Bedrijfswagens zijn voor Ford als Europese marktleider in de Transit-klasse een sleutel voor de toekomst. In 2024 hebben ze negen elektrische Fords en vijf daarvan zijn bedrijfsauto’s. Voor menig ondernemer is het een nieuwe materie. Daarom breidt Ford Pro zijn pakket gestaag uit en biedt binnenkort de mogelijkheid om in feite alles centraal aan te sturen en regelen. Voertuigen, ombouw en onderhoud, financiering, telematica en laadoplossingen.

Maar wat is dan de rol van de dealer in het nieuwe Ford Pro ecosysteem? General Manager Ford Pro Europa Hans Schep: “We hebben al geruime tijd gespecialiseerde bedrijfsautodealers, 800 Ford Transit centers in Europa. Twintig in Nederland. Die hebben natuurlijk alles te maken met Ford Pro service, software, laadoplossingen en financiering. We hebben in Europa zo’n 145 duizend klanten, waarvan vijf-, zesduizend hele grote die zo’n 60 procent van het volume vertegenwoordigen. Het contact loopt dan doorgaans direct met Ford Pro Europe, maar de Transit Centers hebben we nodig voor alle afhandeling. De wat kleinere klanten zullen naar een Transit Center of naar een ‘gewone’ dealer gaan. Kan ook en daar staan wij als Ford Pro dan achter. We bieden alle ‘ontzorgende’ services trouwens ook voor personenwagens aan. Je hele vloot, inclusief voertuigen van andere merken.”

Halvering stilstand

Ford Pro heeft een mooi totaaloverzicht op het hele kostenplaatje. Vallen er dan zaken op? “De ondernemer kijkt naar de overall kosten om de vloot te runnen. Aanschaf is belangrijk, maar er zit heel veel meer in. We hebben net een onderzoek gedaan met een verrassende uitslag. De nummer een kostenpost blijft afschrijving, twee is brandstof en die kosten dalen zeker als je gaat elektrificeren. Iedereen nam aan dat nummer drie onderhoud en reparatie is, maar in feite is dat downtime. Stilstand. Daar spelen we met FordLiive connectiviteit op in: online dreigende problemen tijdig signaleren. Daarmee reduceren we de stilstand met meer dan vijftig procent, scheelt een slok op een borrel.” Moeten ondernemers dan kiezen voor elektrisch of diesel? “Het hangt er maar vanaf wat je doet. Voor lange afstanden met lading is de elektrische bestelauto nog niet klaar. Bij last mile delivery met een ronde van honderd kilometer zijn er beslist wel voordelen.”

Ford claimt een halvering van de stilstand. Wat betekent dat voor de totaalkosten? “Eerste ervaringen met klanten in de USA en Engeland die het hele systeem draaien mét de eerste E-Transits laten mede door de andere logistieke- en tijdwinst onder de streep tussen tien en twintig procent lagere kosten zien. Gigantisch. Ook omdat je met één partij praat. Voorheen had je een laadprobleem, die leverancier verwees naar de autodealer, die naar een specialist. Voor je het weet is er een dag voorbij. Of twee. Het verhaal is nu: wij regelen alles De ondernemer focust zich op zijn business.”

Hoeveel gebruikers stedelijk?

De steden sturen aan op nul emissie. Hoe ziet dat er bij de gebruikers uit? Hoeveel klanten zullen om moeten schakelen? Bijvoorbeeld voor bezorging? “Die last mile gebruikers vertegenwoordigen in Europa zo’n acht procent. In Nederland misschien iets meer met de vele internetorders. Dat stabiliseert zich nu trouwens na de snelle groei. We zien mondiaal zelf gecancelde orders voor de betreffende auto’s. Er komen ook alternatieven voor de stadscentra, noem de bakfiets (lees ook het artikel over Fulpra op p.16, red.). In Londen draait nu een pilot van ons. De bulk gaat met Transits naar strategische locaties als verdeelpunt en dan verder met bakfietsen en zelfs lopers. Partner is Hermes en het plan blijkt een succes, omdat bestellingen echt sneller gaan.”

Er zijn nog andere gebruikers van E-bestelwagens nemen we aan? “Zeker, de pakketjes vormen dus acht procent, maar een groter deel – een procent of twaalf – komt van gangbare bevoorrading van bijvoorbeeld winkels en restaurants. Nog een slag groter is stedelijk bestelwagenverkeer voor service en onderhoud. Loodgieter en bakker krijgen ook met elektrificatie te maken. In de E-Transit zitten trouwens stroompunten voor gereedschappen of apparaten op locatie.”

Heldere totaalcijfers voor ons land zijn er niet, maar het is aannemelijk dat veertig-, vijftig procent van de bedrijven met het sluiten van de steden binnen enkele jaren aangewezen is op elektrische bestelwagens. Ford Pro verwacht die stap te vergemakkelijken en daarmee klanten te winnen.

