De 45-jarige Koenders heeft een bedrijfskundige achtergrond en startte in 1993 zijn carrière bij BMW in Noord-Amerika. De in België geboren Nederlander klom al snel op van zijn toenmalige functie – program planner long term pricing en volume planning – naar zijn huidige functie – Vice-president Brand Steering, Brand Management BMW en Marketing Services. In die rol is Koenders vanuit het BMW-hoofdkantoor in München verantwoordelijk voor de merkactiviteiten wereldwijd, inclusief BMW brand management, corporate identity, marketing innovations, merchandising en lifestyle, BMW Group Classic and BMW Welt.

Voor hij bij BMW kwam, werkte Koenders bij Toyota in Strategic Planning en was hij assistent vice president voor Manufacturers Hanover Trust Company. Koenders heeft een masters degree van MIT Sloan School of Management en een B.A van Tufts University. Koenders heeft zich de afgelopen jaren intensief bezig gehouden met het neerzetten van BMW’s EfficientDynamics, "als moderne, energiezuinige interpretatie van sportauto’s."

In een telefoongesprek met AM zegt Koenders verheugd te zijn over de nieuwe baan en de terugkeer naar Nederland. Eind jaren tachtig woonde hij voor het laatst in ons land. "Ik kan nu eigenlijk nog niet veel zeggen over mijn nieuwe job. Maar één ding wil ik wel kwijt en dat is dat ik altijd met bewondering naar de collega’s in Nederland heb gekeken. Zij doen veel innovatieve dingen, niet alleen met brandmanagement, maar met het hele merk."

Arjen de Jong gaf dit najaar te kennen in 2010 met pensioen te zullen gaan.