Door een verouderend personeelsbestand en dalende inschrijvingen in technische opleidingen is het tekort aan ingenieurs in Duitsland vorige maand opgelopen tot 77.000. Nooit was het tekort zo nijpend.

BMW wil 800 mensen werven voor haar fabriek in Leipzig, als onderdeel van een investering van 400 miljoen euro voor de productie van de elektrische i3 en de hybride i8. Porsche zoekt meer dan 1.000 mensen voor zijn fabriek 17 kilometer verderop, waar zij de nieuwe compacte SUV Cajun wil produceren. "Tot 2 jaar terug hadden we amper gehoord van bedrijven die moeilijkheden hadden om gekwalificeerd personeel te vinden", zegt Jung Burkhart, de burgemeester van Leipzig. "Maar het tekort aan ingenieurs lijkt nu een probleem te worden".

Het tekort kan een bedreiging vormen voor de competitiviteit van BMW, Porsche, Volkswagen en Daimler, omdat zij een versnelling hoger willen inschakelen bij het ontwikkelen van elektrische modellen. Een derde van alle grote Duitse bedrijven ziet het tekort aan gekwalificeerd personeel als een bedrijfsrisico, zo bleek recent uit een grootschalig onderzoek. "Dit is een zeer ernstig probleem dat de ontwikkeling van nieuwe modellen kan belasten", zegt Wili Fuchs van de ingenieursvereniging VDI. En de vraag naar talent zal alleen maar toenemen nu BMW, Audi en Mercedes-Benz vechten om de nummer 1-positie in het premiumsegment. De huidige nummer-1, BMW, wil de verkoop tegen 2020 opgevoerd hebben naar 2 miljoen auto’s per jaar. Nu zijn dat er nog 1,6 miljoen. Audi en Mercedes-Benz volgen op korte afstand en drijven hun capaciteit op.

De Duitse autofabrikanten proberen het personeelsprobleem op te lossen door te rekruteren in groeimarkten als China en India. Ze sluiten ook samenwerkingsverbanden met universiteiten om de toegang tot nieuw talent te verzekeren, en ze investeren fors in interne trainingsprogramma’s om bestaand personeel om te scholen voor de ontwikkeling van elektrische modellen. De huidige werkloosheidsgraad van 7 procent is het laagste sinds de Duitse eenwording. Daarom wil de overheid het tekort aan werknemers opvangen door het werven van buitenlandse krachten te vergemakkelijken. Zo moeten bedrijven niet langer aantonen dat ze eerst op zoek zijn gegaan naar lokale werknemers alvorens ze in het buitenland mogen gaan rekruteren. En de regering bekijkt ook of ze de het jaarlijks minimumloon voor economische migratie, nu 66.000 euro, niet kan verlagen. Maar volgens het Duitse Instituut voor de Automobielindustrie zullen die maatregelen pas over enkele jaren effect hebben.

De stijgende vraag heeft ook de lonen omhoog gejaagd. Het loon van auto-ingenieurs is met 7,6 procent gestegen sinds 2005 en is nu gemiddeld 48.725 euro per jaar. Managementexperts verdienen 84.200 euro, inclusief vakantiegeld en kerstbonus. Dat is een stijging van 19 procent ten opzichte van 5 jaar geleden. Ondertussen is de stad Leipzig zelfs aan het onderhandelen met de lokale universiteit om het tempo van de ingenieursopleidingen te verhogen. "" Eén van onze uitdagingen is een gezonde aanvoer van vers talent behouden", zegt de burgemeester. "Maar daarvoor zullen we steeds vaker elders moeten zoeken".