Grégoire Olivier (49), tot dusver het hoofd van ‘automotive strategy’,  zal worden gestationeerd in Shanghai als chef van de Aziatische tak van Peugeot Citroën. Zijn baas, ceo Philippe Varin, heeft van uitbreiding van de activiteiten in China en de andere opkomende markten een prioriteit gemaakt. Andere gevolgen van de veranderingen zijn dat Guillaume Faury, voormalig hoofd van fabricage en onderdelen, nu manager wordt van styling, projecten en engineering. En Jean-Marc Gales, de baas van de merken Peugeot en Citroën, gaat de marketing en de product operations erbij doen. Analisten zien de stationering van een lid van de raad van bestuur ter plekke in China als een interessante zet, zo meldt Financial Times.

De aankondiging kwam kort nadat het Franse bedrijf aankondigde van plan te zijn een nieuwe auto te zullen ontwikkelen voor de opkomende markten en dat men de auto in eerste instantie in Vigo in Spanje wil gaan bouwen. De doelgroep voor deze auto zou de middenklasse-koper zijn in de snel groeiende markten. De auto wordt als Peugeot en als Citroën verkocht. Het ontwikkelen van deze auto wordt door sommigen gezien als een verlate reactie op het fenomeen Dacia Logan van Renault.

Peugeot heeft ruim vijf procent van de Chinese personenautomarkt in handen, na Volkswagen, GM, Hyundai, Toyota, Renault-Nissan en Honda (bron: JD Power). Eerder deze maand heeft de Franse onderneming bekendgemaakt van plan te zijn met Chang’an Automobile een joint venture tot stand te brengen voor de bouw van auto’s en lichte bedrijfswagens. Peugeot heeft al een overeenkomst in China met Dongfeng.