De fabriek in Kaluga op zo’n 200 kilometer ten zuidwesten van Moskou is een joint venture van oorspronkelijk Groupe PSA en Mitsubishi. Stellantis heeft daarbij 70 procent in handen, Mitsubishi de overige 30 procent. De fabriek begon in 2017 met de productie en heeft momenteel een capaciteit van 125.000 voertuigen per jaar met rond de 2.000 werknemers. Het plan is dat verder op te voeren en Kaluga tot export-hub voor bestelwagens en motoren te maken. Die gaan dan niet alleen naar Europa maar ook naar andere werelddelen.

Groeiende vraag

Stellantis hoopt met de plannen in te spelen op de nog altijd groeiende vraag naar bestelwagens. In ons land werden vorig jaar ruim 13 procent meer van dat soort voertuigen verkocht, in de EU lag dat over de eerste elf maanden op een kleine 11 procent. De aanvoer uit Rusland moet dan de productie in fabrieken van Peugeot en Citroen in Frankrijk en van Opel/Vauxhall in Groot-Brittannië aanvullen.

Lees ook:
‘Bij Stellantis is nog veel werk te doen’