Na het bekend worden van de enorme oprotpremie gistermorgen vroeg werd Varin van alle kanten overstroomd met verwijten. Dat kwam eerst van de bonden maar al snel daarop vanuit alle richtingen in de Franse politiek, uit vrijwel alle media en uiteindelijk ook van Medef, de Franse versie van VNO-NCW. Uiteindelijk besloot de autobaas daarom de handdoek in de ring te gooien, volgens bronnen nadat hem tijdens een persoonlijk gesprek met voorzitter Pierre Gattaz van Medef nog eens was gewezen op de regeltjes van goed management en bedrijfsbeheer. ‘’Deze premie is vastgelegd bij mijn komst in 2009 maar toen waren de omstandigheden heel anders dan vandaag de dag,” verklaarde hij daarna.

Maar Varin zal bij zijn vertrek medio volgend jaar, als hij wordt opgevolgd door ex-Renault-man Carlos Tavares, bepaald niet met lege handen op hoeven te stappen. In de eerste plaats gaat hij drie jaar eerder weg dan zijn contract aangeeft, wat recht geeft op een vergoeding. Daarnaast zijn er aandelen- en optiepakketten en moet uiteraard ook over zijn pensioen – hij is 61 – worden gepraat. De 21 miljoen was eigenlijk daarvoor bestemd maar moet nu op een andere manier geregeld worden. De raad van bestuur van PSA heeft daarom nog een harde dobber om het feitelijke vertrek van de huidige CEO goed en op een aanvaardbare manier te regelen.

PSA liet overigens wel fijntjes aan alle criticasters uit de regeringshoek weten dat de geplande 21 miljoen inclusief de torenhoge belastingen en sociale lasten was. Inmiddels heeft de altijd spraakzame minister van industrie Montebourg toch maar laten weten dat hij de gouden handdrukken voor hoge managers nu wel zo snel mogelijk in een wet wil regelen.