Al geruime tijd werd over zijn vertrek gespeculeerd, maar Lutz wist niet van opgeven. Hij had zijn vertrek vorig jaar in Genève al aangekondigd. Hij werd toen al officieel bedankt door Carl-Peter Forster, toen nog topman van GM Europe, die inmiddels bij Tata zit. Maar Lutz werd toen door de eind vorig jaar afgezette Fritz Henderson verzocht te blijven.

 

De aankondiging kwam nu op de thuisbasis in Detroit niet als een verrassing want het was daar al geruime tijd duidelijk dat ceo Ed Whitacre van GM weinig tijd spendeerde aan Lutz. Whitacre luistert liever naar Steven Girsky, die onlangs werd benoemd tot vice-president corporate strategy & business development. Net als Whitacre heeft Girsky zijn baan min of meer te danken aan het Amerikaanse ministerie van financiën, die ook Whitacre naar voren schoof na de miljardeninjectie van vorig jaar.

 

Lutz begon 47 jaar geleden bij GM en werkte later voor drie andere toonaangevende autofabrikanten in een leidende positie: BMW, Chrysler (president) en Ford (vice-president). In 2001 keerde Lutz terug bij GM als hoofd product development en later werd hij ceo van Exide Battery. Hij heeft bij GM product development en design weer terug op de kaart gezet maar of De Generaal de opgaande lijn kan vasthouden, is de vraag nu het bedrijf geleid wordt door meer politiek en financieel georiënteerde mensen. Die hebben zich ten doel moeten stellen eerst de vijftig miljard(!) dollar lening terug te betalen aan de Amerikaanse Staat en dus aan de belastingbetalers. GM ziet vooralsnog geen groei en werd inmiddels van zijn plaats als nationale nummer één verdrongen door Ford.

 

De aankondiging van het vertrek van Lutz kwam een dag nadat GM zijn Amerikaanse operatie heeft geherstructureerd door een apart management in het leven te roepen voor sales en marketing en de machtige divisiehoofden te elimineren. Bob Lutz nam nooit een blad voor de mond als hij met de media sprak en was daarom bij hen erg populair.