Dat betekent dat iets meer dan tien procent van de managers bij Nissan Japan een vrouw is terwijl dat ruim tien jaar geleden nog geen één procent was.

Nissan is in 2004 begonnen met een actief programma om de diversiteit onder haar Japanse managers op te voeren. Volgens de autofabrikant steekt het met tien procent ver uit boven het gemiddelde in industrieel Japan dat op 1,4 procent zou liggen. Bovendien is Nissan er naar eigen zeggen in geslaagd vooral veel nieuwe vrouwelijke managers te vinden voor typische mannen-bolwerken als technische ontwikkeling en de productie.

"We rekruteren vrouwen voor management posities uit alle afdelingen binnen Nissan. Tot de daarbij horende activiteiten horen loopbaangesprekken, speciale trainingsprogramma’s en mentoring. Daarnaast voeren we ook wervingscampagnes onder studentes van technische hogescholen. Sommige van die activiteiten worden uitgevoerd door de Renault-Nissan Alliantie die de actieve participatie van vrouwen in beide ondernemingen bevordert," licht Nissan toe.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding