Honderden uitkeringsgerechtigden aan de slag bij VDL Nedcar

Vele honderden uitkeringsgerechtigden krijgen het komende halfjaar een baan bij de Limburgse auto-assemblagefabriek VDL Nedcar. Tot en met eind dit jaar heeft de Limburgse fabriek nog 1.000 tot 1.200 nieuwe werknemers nodig. Een deel van hen wordt nu al opgeleid.

Honderden uitkeringsgerechtigden aan de slag bij VDL Nedcar

Dat meldt het FD. De auto-assemblagefabriek van VDL Nedcar in het Limburgse Born wil eind dit jaar of begin volgend jaar een tweeploegendienst invoeren. Die maatregel is noodzakelijk in verband met de verwachte uitbreiding van de productie van Mini’s voor het Duitse BMW, zo staat in het maandag verschenen jaarverslag.  

Vorig jaar produceerde de Limburgse fabriek 57.019 auto’s (types Mini Hatch en Mini Cabrio) in opdracht van BMW. Dit jaar zal dat aantal fors stijgen, terwijl volgend jaar naar verwachting de productie opnieuw fors zal toenemen.  

Tweeploegendienst

VDL laat zich zelden concreet uit over productie-aantallen, maar met een ploegendienst (tot nu toe wordt alleen overdag gewerkt) kunnen jaarlijks circa 80.000 auto’s (Mini’s) worden geassembleerd. De instelling van een tweede ploegendienst betekent dat volgend jaar de capaciteit ver boven de 80.000 auto’s zal uitkomen.  
 

Volgens de website van VDL Nedcar werken er op dit moment circa 2.650 mensen bij de onafhankelijke autoproducent. In een telefonische toelichting zeggen president-directeur Wim van der Leegte en hoofddirectielid Jan Mooren van moederconcern VDL Groep dat het aantal medewerkers eind dit jaar zal oplopen tot 3.600 a 3.800. En het overgrote deel van de nieuwe werknemers moet komen uit de groep uitkeringsgerechtigden.  
 

VDL Nedcar heeft medewerkers nodig voor de carrosseriehal, de lakstraat, de montagehal en op de afdeling logistiek. Bij voorkeur mensen met technische kennis en bagage, maar een harde voorwaarde is het niet.  
 

Eigen praktijkschool

Waar het in sommige regio’s moeilijk is om aan technisch geschoolde mensen te komen, verwacht VDL Nedcar genoeg kandidaten te zullen vinden. Van der Leegte en Mooren: ‘We zoeken niet per definitie naar technici. Onze doelgroep is breed, ook ongeschoolden zijn welkom. Ja, het is bepaald geen sinecure, maar we verwachten toch dat we elke week tussen de vijftig en negentig mensen kunnen aannemen en opleiden’, zegt Jan Mooren. ‘Wij zijn optimistisch dat het gaat lukken. ‘  

Voor de nieuwe werknemers in spe wordt een specifiek opleidings- en proefplaatsingstraject ontwikkeld en aangeboden. Voordeel is dat VDL Nedcar al geruime tijd een eigen praktijkschool heeft voor banen in de fabriek. Mooren: ‘Iedereen krijgt eerst een basisopleiding van twee weken en daarna volgt een training in de fabriek. Verder is er in een later stadium sprake van permanente scholing.’ De eerste vier maanden werken zij met behoud van uitkering. Daarna komen ze in principe in aanmerking voor een baan bij de Limburgse auto-producent.

Honderden uitkeringsgerechtigden aan de slag bij VDL Nedcar - Automobielmanagement.nl

Honderden uitkeringsgerechtigden aan de slag bij VDL Nedcar

Vele honderden uitkeringsgerechtigden krijgen het komende halfjaar een baan bij de Limburgse auto-assemblagefabriek VDL Nedcar. Tot en met eind dit jaar heeft de Limburgse fabriek nog 1.000 tot 1.200 nieuwe werknemers nodig. Een deel van hen wordt nu al opgeleid.

Honderden uitkeringsgerechtigden aan de slag bij VDL Nedcar

Dat meldt het FD. De auto-assemblagefabriek van VDL Nedcar in het Limburgse Born wil eind dit jaar of begin volgend jaar een tweeploegendienst invoeren. Die maatregel is noodzakelijk in verband met de verwachte uitbreiding van de productie van Mini’s voor het Duitse BMW, zo staat in het maandag verschenen jaarverslag.  

Vorig jaar produceerde de Limburgse fabriek 57.019 auto’s (types Mini Hatch en Mini Cabrio) in opdracht van BMW. Dit jaar zal dat aantal fors stijgen, terwijl volgend jaar naar verwachting de productie opnieuw fors zal toenemen.  

Tweeploegendienst

VDL laat zich zelden concreet uit over productie-aantallen, maar met een ploegendienst (tot nu toe wordt alleen overdag gewerkt) kunnen jaarlijks circa 80.000 auto’s (Mini’s) worden geassembleerd. De instelling van een tweede ploegendienst betekent dat volgend jaar de capaciteit ver boven de 80.000 auto’s zal uitkomen.  
 

Volgens de website van VDL Nedcar werken er op dit moment circa 2.650 mensen bij de onafhankelijke autoproducent. In een telefonische toelichting zeggen president-directeur Wim van der Leegte en hoofddirectielid Jan Mooren van moederconcern VDL Groep dat het aantal medewerkers eind dit jaar zal oplopen tot 3.600 a 3.800. En het overgrote deel van de nieuwe werknemers moet komen uit de groep uitkeringsgerechtigden.  
 

VDL Nedcar heeft medewerkers nodig voor de carrosseriehal, de lakstraat, de montagehal en op de afdeling logistiek. Bij voorkeur mensen met technische kennis en bagage, maar een harde voorwaarde is het niet.  
 

Eigen praktijkschool

Waar het in sommige regio’s moeilijk is om aan technisch geschoolde mensen te komen, verwacht VDL Nedcar genoeg kandidaten te zullen vinden. Van der Leegte en Mooren: ‘We zoeken niet per definitie naar technici. Onze doelgroep is breed, ook ongeschoolden zijn welkom. Ja, het is bepaald geen sinecure, maar we verwachten toch dat we elke week tussen de vijftig en negentig mensen kunnen aannemen en opleiden’, zegt Jan Mooren. ‘Wij zijn optimistisch dat het gaat lukken. ‘  

Voor de nieuwe werknemers in spe wordt een specifiek opleidings- en proefplaatsingstraject ontwikkeld en aangeboden. Voordeel is dat VDL Nedcar al geruime tijd een eigen praktijkschool heeft voor banen in de fabriek. Mooren: ‘Iedereen krijgt eerst een basisopleiding van twee weken en daarna volgt een training in de fabriek. Verder is er in een later stadium sprake van permanente scholing.’ De eerste vier maanden werken zij met behoud van uitkering. Daarna komen ze in principe in aanmerking voor een baan bij de Limburgse auto-producent.