Autobranche dient petitie in tegen afbouwen BPM-vrijstelling bestelauto’s

BOVAG, RAI Vereniging en een reeks andere ondernemersorganisaties hebben bij de Tweede Kamer een petitie ingediend tegen het afbouwen van de vrijstelling van de BPM-heffing op bestelbussen. Volgens de ondertekenaars is dat een onredelijke lastenverzwaring voor ondernemers en doet het niets voor de vergroening van het bedrijfswagenpark, in tegendeel zelfs.

Bestelautoverkoop november -15,7%

De petitie werd door voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland overhandigd aan de vaste commissie voor infrastructuur en waterstaat. Vandaag, woensdag, is er in de Kamer een debat over duurzaam vervoer. De organisaties vragen de Kamer om de afschaffing van de BPM-vrijstelling voor bestelwagens met fossiele verbrandingsmotor bij het kabinet van tafel te krijgen. “Ondernemers zijn massaal bezig met verduurzaming en willen ook echt hun wagenpark vergroenen. Maar elektrische bestelwagens zijn nog lang geen volwaardig alternatief voor de installateur, hovenier, aannemer en transporteur die óf lange afstanden moet afleggen óf de bus zwaar moet beladen’’, aldus Vonhof.

Verder uit beeld

Er zal met deze maatregel dan ook geen ondernemer méér overstappen op elektrisch, aldus de organisaties. De klimaatdoelen raken eerder verder uit beeld dan dichterbij, omdat ondernemers waarschijnlijk langer in hun oude dieselbus blijven rondrijden of een tweedehands met lagere BPM aanschaffen. Zonder BPM-vrijstelling gaat een nieuwe diesel gemiddeld 11.000 euro meer kosten (+38 procent). “Een excessieve en onredelijke lastenverzwaring voor ondernemers, die vooral het mkb raakt’’, aldus Vonhof. Hij wijst er daarbij op dat vele duizenden mkb-bedrijven afhankelijk zijn van een betaalbare bestelbus om hun boterham te kunnen verdienen. “Een bestelwagen is voor ondernemers geen luxeproduct, maar pure noodzaak.’’

Rooskleurig

Het kabinet wil de vrijstelling van BPM-afdracht voor bestelwagens met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2026 geleidelijk afschaffen om de elektrificatie van het bestelwagenpark te versnellen. Het verwacht daarmee tussen 2024 en 2030 in totaal 2,2 miljard euro op te halen. Volgens de ondernemersorganisaties is dat een veel te rooskleurige inschatting. Door de maatregel zullen minder ondernemers een nieuwe diesel kopen en vallen de BPM-opbrengsten dus lager uit.

Lees ook:
Ondernemersorganisaties willen in gesprek met kabinet over bpm-plannen bestelauto’s

Autobranche dient petitie in tegen afbouwen BPM-vrijstelling bestelauto’s - Automobielmanagement.nl

Autobranche dient petitie in tegen afbouwen BPM-vrijstelling bestelauto’s

BOVAG, RAI Vereniging en een reeks andere ondernemersorganisaties hebben bij de Tweede Kamer een petitie ingediend tegen het afbouwen van de vrijstelling van de BPM-heffing op bestelbussen. Volgens de ondertekenaars is dat een onredelijke lastenverzwaring voor ondernemers en doet het niets voor de vergroening van het bedrijfswagenpark, in tegendeel zelfs.

Bestelautoverkoop november -15,7%

De petitie werd door voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland overhandigd aan de vaste commissie voor infrastructuur en waterstaat. Vandaag, woensdag, is er in de Kamer een debat over duurzaam vervoer. De organisaties vragen de Kamer om de afschaffing van de BPM-vrijstelling voor bestelwagens met fossiele verbrandingsmotor bij het kabinet van tafel te krijgen. “Ondernemers zijn massaal bezig met verduurzaming en willen ook echt hun wagenpark vergroenen. Maar elektrische bestelwagens zijn nog lang geen volwaardig alternatief voor de installateur, hovenier, aannemer en transporteur die óf lange afstanden moet afleggen óf de bus zwaar moet beladen’’, aldus Vonhof.

Verder uit beeld

Er zal met deze maatregel dan ook geen ondernemer méér overstappen op elektrisch, aldus de organisaties. De klimaatdoelen raken eerder verder uit beeld dan dichterbij, omdat ondernemers waarschijnlijk langer in hun oude dieselbus blijven rondrijden of een tweedehands met lagere BPM aanschaffen. Zonder BPM-vrijstelling gaat een nieuwe diesel gemiddeld 11.000 euro meer kosten (+38 procent). “Een excessieve en onredelijke lastenverzwaring voor ondernemers, die vooral het mkb raakt’’, aldus Vonhof. Hij wijst er daarbij op dat vele duizenden mkb-bedrijven afhankelijk zijn van een betaalbare bestelbus om hun boterham te kunnen verdienen. “Een bestelwagen is voor ondernemers geen luxeproduct, maar pure noodzaak.’’

Rooskleurig

Het kabinet wil de vrijstelling van BPM-afdracht voor bestelwagens met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2026 geleidelijk afschaffen om de elektrificatie van het bestelwagenpark te versnellen. Het verwacht daarmee tussen 2024 en 2030 in totaal 2,2 miljard euro op te halen. Volgens de ondernemersorganisaties is dat een veel te rooskleurige inschatting. Door de maatregel zullen minder ondernemers een nieuwe diesel kopen en vallen de BPM-opbrengsten dus lager uit.

Lees ook:
Ondernemersorganisaties willen in gesprek met kabinet over bpm-plannen bestelauto’s