‘Het is simpel: je kunt de wedstrijd niet meer winnen als traditioneel autoconcern’

Energie leveren

Het ligt voor de hand dat Ford in dat hele pakket niet alleen naar laadinfrastructuur kijkt, maar ook de levering van energie? Schep: “Zit nog niet in het pakket, maar we kijken als logische vervolgstap inderdaad naar energiemanagement. Let wel: naast leveren is ook een systeem van opslaan interessant. Zeker voor de ondernemer. Je wagenpark kan een rijdende buffer worden en dan komt terugleveren in beeld. Aan je eigen bedrijf of naar de grid. Fleetowners kunnen daarmee wellicht een verdienmodel hebben. Dat is niet iets waar een fleetmanager zich in wil verdiepen, maar Ford Pro kan dat oppakken. Deze tak van sport is enorm in ontwikkeling. Je ziet ook bij ons hele andere mensen rondlopen dan voorheen. Goed voorbeeld is de man die onder andere TomTom Telematics in de UK heeft opgezet. Onze laadspecialist heeft systemen opgezet voor Shell en BP. We zijn slim genoeg om niet zelf het wiel uit te willen vinden. Een mooie ontwikkeling die een heel nieuwe vibe geeft bij Ford Pro.”

Winnen

“Het is simpel: je kunt de wedstrijd niet meer winnen als traditioneel autoconcern. Dat we marktleider werden kwam met name voort uit ons productoffensief jaren geleden. Daarna zijn we ons gaan focussen op de gespecialiseerde Transit-centra, dealers die vooral ook goed zijn in service. Nu nemen we met Ford Pro en het hele ecosysteem eromheen de volgende stap. Ik durf te stellen dat niemand dit pakket kan bieden. Zelf ben ik geobsedeerd door het terugdringen van de stilstand. Ford Live is dan de sleutel. Vier jaar geleden ging het in boardmeetings nog over ‘hoe geven we zo min mogelijk uit aan garantieclaims’. Nu gaat het over ‘hoeveel Transits staan er stil en hoe krijgen we die rap weer op weg’.”

Productie in Turkije

Hoe zit het eigenlijk met de productie? Ook de eerste Europese elektrische personenwagens komen er immers aan? “De fabriek bij Keulen wordt daarvoor omgebouwd, want dat wordt onze hub voor de elektrificatie van personenwagens. De bedrijfswagens komen uit Turkije en een klein deel – Transit Courier – uit Roemenië. In Turkije wordt bij Ford Otosan gewerkt aan een capaciteit tot 900 duizend auto’s. Ook de door Ford gebouwde Transporter bijvoorbeeld. In de andere richting gaat Volkswagen de nieuwe Connect voor ons oppakken.” Hoe gaat dat werken met de benodigde batterijsystemen? “In Turkije komt een giga-accufabriek als samenwerking tussen Koc holding, Ford en SK. Fascinerend. Er moeten niet alleen enorm veel elektrische Fords worden gebouwd, maar ook Volkswagens.”

Dit jaar verbetering chiptekorten

Bij de kerndiensten van Ford Pro spelen connectiviteit, elektronica en sensortechniek een sleutelrol. Boeiende vraag is dan hoe zwaar dat gehinderd wordt door de tekorten aan met name chips. Ford Pro general manager Hans Schep voorspelt dat de jarenlange problemen op afzienbare termijn zullen wegebben. Schep: “In de tweede helft van het jaar zal dat verbeteren door de inzet en een nieuwe aanpak van toeleveranciers. Onder andere door te standaardiseren en de efficiency van de productie te verbeteren, zodat er meer beschikbaarheid komt.”

Op weg naar Fleet as a Service

Het Ford Pro pakket wordt almaar verder uitgebouwd. Wat is de stip aan de horizon? Het klinkt allemaal als een tussenstap naar een compleet servicepakket, misschien zelfs zonder het bezit van de vloot voor klanten? “We lanceren Ford Fleet Management dit kwartaal ook in Nederland. Dan runnen we vanuit ons centrum alles voor je. Dat kunnen jouw auto’s zijn, maar inderdaad ook onze auto’s. Er is een samenwerking met ALD Automotive.

Toekomst

Als je naar de verdere toekomst kijkt, zijn er nog meer mogelijkheden. Stel dat we zelfrijdende bestelwagens hebben, dan kunnen die misschien ‘s morgens spullen en gereedschappen naar een werkplek brengen, daarna de kinderen naar school en overdag als pakketbezorger hun werk doen. Natuurlijk is dat toekomstmuziek en het zal er misschien anders uitzien, maar het kan zijn dat je alleen nog maar services bij Ford Pro afneemt. Met de auto’s bij ons op de balans. Fleet as a Service is een veelbelovend onderwerp. We zijn nu in Londen met DHL met een pilot bezig om vanaf de grote markten versproducten te bezorgen bij restaurants en dergelijke. Wij zetten de Transits in, DHL verzorgt de hele routing. Je ziet een verandering in denken bij grote spelers als Sky, die wel drieduizend Transits heeft rijden. Laatst zei hun fleetmanager: ‘het zou niet goed zijn voor mijn baan, maar feitelijk is het onzin dat wij ons daarmee bezighouden. We geven jullie gewoon een bedrag per auto en regel alles maar. De auto’s ombouwen en op de weg houden. Wij willen gewoon ons eigen werk doen’.”

Ombouw

Het onderwerp ombouw is volgens Schep ook al zo’n pijnpunt voor de gebruiker.“Onder de nieuwe Europese wetgeving kun je niet zomaar een Transit aanpassen. Dat moet allemaal getest en gehomologeerd zijn. Ook dat is weer een bedrijfstak bij ons via Ford Pro Special Vehicles: homologation as a service. Tja, en dan heb je ook nog softwarematige aanpassingen aan de functies en werking van het voertuig. Ook daarvoor hebben we een aparte tak. De wereld verandert razendsnel. Des te belangrijker is het dat je als ondernemer en fleetowner met één adres praat.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding