Het in Shanghai gestationeerde bedrijf huurde vorig jaar februari Murtaugh in als bestuursvoorzitter en ceo – daarvoor was hij baas van de Chinese activiteiten van General Motors. De aankondiging van het vertrek van Murtaugh ging gepaard met een belangrijke koerswisseling bij Qoros, namelijk de bekendmaking van twee nieuwe business units: eentje die zich focust op elektrische auto’s en eentje die alternatieve business-modellen gaat zoeken op het gebied van het bezit van de auto en autonoom rijdende technologieën.  De vicevoorzitter van Qoros, Dan Cohen, zei hierover tegen de Financial Times op de CES in Las Vegas: "Wat wij misten en wat de aandeelhouders hoopten te zien, was op de eerste plaats een beter verkoopaantal en op de tweede plaats een bedrijf dat niet alleen maar de zoveelste autofabrikant is maar een unieke speler. Dat was erg moeizaam te ontwikkelen." Hij voegde eraan toe dat Qoros een manager wil die meer ‘Silicon Valley-like’ is.

Qoros is in 2007 opgestart als joint venture tussen Chery Auto, een Chinese autofabrikant van de staat, en Israel Corp,  een conglomeraat dat wordt geleid door miljardair Idan Ofer.  Met een team van Europese ingenieurs en designers ging het bedrijf auto’s bouwen die de normale Chinese producten ontstegen. Maar ondanks alle dromen en goede bedoelingen blijft Qoros ver achter bij zijn doelstellingen. In 2015 verkocht men veertien duizend auto’s, terwijl 35 duizend de bedoeling was. Ter vergelijk: Tesla verkocht in 2015 ruim vijftig duizend auto’s.  Onder het voorzitterschap van Murtaugh had Qoros zichzelf ten doel gesteld om in 2018 winstgevend te zijn op operationeel niveau.  Bill Russo, directeur van een consultantsbedrijf in China, zei dat het businessmodel van Qoros is berekend op een volume van honderden duizenden stuks. "Het resultaat loopt ver uit de pas voor een levensvatbare continuering. Ze moeten een andere benadering kiezen want ze zijn niet succesvol als een conventionele autofabrikant. On-demand elektrische mobiliteit is voor een Chinees bedrijf een logische keuze maar dan hebben ze wel een partner nodig die een platform kan leveren waarmee men de eindgebruikers voor zulke services kan bereiken. "   

Qoros en zijn aandeelhouders hopen dat de nieuwe suv, de Qoros 5, de verkopen zal aanjagen als hij in maart bij de dealer staat. Maar het merk is nog steeds ‘behoorlijk onbekend’ bij de meeste Chinezen.  Men heeft ongeveer honderd dealers in China waarvan sommige nog niet klaar zijn. Daarmee mist Qoros de schaalgrootte van de premiummerken zoals Cadillac en Volvo die tussen de tweehonderd en tweehonderdvijftig outlets hebben. De volumemerken hebben er allemaal vijfhonderd of meer. (bron: FT)