in de verkiezing voor de Bestelauto van het Jaar zijn dergelijke elektrische modellen ruimschoots vertegenwoordigd. Ford zette tot nu toe met de Transit Custom in op een hybride-aandrijflijn. Met de komst in 2022 van de elektrische ‘grote’ Transit die, hoe kan het ook anders, E-Transit gaat heten betreedt ook Ford het batterij-elektrische strijdveld. En er zit meer in het vat. “Er komt in 2023 een geëlektrificeerde versie van de volledig nieuwe Transit Custom, een auto die we ook voor Volkswagen bouwen in Turkije. In 2024 zijn al onze bedrijfswagens leverbaar met een geëlektrificeerde aandrijflijn, dus vol-elektrisch of plug-in hybride. In 2030 verwachten we dat twee derde van onze verkoop volledig elektrisch is.” Is er tot slot ook nog aandacht voor waterstof? “Voor de zwaardere toepassingen lijkt waterstof de betere optie, daar zijn we wel mee bezig ja.”

Lees ook:
Ford claimt grootste bereik en laagste vanafprijs voor nieuwe E-Transit

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding