Bernhard zou verantwoordelijkheid moeten krijgen voor Mercedes-Benz productie en inkoop en voor de Mercedes bedrijfswagendivisie. Ook zou hij dan de baas blijven van de Mercedes bedrijfswagendivisie, waarvoor hij nu verantwoordelijk is. Vreemd is dat dit bericht officieel is gepubliceerd maar het nog niet zeker is Bernhard ook werkelijk de gewenste verantwoordelijkheid zal krijgen. Volgens de verklaring is met immers op dit moment nog ‘in onderhandeling met Rainer Schmückle’, de huidige verantwoordelijke voor productie en inkoop voor Mercedes-Benz. Wolfgang Bernhard keerde na een afwezigheid van vijf jaar in april 2009 terug bij Daimler. In de tussenliggende periode was hij bij Volkswagen verantwoordelijk voor herstructurering en speelde hij een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de Tiguan.

Bernhard werkte van 1994 tot 2004 voor Daimler, waarvan de laatste jaren als coo bij Chrysler, waarvoor Dieter Zetsche, zijn huidige baas, verantwoordelijk was.

Velen zullen zich nog herinneren hoe Bernard in 2003 tijdens de autoshow in Detroit het de Dodge Tomahawk Motorcycle opreed. De Tomahawk was een concept voor een monstermotorfiest met de Viper V10-motor. Na een dispuut met Jürgen Schrempp, de beroemde voorganger van Zetsche, en aanvaringen met de vakbonden over kostenbesparingen ging hij naar Volkswagen AG waar hij een grote bezuinigingsactie op touw zette. Hij verliet VW in 2007 en werkte korte tijd voor Cerberus Capital Management, dat in augustus 2007 een aandeel in Chrysler nam van ruim tachtig procent.

In de financiële wereld wordt al langer gespeculeerd over een meer prominente rol voor Bernhard binnen Daimler. Men verwacht dat als Bernhard in staat is ook maar de helft te bereiken van wat hij bij VW heeft bereikt, de marges bij Mercedes structureel omhoog kunnen gaan.