Veel vrouwen in management Duitse autosector

De autowereld wordt gezien als een typische mannenwereld maar nieuwe cijfers geven aan dat er steeds meer vrouwen in de branche actief zijn. In Duitsland tenminste.

In de Duitse garagewereld scoort men een opvallend hoog aantal vrouwelijke medewerkers. Meer als de helft van het personeel is vrouwelijk en bijna een op de drie (29%) van de leidinggevenden in het middenkader is vrouw. Maar op een hoger niveau daalt het aantal vrouwen duidelijk: in het topmanagement zijn het nog maar 12,5 procent vrouwen. Deze getallen stijgen al een aantal jaren langzaam maar gestaag. In een vergelijking tussen verschillende branches scoort de autowereld relatief hoog als het gaat om het aandeel van vrouwelijke managers (in Duitsland). De cijfers komen uit een nieuwe studie van het Kompetenzzentrum Frauen im Management van de Universiteit van Osnabrück en de leverancier van wetenschappelijke informatie Bisnode.   

Het hoge aantal vrouwen (52%) heeft Birgit Behrens van het ZDK (Zentraalverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe) verrast, zo verklaarde zij tegen het Duitse vakblad Automobilwoche. Bij gebrek aan goede cijfers, was het aandeel vrouwen steeds veel lager ingeschat. Volgens Behrens geven de cijfers aan dat het potentieel van vrouwen in de branche wordt onderkend. Maar zij waarschuwt ervoor dat de talenten van vrouwen teveel op de zachte eigenschappen zoals organisatie- en communicatietalent worden gebaseerd. "Het komt bij vrouwen niet goed over als zij tot dergelijke platituden worden gereduceerd", Behrens.

In de periode 2006 tot 2013 is het aandeel vrouwelijke leidinggevenden in het midden- en topmanagement van de autosector met veertig procent gestegen van 14,8 naar 20,9 procent,  zo zegt het onderzoek. In het topmanagement nam het aantal toe met dertig procent tot 12,5 procent. Hiertoe rekent men leden van de raad van bestuur en directie. Tot het middenmanagement rekent men bijvoorbeeld afdelingsmanagers.

In vergelijking met andere onderzochte branches ligt het aantal vrouwelijke managers in de autosector relatief hoog – hoewel bijna identiek met het gemiddeld over alle branches (21%). Maar dit gemiddelde wordt door de sector gezondheidszorg en sociale dienstverlening heel sterk naar boven gedreven want daar is het aandeel van vrouwelijk leidinggevende 36 procent.  De autobranche ligt dus aanmerkelijk lager maar het is altijd nog veel meer dan het aandeel bij banken, financiële dienstverleners en verzekeringen want daar is het 14,7 procent. Ook bij de hogere managementfuncties scoort de autosector hoog.

De studie toont ook een duidelijke scheiding tussen het voormalige oost en West-Duitsland. In de vijf deelstaten in het voormalige oosten ligt het aantal vrouwen in het middenmanagement op bijna veertig procent. In de westerse deelstaten is dat ongeveer 27 procent.

In Automobiel Management Magazine 13 van 14 november aandacht voor aan aantal vrouwelijke managers in de Nederlandse autobranche.

 

      

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Veel vrouwen in management Duitse autosector - Automobielmanagement.nl

Veel vrouwen in management Duitse autosector

De autowereld wordt gezien als een typische mannenwereld maar nieuwe cijfers geven aan dat er steeds meer vrouwen in de branche actief zijn. In Duitsland tenminste.

In de Duitse garagewereld scoort men een opvallend hoog aantal vrouwelijke medewerkers. Meer als de helft van het personeel is vrouwelijk en bijna een op de drie (29%) van de leidinggevenden in het middenkader is vrouw. Maar op een hoger niveau daalt het aantal vrouwen duidelijk: in het topmanagement zijn het nog maar 12,5 procent vrouwen. Deze getallen stijgen al een aantal jaren langzaam maar gestaag. In een vergelijking tussen verschillende branches scoort de autowereld relatief hoog als het gaat om het aandeel van vrouwelijke managers (in Duitsland). De cijfers komen uit een nieuwe studie van het Kompetenzzentrum Frauen im Management van de Universiteit van Osnabrück en de leverancier van wetenschappelijke informatie Bisnode.   

Het hoge aantal vrouwen (52%) heeft Birgit Behrens van het ZDK (Zentraalverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe) verrast, zo verklaarde zij tegen het Duitse vakblad Automobilwoche. Bij gebrek aan goede cijfers, was het aandeel vrouwen steeds veel lager ingeschat. Volgens Behrens geven de cijfers aan dat het potentieel van vrouwen in de branche wordt onderkend. Maar zij waarschuwt ervoor dat de talenten van vrouwen teveel op de zachte eigenschappen zoals organisatie- en communicatietalent worden gebaseerd. "Het komt bij vrouwen niet goed over als zij tot dergelijke platituden worden gereduceerd", Behrens.

In de periode 2006 tot 2013 is het aandeel vrouwelijke leidinggevenden in het midden- en topmanagement van de autosector met veertig procent gestegen van 14,8 naar 20,9 procent,  zo zegt het onderzoek. In het topmanagement nam het aantal toe met dertig procent tot 12,5 procent. Hiertoe rekent men leden van de raad van bestuur en directie. Tot het middenmanagement rekent men bijvoorbeeld afdelingsmanagers.

In vergelijking met andere onderzochte branches ligt het aantal vrouwelijke managers in de autosector relatief hoog – hoewel bijna identiek met het gemiddeld over alle branches (21%). Maar dit gemiddelde wordt door de sector gezondheidszorg en sociale dienstverlening heel sterk naar boven gedreven want daar is het aandeel van vrouwelijk leidinggevende 36 procent.  De autobranche ligt dus aanmerkelijk lager maar het is altijd nog veel meer dan het aandeel bij banken, financiële dienstverleners en verzekeringen want daar is het 14,7 procent. Ook bij de hogere managementfuncties scoort de autosector hoog.

De studie toont ook een duidelijke scheiding tussen het voormalige oost en West-Duitsland. In de vijf deelstaten in het voormalige oosten ligt het aantal vrouwen in het middenmanagement op bijna veertig procent. In de westerse deelstaten is dat ongeveer 27 procent.

In Automobiel Management Magazine 13 van 14 november aandacht voor aan aantal vrouwelijke managers in de Nederlandse autobranche.

 

      

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding