Baltus (48) kwam per 1 december 2011 over van Kia Nederland, waar hij zes jaar directeur was geweest. Ondanks zorgvuldige afweging bleek volgens Baltus, eenmaal ‘binnen’, dat persoon en bedrijf niet op dezelfde golflengte zaten. "Zelf ben ik vrij ondernemend van aard en bereid grote verantwoordelijkheden op mijn schouders te nemen." Vanuit de fabrikant was juist sprake van sterke regie over de afzonderlijke exportmarkten – reden voor Baltus om zijn conclusies te trekken. "Een nationale sales company is voor mij niet de meest ideale omgeving, heb ik gemerkt. Uiteraard vind ik het vervelend dat onze samenwerking al op zo korte termijn is misgelopen. Dat ik uit een heel andere, Koreaanse omgevingscultuur kwam dan de Italiaanse is echt wel besproken toen ik werd gevraagd door Fiat. Of ik het had kunnen voorzien? Ach, ik vind het altijd een beetje makkelijk, dit soort waarheden achteraf."

De veelgebruikte term ‘in goed overleg’ bij beëindiging van een dienstverband is in dit geval allesbehalve een dooddoener, vindt Baltus. "In augustus heb ik zelf contact opgenomen met het hoofdkantoor in Turijn. Ik heb aangegeven dat het verschil diep in de genen verankerd ligt, iets dat je niet eenvoudig aanpast." Door het voortouw te nemen, poogde Baltus het probleem "zonder kleerscheuren voor beide partijen af te wikkelen. Het is niet mijn stijl om achter de schermen op zoek te gaan naar een andere baan en op een kwade dag ineens de sleutels op de balie te deponeren en te vertrekken."

Bij Group Automobiles Netherlands leidde Baltus de merken Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Fiat Professional, Abarth en Jeep. Inmiddels is hij opgevolgd door de Italiaan Marcello Fantoni. Over zijn eigen toekomst heeft Baltus nog geen vastomlijnde ideeën, wél dat die zich bij voorkeur in de automotive zal afspelen. "Ik heb een brede scope, maar een nieuwe functie buiten de branche lijkt me niet waarschijnlijk. Bij het aannemen van mijn job bij Fiat heb ik een inschattingsfout gemaakt. Dat kan iedereen gebeuren en ik hoef me er ook niet voor te schamen. Maar het betekent wel dat ik bij het oriënteren op een nieuwe functie nog omzichtiger te werk zal gaan."

De verkoopresultaten van het merk Fiat in Nederland houden niet over: in januari t/m oktober 2012 werden 17.186 auto’s weggezet, terwijl dat er dezelfde periode in 2011 nog 26.883 waren. Ook bij Alfa Romeo (3.279 versus 5.085) gaan de zaken niet best. Lancia daarentegen scoort dit jaar t/m oktober juist een plus (771 versus 614).