Stellantis haalt in Rusland geproduceerde bestelauto’s naar Europa

Stellantis gaat vanaf volgende maand bestelwagens die gebouwd zijn in een fabriek in het Russische Kaluga exporteren naar West-Europese landen. Het gaat daarbij met name om de Peugeot Expert, de Opel Vivaro en de Citroën Jumpy. Vanaf eind dit jaar zal in Kaluga ook de nieuwe Fiat Scudo gebouwd worden.

De fabriek in Kaluga op zo’n 200 kilometer ten zuidwesten van Moskou is een joint venture van oorspronkelijk Groupe PSA en Mitsubishi. Stellantis heeft daarbij 70 procent in handen, Mitsubishi de overige 30 procent. De fabriek begon in 2017 met de productie en heeft momenteel een capaciteit van 125.000 voertuigen per jaar met rond de 2.000 werknemers. Het plan is dat verder op te voeren en Kaluga tot export-hub voor bestelwagens en motoren te maken. Die gaan dan niet alleen naar Europa maar ook naar andere werelddelen.

Groeiende vraag

Stellantis hoopt met de plannen in te spelen op de nog altijd groeiende vraag naar bestelwagens. In ons land werden vorig jaar ruim 13 procent meer van dat soort voertuigen verkocht, in de EU lag dat over de eerste elf maanden op een kleine 11 procent. De aanvoer uit Rusland moet dan de productie in fabrieken van Peugeot en Citroen in Frankrijk en van Opel/Vauxhall in Groot-Brittannië aanvullen.

Lees ook:
‘Bij Stellantis is nog veel werk te doen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Stellantis haalt in Rusland geproduceerde bestelauto’s naar Europa - Automobielmanagement.nl

Stellantis haalt in Rusland geproduceerde bestelauto’s naar Europa

Stellantis gaat vanaf volgende maand bestelwagens die gebouwd zijn in een fabriek in het Russische Kaluga exporteren naar West-Europese landen. Het gaat daarbij met name om de Peugeot Expert, de Opel Vivaro en de Citroën Jumpy. Vanaf eind dit jaar zal in Kaluga ook de nieuwe Fiat Scudo gebouwd worden.

De fabriek in Kaluga op zo’n 200 kilometer ten zuidwesten van Moskou is een joint venture van oorspronkelijk Groupe PSA en Mitsubishi. Stellantis heeft daarbij 70 procent in handen, Mitsubishi de overige 30 procent. De fabriek begon in 2017 met de productie en heeft momenteel een capaciteit van 125.000 voertuigen per jaar met rond de 2.000 werknemers. Het plan is dat verder op te voeren en Kaluga tot export-hub voor bestelwagens en motoren te maken. Die gaan dan niet alleen naar Europa maar ook naar andere werelddelen.

Groeiende vraag

Stellantis hoopt met de plannen in te spelen op de nog altijd groeiende vraag naar bestelwagens. In ons land werden vorig jaar ruim 13 procent meer van dat soort voertuigen verkocht, in de EU lag dat over de eerste elf maanden op een kleine 11 procent. De aanvoer uit Rusland moet dan de productie in fabrieken van Peugeot en Citroen in Frankrijk en van Opel/Vauxhall in Groot-Brittannië aanvullen.

Lees ook:
‘Bij Stellantis is nog veel werk te doen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over