Seat-baas De Meo favoriet voor toppositie Renault

Luca de Meo (52), de Italiaanse baas van Seat, is de favoriet om ceo te worden van Renault. De Meo wordt niet alleen geprezen omdat hij het Spaanse merk binnen de VW Groep in de vaart der volkeren heeft opgestoten maar ook vanwege zijn menselijke capaciteiten.

Seat-baas De Meo favoriet voor toppositie Renault

“Dat is eigenlijk wel de belangrijkste eigenschap voor iemand die de gemoederen bij de Franse autogroep na het plotselinge verdwijnen van Ghosn en daarna van Bolloré weer tot rust moet zien te brengen,” aldus zakenkrant Le Figaro. De Meo zelf heeft tot nu toe niet op de berichten gereageerd.

Bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard heeft eerder van de Franse staat als grootaandeelhouder het groene licht gekregen voor het aantrekken van een buitenlander als ceo. Daarbij wordt steeds gewezen naar Air France-KLM dat tegenwoordig een uit Canada afkomstige topman heeft. De Staat vindt het zo langzamerhand tijd worden om Renault niet langer als een couveusekindje te behandelen, ook al om dat ‘kind’ de ruimte te geven om de alliantie met Nissan weer nieuw leven in te blazen.

De Meo staat sinds een goede vier jaar aan het hoofd van Seat. Dat Spaanse autobedrijf stelde aan het begin van deze eeuw weinig voor maar behoort nu al tijden tot één van de best draaiende merken in Europa. In de eerste negen maanden van dit jaar verkocht Seat hier 386.561 nieuwe auto’s, dat is 9,3 procent meer dan in dezelfde periode in 2018. In september schoot Seat er, vergeleken met de WLTP-maand van vorig jaar, helemaal bovenuit met een groei van ruim 56%. Seat heeft in Europa nu een marktaandeel van 3,3 procent terwijl dat een jaar geleden nog drie procent rond was. Het Spaanse merk staat daarmee inmiddels op dezelfde hoogte als Hyundai en Kia.

De Meo, die in Frankrijk heeft gestudeerd en vloeiend Frans spreekt, heeft al eens gewerkt bij Renault en daarna ook bij Toyota en Lancia gevolgd door Fiat. De laatste tijd is hij er in geslaagd Seat langzaam maar zeker in een wat hoger segment te positioneren met de vernieuwde Leon en de succesvolle SUV Ateca. Ook heeft hij een apart merk gecreëerd, Cupra, voor sportieve modellen. Bovendien werkt De Meo hard aan internationalisering, met onder meer een groot productenoffensief in Zuid-Amerika en Noord-Afrika. De Seat-baas lijkt daarbij als geen ander te profiteren van de nieuwe vrijheid die de Volkswagen Groep de
leiders van haar merken toestaat.

Seat-baas De Meo favoriet voor toppositie Renault - Automobielmanagement.nl

Seat-baas De Meo favoriet voor toppositie Renault

Luca de Meo (52), de Italiaanse baas van Seat, is de favoriet om ceo te worden van Renault. De Meo wordt niet alleen geprezen omdat hij het Spaanse merk binnen de VW Groep in de vaart der volkeren heeft opgestoten maar ook vanwege zijn menselijke capaciteiten.

Seat-baas De Meo favoriet voor toppositie Renault

“Dat is eigenlijk wel de belangrijkste eigenschap voor iemand die de gemoederen bij de Franse autogroep na het plotselinge verdwijnen van Ghosn en daarna van Bolloré weer tot rust moet zien te brengen,” aldus zakenkrant Le Figaro. De Meo zelf heeft tot nu toe niet op de berichten gereageerd.

Bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard heeft eerder van de Franse staat als grootaandeelhouder het groene licht gekregen voor het aantrekken van een buitenlander als ceo. Daarbij wordt steeds gewezen naar Air France-KLM dat tegenwoordig een uit Canada afkomstige topman heeft. De Staat vindt het zo langzamerhand tijd worden om Renault niet langer als een couveusekindje te behandelen, ook al om dat ‘kind’ de ruimte te geven om de alliantie met Nissan weer nieuw leven in te blazen.

De Meo staat sinds een goede vier jaar aan het hoofd van Seat. Dat Spaanse autobedrijf stelde aan het begin van deze eeuw weinig voor maar behoort nu al tijden tot één van de best draaiende merken in Europa. In de eerste negen maanden van dit jaar verkocht Seat hier 386.561 nieuwe auto’s, dat is 9,3 procent meer dan in dezelfde periode in 2018. In september schoot Seat er, vergeleken met de WLTP-maand van vorig jaar, helemaal bovenuit met een groei van ruim 56%. Seat heeft in Europa nu een marktaandeel van 3,3 procent terwijl dat een jaar geleden nog drie procent rond was. Het Spaanse merk staat daarmee inmiddels op dezelfde hoogte als Hyundai en Kia.

De Meo, die in Frankrijk heeft gestudeerd en vloeiend Frans spreekt, heeft al eens gewerkt bij Renault en daarna ook bij Toyota en Lancia gevolgd door Fiat. De laatste tijd is hij er in geslaagd Seat langzaam maar zeker in een wat hoger segment te positioneren met de vernieuwde Leon en de succesvolle SUV Ateca. Ook heeft hij een apart merk gecreëerd, Cupra, voor sportieve modellen. Bovendien werkt De Meo hard aan internationalisering, met onder meer een groot productenoffensief in Zuid-Amerika en Noord-Afrika. De Seat-baas lijkt daarbij als geen ander te profiteren van de nieuwe vrijheid die de Volkswagen Groep de
leiders van haar merken toestaat.