De autofabrikant wil oudere werknemers die niet meer zo goed zijn om elektrische, autonome of andere moderne auto’s te bouwen vervangen door meer technologie-gerichte nieuwkomers. Hoe hoog de vertrekpremie is, wordt niet bekend gemaakt.

General Motors wil, net als vrijwel alle andere ‘traditionele’ autofabrikanten, in snel tempo overschakelen op nieuwe technologieën. "Maar dan heb je andere monteurs en technici nodig dan die er nu werken," zeggen deskundigen op personeelsgebied. De opmars van de elektrische auto heeft ingrijpende gevolgen voor de werkgelegenheid in de auto-industrie en de vaardigheden die nodig zijn om de concurrentieslag aan te kunnen. Dat moet vooral doorgedrongen zijn tot CEO Mary Barra die zelf uit de wereld van de human resources ofwel personeelszaken komt.

"Werknemers die al lang in dienst zijn en veel verdienen voor dit soort regelingen uitkiezen is een strategische keus voor een onderneming die meer elektrische, autonoom rijdende of waterstof-auto’s wil gaan ontwikkelen. Als je tien, laat staan twintig jaar geleden van school bent gekomen dan loop je niet meer voorop. Dit biedt General Motors de kans om een bedrijf binnen het bedrijf te creëren," zegt prof of business Marick Masters bij Wayne State University in de plaatselijke Detroit-krant.