Bos Junior (49) had sinds 2002 de leiding binnen het familiebedrijf. Hij kreeg geen steun binnen het bestuur voor een strategische beslissing die hij nodig vond, zei het Belgische magazine Express.be erover. Bos junior had zich met zijn studie economie goed voorbereid en sprak zijn talen maar ‘hij vond de job van ceo niet leuk’, zegt zijn vader nu in Het Financieele Dagblad. ‘Het is een zaak van jammer, heel jammer voor zowel mijn vrouw als voor mij als voor Karel zelf.’

Bos senior wil het er eigenlijk niet over hebben. Vooruitblikken ligt hem meer, zegt Bos: ‘Ik ben in love met de toekomst.’ Bos blijkt tot op de laatste week voor zijn bedrijf in touw geweest. Hij is net terug van een zakenreis van een week naar Rusland. De hele week heeft hij gereisd, overlegd en onderhandeld: ‘Ik heb een diep geloof in right first time, zero defect’, vertelt hij in Het Financieele Dagblad. Maar hij wordt een dagje ouder. ‘Ik voel dat ik niet meer opgewassen ben tegen de uitdagingen van de toekomst. Ik word nu moe van zo’n week.’

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan zijn nieuwe jacht. Bos wil naar Kaapstad varen. Ook pakt hij zijn Russische les weer op en wil hij meer gaan lezen. Voordat het zover is, volgen nog enkele drukke maanden. ‘Het introduceren van Aad gaat dit jaar gebeuren, dan kan ik me ook gracieus terugtrekken. Maar het moet lukken er een week of twee tussenuit te piepen om een proefvaart naar Noorwegen te maken. Ik hoop op slecht weer zodat ik het schip goed aan de tand kan voelen.’

Uitlatenfabrikant Bosal Groep is met zo’n 5,4 duizend medewerkers en een omzet van 594 miljoen euro in 2009 een van de grotere onafhankelijke toeleveranciers in de auto-industrie. Het bedrijf produceert jaarlijks miljoenen uitlaten in drie continenten. De historie van het huidige Bosal begint in 1923, als Karel Bos seniors vader de familiesmederij in Alkmaar omvormt tot een handelsbedrijf in uitlaten.