En dat zal een lastige klus worden want Ramaciotti moet een goede combinatie zien te vinden van Italiaanse flair en Amerikaans gevoel. Hij noemt zelf de toekomstige koers voor het ontwerp van Lancia en Chrysler "een enorm moeilijke uitdaging". Beide merken zijn als enige binnen de in 2009 gefuseerde autoconcerns volledig samengesmolten en moeten in de toekomst zowel de Europeaan als de Amerikaan gaan aanspreken.

Opvolgers van de 300 (Thema), 200 (Flavia) en Voyager, maar ook de volgende generatie Delta, zullen aantonen hoe dit zal gaan uitpakken. Dat Amerikanen zich er in moeten kunnen vinden is misschien wel de kleinste uitdaging. Een veel groter ‘probleem’ is dat de roemruchte stilistische geschiedenis van het 105 jaar oude merk uit Turijn niet al te veel geweld mag worden aangedaan. Dat laatste is vooral voor het stevige Italiaanse marktaandeel belangrijk, ook al voldoet de nieuwe Thema natuurlijk ook nauwelijks aan deze eisen. Het vergt dus een waar hoogstandje uit de voornamelijk door Italiaanse tekenaars bezette designkeukens in Turijn en Detroit. Er staat bovendien veel op het spel; Chrysler en Lancia verkopen als premiummerken momenteel samen 300.000 auto’s op jaarbasis. In 2014 moeten dit zelfs rond de 800.000 zijn.