Tony Posawatz heeft ruim dertig jaar ervaring in productontwikkeling, strategie, fabricage en kwaliteitsbeleid bij General Motors. Zijn laatste functie was die van Vehicle Line Director en leider van wereldwijde ontwikkeling van elektrische auto’s van GM. Hij was verantwoordelijk voor de Chevrolet Volt, van concept tot productie. Posawatz volgt Tom LaSorda (ex-GM en ex-Chrysler) op die in december 2011 bij Fisker aantrad en in februari 2012 ceo werd. LaSorda zegt dat een van zijn taken was het werven van een opvolger voor de lange termijn.  

Medeoprichter Henrik Fisker vindt dat zijn bedrijf over auto’s voor de volgende generatie gaat en dat zijn bedrijf anders naar auto’s wil kijken. Hij denkt dat de ervaring van Posawatz ervoor kan zorgen dat Fisker leidend wordt op weg naar de zogenoemde ‘second-generation powertrain technology’ voor de Fisker Atlantic en toekomstige modellen.

Fisker is in 2007 opgericht in Californië door auto-ontwerpen Henrik Fisker en zijn zakenpartner Bernhard Koehler. In 2008 toonde men het ontwerp van de Karma, de eerste exclusieve auto met elektrische aandrijving en range extender. Sinds december 2011 is de Karma op de markt. Het hoofdkantoor van Fisker is gevestigd in Anaheim (Californië) en het bedrijf vermarkt zijn producten via onafhankelijke retailers op de wereld. In Nederland wordt Fisker vertegenwoordigd door Fisker Nederland (Kroymans Hilversum). Directeur Geert-Jan Tax van Fisker Nederland gaf op het congres Driving Business Goes Electric van Automobiel Management een presentatie over de introductie van de Fisker Karma op de Nederlandse markt.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding