Contract Zetsche bij Daimler verlengd tot 2020

Het leiderschap van Daimler staat niet langer ter discussie nu het bedrijf het contract van ceo Dieter Zetsche opnieuw heeft verlengd. Bovendien heeft het bedrijf een duidelijk signaal afgegeven dat men inmiddels een opvolger voor Zetsche op het oog heeft.

dieter zetsche - daimler

Na een recordjaar (in afzet en resultaat) heeft Daimler het contract van Zetsche verlengd tot het einde van dit decennium. Tegelijkertijd heeft Daimler Ola Källenius formeel benoemd tot hoofd research and development van de groep. Källenius is nu verkoopbaas van Mercedes-Benz personenwagens. Hij volgt bij r&d Thomas Weber op, die eind dit jaar met pensioen gaat.   

Daimler wil geen commentaar geven over de benoeming van Källenius, of hij daarmee wordt klaargestoomd voor de hoogste functie. Maar de voorzitter van de raad van toezicht, Manfred Bischoff, zei in Financial Times: "Research and development zijn twee essentiële werkgebieden in de autoindustrie om een toppositie te kunnen blijven houden." Sommige critici hebben gezegd dat Källenius onvoldoende technische knowhow heeft om ceo te worden.

De Zweed Källenius (46) werkt al sinds 1993 bij Daimler en zit sinds nu dertien maanden in de raad van bestuur als verantwoordelijke voor marketing en sales. "Het is niet genoeg om ceo te worden als je uitsluitend aan de marketingkant hebt gewerkt", aldus automotive researcher Sacha Gommel van Commerzbank in FT. "Dat was de zienswijze en men probeert hem nu die kans te geven." Zetsche is topman van Daimler sinds 2006.

In de komende drie jaar heeft Zetsche de kans om qua verkoopresultaten aartsrivaal BMW bij te halen of zelfs in te halen. BMW zei al eerder dat het jaar 2015 een ‘solide verhoging’ van de resultaten laat zien ten opzichte van de 2,12 miljoen eenheden van 2014.  Maar men heeft ook verklaard dat ‘volume niet de prioriteit is’, nu het sjoemeldieselschandaal van Volkswagen het risico heeft blootgelegd van het nietsontziend najagen van verkoopresultaten. Volkswagen gaf afgelopen december al toe dat er sprake was van een ‘mindset’ die het toestond dat de regels werden overtreden om maar resultaat te halen. Volgens Gommel heeft iedereen geleerd van de fouten van Volkswagen. "Men kijkt naar de mogelijkheden om voldoende rendement en cash flow te genereren om het merk te beschermen." (bron: FT)

 

 

Reacties

Zijn er dan momenteel twee hoofden R&D, of bedoelt de schrijver dat de heer Källenius de heer Weber aflost?

Geplaatst door: Heinman op
Contract Zetsche bij Daimler verlengd tot 2020 - Automobielmanagement.nl

Contract Zetsche bij Daimler verlengd tot 2020

Het leiderschap van Daimler staat niet langer ter discussie nu het bedrijf het contract van ceo Dieter Zetsche opnieuw heeft verlengd. Bovendien heeft het bedrijf een duidelijk signaal afgegeven dat men inmiddels een opvolger voor Zetsche op het oog heeft.

dieter zetsche - daimler

Na een recordjaar (in afzet en resultaat) heeft Daimler het contract van Zetsche verlengd tot het einde van dit decennium. Tegelijkertijd heeft Daimler Ola Källenius formeel benoemd tot hoofd research and development van de groep. Källenius is nu verkoopbaas van Mercedes-Benz personenwagens. Hij volgt bij r&d Thomas Weber op, die eind dit jaar met pensioen gaat.   

Daimler wil geen commentaar geven over de benoeming van Källenius, of hij daarmee wordt klaargestoomd voor de hoogste functie. Maar de voorzitter van de raad van toezicht, Manfred Bischoff, zei in Financial Times: "Research and development zijn twee essentiële werkgebieden in de autoindustrie om een toppositie te kunnen blijven houden." Sommige critici hebben gezegd dat Källenius onvoldoende technische knowhow heeft om ceo te worden.

De Zweed Källenius (46) werkt al sinds 1993 bij Daimler en zit sinds nu dertien maanden in de raad van bestuur als verantwoordelijke voor marketing en sales. "Het is niet genoeg om ceo te worden als je uitsluitend aan de marketingkant hebt gewerkt", aldus automotive researcher Sacha Gommel van Commerzbank in FT. "Dat was de zienswijze en men probeert hem nu die kans te geven." Zetsche is topman van Daimler sinds 2006.

In de komende drie jaar heeft Zetsche de kans om qua verkoopresultaten aartsrivaal BMW bij te halen of zelfs in te halen. BMW zei al eerder dat het jaar 2015 een ‘solide verhoging’ van de resultaten laat zien ten opzichte van de 2,12 miljoen eenheden van 2014.  Maar men heeft ook verklaard dat ‘volume niet de prioriteit is’, nu het sjoemeldieselschandaal van Volkswagen het risico heeft blootgelegd van het nietsontziend najagen van verkoopresultaten. Volkswagen gaf afgelopen december al toe dat er sprake was van een ‘mindset’ die het toestond dat de regels werden overtreden om maar resultaat te halen. Volgens Gommel heeft iedereen geleerd van de fouten van Volkswagen. "Men kijkt naar de mogelijkheden om voldoende rendement en cash flow te genereren om het merk te beschermen." (bron: FT)

 

 

Reacties

Zijn er dan momenteel twee hoofden R&D, of bedoelt de schrijver dat de heer Källenius de heer Weber aflost?

Geplaatst door: Heinman op