Dat meldt FTM. De aanklager in Stuttgart heeft laten weten dat het strafrechtelijk onderzoek naar de voormalige Porsche-ceo Wendelin Wiedeking en zijn financiële rechterhand Holger Härter bijna is afgerond. Zij  worden verdacht van koersmanipulatie. In juli 2009 werden de heren door Porsche aan de dijk gezet, overigens wel met behoorlijke afkoopsommen.

De advocaten van de managers krijgen nu tot oktober de tijd om te reageren en pas dan zou het openbaar ministerie bekendmaken of er echt een strafzaak komt.  De geruchten dat de strafzaak zou worden geseponeerd, heeft een woordvoerder van het openbaar ministerie met klem tegengesproken. Daarmee blijven de strafrechtelijke verdenkingen aan het adres van Wiedeking, Härter (en nog twee andere Porsche-managers) dus overeind. Een gang naar de rechter zou zeer waarschijnlijk zijn.

Volgens de aanklager in Stuttgart hebben betrokkenen destijds bewust een onjuist beeld geschetst van de liquiditeitsbehoefte van Porsche. Porsche bezat een groot pakket call-opties op aandelen Volkswagen (VW) en zou veel kasgeld nodig hebben gehad als het die opties allemaal zou ‘uitoefenen’.  De financiële man Härter en de twee andere Porsche-topmanagers zouden die liquiditeitsbehoefte voor 1,4 miljard euro te laag hebben voorgesteld. Bovendien zouden ze informatie hebben achtergehouden over door Porsche verkochte put-opties op Volkswagen. Daarenboven wordt Härter ook nog verdacht van koersmanipulatie van VW-aandelen in 2008. Härter blijft volhouden dat de beschuldigingen aan zijn adres ongegrond zijn.

Tegelijkertijd is de woede onder beleggers in Europa en de VS over de vermeende misleiding van Härter c.s. alleen maar gegroeid. Zo claimen enkele Amerikaanse hedgefondsen, die destijds gokten dat het aandeel Volkswagen zou dalen, zo’n twee miljard dollar aan schade. Ook in Duitsland lopen aanklachten ten Porsche wegens koersmanipulatie.

Inmiddels is de sportwagenfabrikant Porsche overgenomen door Volkswagen AG. Maar Porsche Holding SE, de holding van het Porsche-concern, heeft op zijn beurt weer een aandeel van 50,7 procent in Volkswagen AG. (bronnen: FTM, FAZ)