Alan Batey krijgt Chevrolet erbij

General Motors heeft haar Amerikaanse verkoopdirecteur Alan Batey gepromoveerd tot senior vice-president van Chevrolet. Hij moet wereldwijd het belangrijkste automerk van het concern verder gaan uitbouwen. Batey (50) blijft tegelijkertijd zijn huidige functie uitoefenen.

Batey is een Brit en al zijn hele arbeidsleven werkzaam voor General Motors. Hij wordt geprezen om zijn hoge energieniveau; een eigenschap die hij goed kan gebruiken voor het aansturen van Chevrolet, dat goed is voor de helft van de mondiale verkopen van GM. En hij blijft zijn huidige baan, waar de automaker het meeste geld verdient, er gewoon bij doen.

Dan Akerson, de topman van General Motors, licht de promotie van Batey als volgt toe: "Chevrolet heeft veel nieuwe modellen in de pijplijn zitten. En dus is het tijd om één iemand eindverantwoordelijk te maken voor het merkmanagement". Batey zal aan Akerson rapporteren. Tegelijkertijd houdt hij functioneringsgesprekken met Mark Reuss, de president van de Noord Amerikaanse divisie van GM.

Chevrolet wordt samen met Cadillac door Akerson aangemerkt als een ‘global brand’. Afgelopen najaar werd Bob Ferguson al aangesteld als de mondiale eerste man voor het luxelabel en nu wordt dus de post bij het volumemerk ingevuld. Chevrolet zal dit jaar op haar thuismarkt 13 nieuwe of ‘gelifte’ modellen presenteren. Daarnaast zijn er internationaal nog 12 extra modellen gepland.

Chevrolet heeft in de eerste 5 maanden van dit jaar in de VS 5 procent meer auto’s verkocht. Dat klinkt netjes, maar de totale afzet steeg met 7 procent. Dit betekent dat het volumemerk van General Motors toch marktaandeel verloor. Internationaal gaat het echter beter, al zou je dat gezien de Europese verkoopresultaten niet zeggen. Chevrolet trok in de periode januari t/m maart een record van 1,2 miljoen klanten. Het was het tiende kwartaal op rij dat er kon worden geplust.

Batey begon zijn carrière in 1979 bij General Motors als ingenieur voor het Britse Vauxhall. Sindsdien heeft hij diverse verkoop en marketing functies bekleed bij de autofabrikant, onder andere in Zuid-Korea, het Midden Oosten en in diverse Europese landen. In 2008 werd Batey de verkoop/marketing directeur voor Holden. Het jaar daarop kwam de post van algemeen directeur vrij en kon hij doorschuiven.

Sindsdien heeft Batey een reputatie opgebouwd als brandweerman: her en der brandjes blussen in het General Motors concern. In 2010 kon hij zijn mouwen opstropen bij de Amerikaanse tak van Chevrolet, toen de autobouwer net overeind aan het krabbelen was na een faillissement. In 2012 hield Joel Ewanick het voor gezien als verkoopdirecteur van General Motors in de VS. Akerson vroeg toen aan Batey om de rol over te nemen. Nu wacht de Brit een extra uitdaging. Batey zal (ook) in Europa het eerste aanspreekpunt zijn voor Chevrolet.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Alan Batey krijgt Chevrolet erbij - Automobielmanagement.nl

Alan Batey krijgt Chevrolet erbij

General Motors heeft haar Amerikaanse verkoopdirecteur Alan Batey gepromoveerd tot senior vice-president van Chevrolet. Hij moet wereldwijd het belangrijkste automerk van het concern verder gaan uitbouwen. Batey (50) blijft tegelijkertijd zijn huidige functie uitoefenen.

Batey is een Brit en al zijn hele arbeidsleven werkzaam voor General Motors. Hij wordt geprezen om zijn hoge energieniveau; een eigenschap die hij goed kan gebruiken voor het aansturen van Chevrolet, dat goed is voor de helft van de mondiale verkopen van GM. En hij blijft zijn huidige baan, waar de automaker het meeste geld verdient, er gewoon bij doen.

Dan Akerson, de topman van General Motors, licht de promotie van Batey als volgt toe: "Chevrolet heeft veel nieuwe modellen in de pijplijn zitten. En dus is het tijd om één iemand eindverantwoordelijk te maken voor het merkmanagement". Batey zal aan Akerson rapporteren. Tegelijkertijd houdt hij functioneringsgesprekken met Mark Reuss, de president van de Noord Amerikaanse divisie van GM.

Chevrolet wordt samen met Cadillac door Akerson aangemerkt als een ‘global brand’. Afgelopen najaar werd Bob Ferguson al aangesteld als de mondiale eerste man voor het luxelabel en nu wordt dus de post bij het volumemerk ingevuld. Chevrolet zal dit jaar op haar thuismarkt 13 nieuwe of ‘gelifte’ modellen presenteren. Daarnaast zijn er internationaal nog 12 extra modellen gepland.

Chevrolet heeft in de eerste 5 maanden van dit jaar in de VS 5 procent meer auto’s verkocht. Dat klinkt netjes, maar de totale afzet steeg met 7 procent. Dit betekent dat het volumemerk van General Motors toch marktaandeel verloor. Internationaal gaat het echter beter, al zou je dat gezien de Europese verkoopresultaten niet zeggen. Chevrolet trok in de periode januari t/m maart een record van 1,2 miljoen klanten. Het was het tiende kwartaal op rij dat er kon worden geplust.

Batey begon zijn carrière in 1979 bij General Motors als ingenieur voor het Britse Vauxhall. Sindsdien heeft hij diverse verkoop en marketing functies bekleed bij de autofabrikant, onder andere in Zuid-Korea, het Midden Oosten en in diverse Europese landen. In 2008 werd Batey de verkoop/marketing directeur voor Holden. Het jaar daarop kwam de post van algemeen directeur vrij en kon hij doorschuiven.

Sindsdien heeft Batey een reputatie opgebouwd als brandweerman: her en der brandjes blussen in het General Motors concern. In 2010 kon hij zijn mouwen opstropen bij de Amerikaanse tak van Chevrolet, toen de autobouwer net overeind aan het krabbelen was na een faillissement. In 2012 hield Joel Ewanick het voor gezien als verkoopdirecteur van General Motors in de VS. Akerson vroeg toen aan Batey om de rol over te nemen. Nu wacht de Brit een extra uitdaging. Batey zal (ook) in Europa het eerste aanspreekpunt zijn voor Chevrolet.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding