De Meo treedt pas op 1 juli in functie vanwege een concurrentiebeding met zijn voormalige werkgever Volkswagen Groep. De huidige interim-baas, financieel directeur Clotilde Delbos, blijft tot die datum als zodanig in functie en wordt daarna plaatsvervangend directeur-generaal.

Transformatie

“De Meo heeft met zijn loopbaan, zijn ervaring en het succes in zijn vorige functies alle kwaliteiten in zich verenigd om bij te dragen aan de ontwikkeling en de transformatie van de Groupe Renault in al haar dimensies. De Raad heeft het volste vertrouwen in de nieuwe gouvernance van de Groupe en wenst de nieuw-benoemden alle succes bij hun missie,’’ aldus de verklaring van de Raad van Bestuur.

Strateeg en visionair

De in Milaan geboren De Meo (52), die vier talen spreekt, begon zijn carrière bij Renault en werkte daarna onder meer bij Toyota Europa en bij Fiat waar hij de merken Lancia, Fiat en Alfa Romeo onder zijn beheer had. In 2009 stapte hij over naar de Volkswagen Groep als directeur marketing waarna hij drie jaar later verkoop- en marketingdirecteur werd bij Audi. Vanaf november 2015 was hij CEO van Seat dat hij sindsdien tot een waar succesmerk heeft weten te maken. Vooruitlopend op zijn benoeming bij Renault legde hij die functie bij Seat eerder deze maand neer. Bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard van Renault: “De Meo is een groot strateeg en visionair in een autowereld die een grote evolutie doormaakt. Zijn ervaring maar ook zijn passie voor de auto maakt hem tot een werkelijke troef voor de groep.’’