Zij is sinds juni 2016 senior vice-president bij BMW en daar begin vorig jaar verantwoordelijk geworden voor de Azië/Pacific regio. Wortmann zal uiterlijk per 1 juli als verkoopchef van Audi de Nederlander Bram Schot opvolgen die begin dit jaar werd ‘bevorderd’ tot bestuursvoorzitter als opvolger van de in diskrediet geraakte Rupert Stadler. 

"Wortmann heeft jarenlange internationale ervaring in productmanagement, marketing en brand-communicatie bij premium-automerken. Dat maakt haar de ideale executive om het merk Audi innovatief vorm te geven en één van de grootste divisies binnen de onderneming weer op de juiste weg te krijgen," zegt CEO Herbert Diess van moederbedrijf Volkswagen Groep. Volgens Schot zelf moet zij een belangrijke rol gaan spelen bij de grote veranderslag die Audi door moet maken. "Ik verwacht dat ze een beetje verse ideeën mee zal brengen." Wortmann begon haar loopbaan in 1990 bij het Nederlands/Britse Unilever en stapte acht jaar later over naar BMW. Daar is ze betrokken geweest bij het weer lanceren van Mini, het BMW i-merk voor elektrische auto’s en een reeks innovatieprojecten. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding