Oprichter Henrik Fisker verlaat eigen bedrijf

Henrik Fisker, de in Denemarken geboren oprichter en bestuursvoorzitter van Fisker Automotive, heeft de pijp aan Maarten gegeven en hij vertrekt bij de fabrikant van de elektrisch aangedreven Karma.

Fisker zegt dat ‘diverse belangrijke onenigheden’ met het management van het bedrijf over de strategie de belangrijkste redenen zijn voor zijn vertrek. Dat schrijft hij in een e-mail aan het Amerikaanse vakblad Automotive News. Het vertrek van de oprichter komt op het moment dat men bezig is een deel van het bedrijf te verkopen en een strategisch partnerschap met een of twee Chinese autofabrikanten probeert op te tuigen. Fisker heeft geld nodig om zijn tweede model, de Atlantic, op de markt te kunnen brengen. De lening van de Amerikaanse overheid ter grootte van 529 miljoen dollar (uit de pot Advanced Vehicle Technology Loan) is stopgezet vanwege de slechte verkoopresultaten. Vorige maand kwam in het nieuws dat het Chinese Geely (is ook eigenaar van Volvo Cars) voorop zou lopen bij de biedingen op Fisker.

Henrik Fisker begon zijn loopbaan in de advanced design studio van BMW en hij is designbaas geweest bij Aston Martin en directeur van de Global Advanced Design Studio van Ford in Invine, Californië. Hij is Fisker Automotive begonnen in 2007, samen met zijn businesspartner Bernhard Koehler. (bron: Automotive News)

Oprichter Henrik Fisker verlaat eigen bedrijf - Automobielmanagement.nl

Oprichter Henrik Fisker verlaat eigen bedrijf

Henrik Fisker, de in Denemarken geboren oprichter en bestuursvoorzitter van Fisker Automotive, heeft de pijp aan Maarten gegeven en hij vertrekt bij de fabrikant van de elektrisch aangedreven Karma.

Fisker zegt dat ‘diverse belangrijke onenigheden’ met het management van het bedrijf over de strategie de belangrijkste redenen zijn voor zijn vertrek. Dat schrijft hij in een e-mail aan het Amerikaanse vakblad Automotive News. Het vertrek van de oprichter komt op het moment dat men bezig is een deel van het bedrijf te verkopen en een strategisch partnerschap met een of twee Chinese autofabrikanten probeert op te tuigen. Fisker heeft geld nodig om zijn tweede model, de Atlantic, op de markt te kunnen brengen. De lening van de Amerikaanse overheid ter grootte van 529 miljoen dollar (uit de pot Advanced Vehicle Technology Loan) is stopgezet vanwege de slechte verkoopresultaten. Vorige maand kwam in het nieuws dat het Chinese Geely (is ook eigenaar van Volvo Cars) voorop zou lopen bij de biedingen op Fisker.

Henrik Fisker begon zijn loopbaan in de advanced design studio van BMW en hij is designbaas geweest bij Aston Martin en directeur van de Global Advanced Design Studio van Ford in Invine, Californië. Hij is Fisker Automotive begonnen in 2007, samen met zijn businesspartner Bernhard Koehler. (bron: Automotive News)