Carlos Ghosn neemt zelf ontslag bij Renault

Carlos Ghosn heeft zelf ontslag genomen als CEO en bestuursvoorzitter van Renault.

Dat heeft minister Bruno le Maire van EZ namens de staat als grootste aandeelhouder van Renault laten weten. “Philippe Lagayette, de hoofdboekhouder van Renault, heeft woensdagavond de ontslagbrief van Carlos Ghosn ontvangen,” aldus de minister.

Door de eer aan zichzelf te houden voorkomt Ghosn dat de Raad van Bestuur hem vandaag, donderdag, ontslaat. Zoals eerder aangekondigd zal hij als CEO worden vervangen door zijn huidige waarnemer Thierry Bolloré en als Chairman door de directeur van Michelin Jean-Dominique Senard.

Ghosn, die al sinds half november in een Japanse cel zit, was sinds 2005 CEO en Chairman van Renault. Vier jaar eerder kreeg hij dezelfde positie bij Nissan nadat hij dat bedrijf namens Renault min of meer van de ondergang had gered. In latere jaren werd hij ook nog directeur van Mitsubishi, nadat Nissan een belang in dat merk had genomen, en van het door Renault grotendeels overgenomen Russische AvtoVAZ. Hoewel hij met al die functies tientallen miljoenen opstreek, lijkt hij daarnaast toch op grote schaal gezwendeld te hebben, iets waarvoor hij nu in Japan gevangen zit.

Carlos Ghosn neemt zelf ontslag bij Renault - Automobielmanagement.nl

Carlos Ghosn neemt zelf ontslag bij Renault

Carlos Ghosn heeft zelf ontslag genomen als CEO en bestuursvoorzitter van Renault.

Dat heeft minister Bruno le Maire van EZ namens de staat als grootste aandeelhouder van Renault laten weten. “Philippe Lagayette, de hoofdboekhouder van Renault, heeft woensdagavond de ontslagbrief van Carlos Ghosn ontvangen,” aldus de minister.

Door de eer aan zichzelf te houden voorkomt Ghosn dat de Raad van Bestuur hem vandaag, donderdag, ontslaat. Zoals eerder aangekondigd zal hij als CEO worden vervangen door zijn huidige waarnemer Thierry Bolloré en als Chairman door de directeur van Michelin Jean-Dominique Senard.

Ghosn, die al sinds half november in een Japanse cel zit, was sinds 2005 CEO en Chairman van Renault. Vier jaar eerder kreeg hij dezelfde positie bij Nissan nadat hij dat bedrijf namens Renault min of meer van de ondergang had gered. In latere jaren werd hij ook nog directeur van Mitsubishi, nadat Nissan een belang in dat merk had genomen, en van het door Renault grotendeels overgenomen Russische AvtoVAZ. Hoewel hij met al die functies tientallen miljoenen opstreek, lijkt hij daarnaast toch op grote schaal gezwendeld te hebben, iets waarvoor hij nu in Japan gevangen zit.