De twee vrijgekomen plekken in de raad van toezicht zijn al snel na het vertrek ingenomen door twee vrouwen, namelijk Louise Kiesling en Julia Kuhn-Piëch , beiden nicht van Ferdinand Piëch. De rol van voorzitter wordt ad-interim ingevuld door de vicevoorzitter. "Wij en de meerderheid van de investeerders zouden graag een externe kandidaat zien aan de top van de toezichtsraad", zegt Arndt Ellinghorst, het hoofd van Global Research bij Evercore ISI in Londen. "Volkswagen moet deze kans op een nieuwe start na het tijdperk Piëch nu grijpen." De reden voor die voorkeur is volgens Ellinghorst dat een ‘externe’ raad van toezicht veel  problemen op het gebied van interessegebieden en corporate governance kunnen oplossen en een positieve cultuuromslag kunnen bewerkstelligen. Zo’n kandidaat heeft ook analist Jürgen Pieper van de bank Metzler in Frankfurt op het oog. "Wolfgang Reitzle zou Piëch kunnen opvolgen als voorzitter. Reitzle is lang genoeg weg bij BMW en via zijn positie als voorzitter van de toezichtraad van toeleverancier Conti staat hij dichtbij het VW-concern." Maar bij Conti zeggen ze dat Reitzle pas net voorzitter is en zijn contractperiode pas afloopt in 2019.  Na het vertrek van Piëch ziet Pieper ook altijd nog een andere mogelijkheid voor deze hoogste post. "Eigenlijk hoort Winterkorn gewoon op deze positie."

Martin Winterkorn wil zijn concern na de perikelen van de aflopen tijd zo snel mogelijk in rustig vaarwater loodsen. "Winterkorn is net als wij allemaal blij dat we ons bij Volkswagen weer kunnen concentreren op de dagelijkse gang van zaken.  En er is werkelijk genoeg te doen", aldus een hoge manager in het vakblad Automobilwoche.  Piëch was ‘op afstand’ komen te staan van Winterkorn vanwege problemen met de Amerikaanse markt, de vertragingen met het project budget-auto en met het lage rendement van Volkswagen personenwagens. Volgens Automobilwoche zou Piëch nog twee verwijten richting Winterkorn hebben geuit, namelijk hiaten in de business in China en problemen met de digitaliseringsstrategie. Op deze beide trajecten wil Winterkorn nu kennelijk doorpakken. Volgens een interne memo van Volkswagen wordt over China (de belangrijkste markt voor Volkswagen) gezegd dat daar in een  ‘nog intensievere samenwerking met de Chinese partners’ en in de aansturing van de meermerkenfabrieken de grote uitdagingen liggen. In deze fabrieken moeten de innovatieve productiemethoden uit de ‘baukasten-strategie’  (MQB en MLB) voor alle merken worden toegepast. "Het doel is de hoogste platformdiscipline toe te passen zodat ook modellen van meer merken uiterst economisch gebproduceerd kunnen worden."
Ook in de IT wil Volkswagen efficiënter te werk gaan en geld besparen. "Oplossingen moeten niet twee- of drievoudig worden ontwikkeld." (bron: Automobilwoche)