Hoewel het niet met zo veel woorden gezegd wordt, kan de trage lancering van de Giulia er wel eens mee te maken hebben.

De komst van de Alfa Romeo Giulia en Maserati Levante kunnen op het conto van Harald Wester worden geschreven, de Duitser die zo’n 7 jaar achter het stuur zat bij van beide merken. Met de komst van beide nieuwe modellen lijkt zijn rol echter uitgespeeld, want hij moet plaats ruimen voor Reid Bigland, een Canadees die momenteel nog de eerste man is van de Noord-Amerikaanse verkoopdivisie van Fiat Chrysler Automobiles.

Hoewel de CEO van Fiat Chrysler Automobiles, Sergio Marchionne, geen kwaad woord wil spreken over Wester (en dat is uitzonderlijk aangezien de topman zelden tevreden is) is de kans groot dat hij het veld moet ruimen door de trage uitrol van met name de Alfa Romeo Giulia, waarbij zich diverse opstartproblemen voordeden.

De pers reageert daarnaast tot nu toe enigszins zuur op de Maserati Levante: leuke SUV, maar niet van Duits premiumniveau. Last but not least is de Alfa Romeo 4C, waarmee het merk een Amerikaanse comeback had willen maken, in de Verenigde Staten geflopt.

Bigland krijgt nu de opdracht om van Alfa Romeo, Maserati en Abarth succesverhalen te maken. Hij moet ervoor zorgen dat het in de toekomst voorspoediger verloopt met dit drietal premiummerken. Zijn ervaring met de Amerikaanse markt biedt volgens Marchionne hoop dat onder Biglands leiding Alfa Romeo en Maserati daar successen kunnen boeken.

Wester wordt binnen Fiat Chrysler Automobiles weggepromoveerd tot Chief Technology Officer (een functie waarin hij weinig schade kan aanrichten) en lid van de Raad van Bestuur.

Bron: Autointernationaal