Duitser Speth staat sinds 2010 aan het hoofd van Jaguar Land Rover. Hij werd aangesteld toen dat Britse bedrijf door Tata Motors werd overgenomen van Ford. