Duitse auto-industrie is nog steeds banenmotor

De auto-industrie in Duitsland heeft in het eerste kwartaal alweer 30 procent meer vacatures gemeld dan een jaar geleden. Ondanks de onzekerheid over de economische ontwikkeling, het dieselschandaal en de dreigingen met protectionistische maatregelen door president Donald Trump blijft de autosector daarmee de grootste banenmotor in Duitsland.

Ondanks de onzekerheid over de economische ontwikkeling, het dieselschandaal en de dreigingen met protectionistische maatregelen door president Donald Trump blijft de autosector daarmee de grootste banenmotor in Duitsland.

"Het aantal aangeboden banen door autobedrijven nam in het eerste kwartaal met 29,19 procent toe," zegt Mariano Mamertino van jobsite Indeed. "We zien nu al meer dan een jaar een maandelijkse toename met rond de twee procent. De Duitse auto-industrie investeert duidelijk in haar toekomst en in nieuwe ontwikkelingen en stelt daarvoor veel nieuwe vakkrachten aan."

Een goed voorbeeld is toeleverancier Bosch dat dit jaar wereldwijd 20.000 nieuwe mensen nodig denkt te hebben waarvan 3.400 in Duitsland zelf. In bijna de helft van de gevallen gaat het om software-deskundigen terwijl ook veel productiemedewerkers nodig zijn. Bosch investeert jaarlijks een kwart miljard euro in opleidingen en trainingen van haar personeel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Duitse auto-industrie is nog steeds banenmotor - Automobielmanagement.nl

Duitse auto-industrie is nog steeds banenmotor

De auto-industrie in Duitsland heeft in het eerste kwartaal alweer 30 procent meer vacatures gemeld dan een jaar geleden. Ondanks de onzekerheid over de economische ontwikkeling, het dieselschandaal en de dreigingen met protectionistische maatregelen door president Donald Trump blijft de autosector daarmee de grootste banenmotor in Duitsland.

Ondanks de onzekerheid over de economische ontwikkeling, het dieselschandaal en de dreigingen met protectionistische maatregelen door president Donald Trump blijft de autosector daarmee de grootste banenmotor in Duitsland.

"Het aantal aangeboden banen door autobedrijven nam in het eerste kwartaal met 29,19 procent toe," zegt Mariano Mamertino van jobsite Indeed. "We zien nu al meer dan een jaar een maandelijkse toename met rond de twee procent. De Duitse auto-industrie investeert duidelijk in haar toekomst en in nieuwe ontwikkelingen en stelt daarvoor veel nieuwe vakkrachten aan."

Een goed voorbeeld is toeleverancier Bosch dat dit jaar wereldwijd 20.000 nieuwe mensen nodig denkt te hebben waarvan 3.400 in Duitsland zelf. In bijna de helft van de gevallen gaat het om software-deskundigen terwijl ook veel productiemedewerkers nodig zijn. Bosch investeert jaarlijks een kwart miljard euro in opleidingen en trainingen van haar personeel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding