Tavares gaat in eerste instantie de dagelijkse leiding op zich nemen van de autodivisie van PSA dat al tijden in zwaar weer verkeert. Franse media gaan ervan uit dat Tavares vandaag tijdens een zitting van de bestuursraad van PSA wordt benoemd. Varin zelf moest op zoek naar een opvolger op dringend verzoek van het Chinese Dongfeng. Dat wil wel financieel bijspringen om PSA uit de put te trekken maar eist dan wel dat er voor de Chinees-Franse samenwerking een andere en meer inspirerende leider wordt gezocht. Dongfeng kijkt daarbij concreet vooral naar de samenwerking zoals die bestaat tussen Nissan en Renault, een geesteskind van Ghosn waar Tavares ook het nodige aan heeft bijgedragen.
Varin kwam in 2009 van het toenmalige Corus staal naar de autofabrikant. Hij heeft niet kunnen voorkomen dat PSA als geen ander door de crisis op de Europese automarkt werd geraakt. Onder zijn leiding raakte het bedrijf ook steeds dieper in de financiële ellende. PSA heeft nu, naar verluidt, meer dan vier miljard euro nodig om de boeken te kunnen rechtstrijken, iets waar Dongfeng een belangrijke bijdrage aan zou moeten leveren.