In heel 2021 werd een recordaantal van 35.763 occasion-bestelwagens ingevoerd, dat waren er ruim 10.000 meer dan in 2020. Net zoals bij de verkoop van nieuwe personenauto’s heeft ook de bestelwagenmarkt te kampen met leveringsproblemen als gevolg van tekorten aan computerchips en andere onderdelen. Veel kopers kiezen daarom voor een jonggebruikt exemplaar en bovendien was er in coronatijd veel vraag naar lichte bedrijfswagens door de toegenomen bedrijvigheid bij onder andere hoveniers en aannemers, tekenen beide organisaties aan. De occasions moeten nu grotendeels uit het buitenland komen, aangezien de Nederlandse voorraden niet toereikend blijken. Ter illustratie: in de eerste vijf maanden van 2016 werd de helft minder geïmporteerd dan in 2022 tot nu toe en in 2013 was het nog niet een kwart van het huidige niveau.

Mercedes

86 procent van de tot nu toe dit jaar ingevoerde bestelwagens was een diesel, 7 procent een benzine en ruim 3 procent was een volledig elektrische bestelwagen. Het meest geïmporteerde merk in de afgelopen vijf maanden was Mercedes-Benz met ruim een kwart marktaandeel, gevolgd door Ford met een aandeel in de totale import van ruim 16 procent. Bijna 14 procent was een Volkswagen en 1 op de 10 importoccasions was een Renault. Iveco completeert de top vijf en is goed voor bijna 6 procent marktaandeel. Verder is Duitsland nog altijd het populairste land om een gebruikte bestelauto vandaan te halen, met bijna 30 procent van het totale aantal geïmporteerde occasions. 17 procent is afkomstig uit België en 7,5 procent wordt vanuit Frankrijk ingevoerd, gevolgd door Polen (ruim 6 procent) en Denemarken (bijna 5 procent).

Lees ook:
Is de elektrische vrachtfiets een serieus alternatief voor de bestelauto?