Ex-Opel baas Neumann in EV start-up

Karl-Thomas Neumann, die kort na de overname door PSA opstapte als baas van Opel, is in dienst getreden van de Amerikaanse start-up voor elektrische auto’s Evelozcity. Neumann wordt bij het bedrijfje dat geen functie-titels kent belast met de ‘mobiliteit, inclusief connected car ervaring en mobiliteitsconcepten.’

Ex-Opel baas Neumann in EV start-up

Neumann past goed in het plaatje omdat hij zowel bij Opel als bij zijn werkgever daarvoor Volkswagen Groep een enthousiast pleitbezorger was voor elektrische auto’s. Evelozcity, dat gesteund wordt door enkele zakenmensen met diepe zakken, is opgericht door Stefan Krause. Hij is afkomstig van een andere EV-onderneming, het meer bekende Faraday Future. Dat bedrijf beschuldigt Evelozcity ervan dat Krause bedrijfsgeheimen heeft meegenomen en is om die reden ook een rechtszaak begonnen. Ook zou hij collega’s van Faraday Future hebben aangemoedigd hem te volgen naar de nieuwe concurrent.

Evelozcity heeft tegelijkertijd onthuld dat het werkt aan een zogenaamd skateboard architecture voor auto’s, een eerder al opgedoken idee om af te stappen van de driedeling motorcompartiment, passagierscompartiment en kofferbak. Op basis van die architectuur wil het bedrijfje dan personenauto’s, een bestelwagen voor de steden en een Uber-achtig voertuig gaan bouwen. De eerste auto moet overigens pas in 2021 worden gelanceerd.

Ex-Opel baas Neumann in EV start-up - Automobielmanagement.nl

Ex-Opel baas Neumann in EV start-up

Karl-Thomas Neumann, die kort na de overname door PSA opstapte als baas van Opel, is in dienst getreden van de Amerikaanse start-up voor elektrische auto’s Evelozcity. Neumann wordt bij het bedrijfje dat geen functie-titels kent belast met de ‘mobiliteit, inclusief connected car ervaring en mobiliteitsconcepten.’

Ex-Opel baas Neumann in EV start-up

Neumann past goed in het plaatje omdat hij zowel bij Opel als bij zijn werkgever daarvoor Volkswagen Groep een enthousiast pleitbezorger was voor elektrische auto’s. Evelozcity, dat gesteund wordt door enkele zakenmensen met diepe zakken, is opgericht door Stefan Krause. Hij is afkomstig van een andere EV-onderneming, het meer bekende Faraday Future. Dat bedrijf beschuldigt Evelozcity ervan dat Krause bedrijfsgeheimen heeft meegenomen en is om die reden ook een rechtszaak begonnen. Ook zou hij collega’s van Faraday Future hebben aangemoedigd hem te volgen naar de nieuwe concurrent.

Evelozcity heeft tegelijkertijd onthuld dat het werkt aan een zogenaamd skateboard architecture voor auto’s, een eerder al opgedoken idee om af te stappen van de driedeling motorcompartiment, passagierscompartiment en kofferbak. Op basis van die architectuur wil het bedrijfje dan personenauto’s, een bestelwagen voor de steden en een Uber-achtig voertuig gaan bouwen. De eerste auto moet overigens pas in 2021 worden gelanceerd.