Spyker krijgt per 1 oktober een nieuw technisch brein ter vervanging van Maarten de Bruijn. Het betreft Wicher Kist die van Cosworth komt. Cosworth is een dochter van Audi AG waar Spyker zijn motoren koopt. Spyker bouwde in het eerste halfjaar in totaal veertien auto’s die ook werden afgeleverd, vier meer dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Spyker hoopt in het eerste kwartaal van 2006 voor het eerst geld te kunnen overhouden. Nu gaat er nog meer uit dan er binnenkomt maar daar komt in de komende maanden verandering in dankzij een samenwerking met Karmann. Die gaat vanaf oktober het chassis en de carrosserie voor de C8 Spyder leveren. Spyker zou daardoor de kosten beter in de hand kunnen houden. Het eerste halfjaar leverde de fabrikant in Zeewolde overigens nog een verlies van 2,66 miljoen euro op, ongeveer net zo veel als vorig jaar in dezelfde periode. Maar Spyker verwacht dit jaar vijftig tot zestig Spykers te produceren (in 2004 zette het bedrijf 31 stuks af). Het orderboek groeit: eind juni waren er 151 bestellingen opgetekend, tegen 79 vorig jaar aan het einde van het tweede kwartaal, aldus de website belegger.nl. De nieuwe suv die Spyker wil ontwikkelen en in maart in Genève wil laten zien, heeft in het Midden-Oosten al veel belangstelling getrokken, zo claimt de onderneming. Naar verluidt, was die auto de aanleiding van het conflict tussen topman Victor Muller en Maarten de Bruijn, de schepper van de conceptauto waaruit Spyker Cars is ontstaan. De Bruijn trok zich in maart helemaal terug uit Spyker Cars. Hij houdt zich nu onder meer bezig met het ontwerpen van een snelle boot. Meer over Maarten de Bruijn in AM nummer 15 .