Lintje voor voormalig Porsche designer Harm Lagaaij

Harm Lagaaij is namens de Koning uitgeroepen tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij was in de periode van 1970-1977 designer bij Porsche. Van 1989-2004 was hij hoofd van de designafdeling. De onderscheiding werd woensdag (13 november) uitgereikt op de Algemene Ledenvergadering van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club door burgemeester Jozias van Aartsen van Den Haag.

Personen die van zich hebben laten spreken door bedrijfsmatige en maatschappelijke verdiensten op internationaal niveau, kunnen in aanmerking komen voor de titel Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Harm Lagaaij (1946) heeft nadrukkelijk zijn stempel gedrukt op ‘Nederlands automotive design’. Hij begon zijn carrière in 1967 als technisch illustrator bij Olyslager  en in 1970 trad hij in dienst van de Automobile Design Studio van Porsche in Stuttgart. Tot en met 1977 werkte hij er vooral aan de modellen 924 en 911. In 1977 maakte Lagaaij de overstap naar Ford en trad later als hoofddesigner in dienst bij BMW.

In 1989 keerde Lagaaij terug bij Porsche als hoofd design. Onder zijn verantwoordelijkheid kreeg de Porsche Boxster zijn vorm en ook de Porsche 911 (type 996) en Cayenne komen uit de koker van Lagaaij. Misschien wel hét hoogtepunt van zijn carrière was het ontwerp(en) van de veelvuldig onderscheiden supersportwagen Porsche Carrera  GT. Lagaaij werkte tot zijn pensionering in 2004 bij Porsche.

Biografie Harm M. Lagaaij

1960 – 1965                        HAVO Arnhem

                      

1965 – 1967                        Instituut voor Automobielhandel (IVA)

                 

1967 – 1968                        Oyslager Soest, technische illustraties en documentatie

                                 

1968 – 1969                        Simca Nederland, techniek en documentatie

                                 

1970 – 1977                        Porsche, automobile design studio

                                 

1977 – 1985                        Ford , automobile design studio design manager 

                                 

1985 – 1988                        BMW Technik / München chief designer design studio

                                 

1989 – 2004                        Porsche / Stuttgart, chef designer design studio "Style Porsche"

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Lintje voor voormalig Porsche designer Harm Lagaaij - Automobielmanagement.nl

Lintje voor voormalig Porsche designer Harm Lagaaij

Harm Lagaaij is namens de Koning uitgeroepen tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij was in de periode van 1970-1977 designer bij Porsche. Van 1989-2004 was hij hoofd van de designafdeling. De onderscheiding werd woensdag (13 november) uitgereikt op de Algemene Ledenvergadering van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club door burgemeester Jozias van Aartsen van Den Haag.

Personen die van zich hebben laten spreken door bedrijfsmatige en maatschappelijke verdiensten op internationaal niveau, kunnen in aanmerking komen voor de titel Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Harm Lagaaij (1946) heeft nadrukkelijk zijn stempel gedrukt op ‘Nederlands automotive design’. Hij begon zijn carrière in 1967 als technisch illustrator bij Olyslager  en in 1970 trad hij in dienst van de Automobile Design Studio van Porsche in Stuttgart. Tot en met 1977 werkte hij er vooral aan de modellen 924 en 911. In 1977 maakte Lagaaij de overstap naar Ford en trad later als hoofddesigner in dienst bij BMW.

In 1989 keerde Lagaaij terug bij Porsche als hoofd design. Onder zijn verantwoordelijkheid kreeg de Porsche Boxster zijn vorm en ook de Porsche 911 (type 996) en Cayenne komen uit de koker van Lagaaij. Misschien wel hét hoogtepunt van zijn carrière was het ontwerp(en) van de veelvuldig onderscheiden supersportwagen Porsche Carrera  GT. Lagaaij werkte tot zijn pensionering in 2004 bij Porsche.

Biografie Harm M. Lagaaij

1960 – 1965                        HAVO Arnhem

                      

1965 – 1967                        Instituut voor Automobielhandel (IVA)

                 

1967 – 1968                        Oyslager Soest, technische illustraties en documentatie

                                 

1968 – 1969                        Simca Nederland, techniek en documentatie

                                 

1970 – 1977                        Porsche, automobile design studio

                                 

1977 – 1985                        Ford , automobile design studio design manager 

                                 

1985 – 1988                        BMW Technik / München chief designer design studio

                                 

1989 – 2004                        Porsche / Stuttgart, chef designer design studio "Style Porsche"

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding