Als managing consultant bij Berenschot hield Van der Rijken zich onder meer met brancheorganisaties en verenigingen bezig; in 2011 promoveerde hij aan de Vrije Universiteit Amsterdam op dit onderwerp en schreef hij aansluitend het boek ‘Samenwerkende brancheorganisaties’.

Zeer binnenkort verschijnt Van der Rijkens derde boek – Grensverleggende brancheorganisaties. "De grenzen van brancheorganisaties zijn niet meer duidelijk af te bakenen, dat geldt ook voor de banden- en wielenbranche", legt hij de link tussen zijn boek en zijn nieuwe functie. "Het wordt steeds moeilijker om te bepalen wie bij onze sector hoort en wiens belangen wij dus moeten behartigen. Wat gaan we bijvoorbeeld doen met autodealers en universele garages die een deel van hun omzet met banden genereren? Wat doen we met bedrijven die via internet in banden handelen? Er zijn heel veel partijen die actief zijn met banden maar niet behoren tot onze oorspronkelijke doelgroep."

Het is volgens Van der Rijken te makkelijk om te zeggen dat VACO niets van doen heeft met deze bedrijfsgroepen. "We moeten goed nadenken wat we met dit soort partijen willen en wat wij hen te bieden hebben. Biedt het toegevoegde waarde om ze bij VACO aan boord te krijgen? Dat zijn heel fundamentele vragen."

Het interview met Van der Rijken en Spuijbroek staat in de vandaag verschijnende editie 4 van Automobiel Management.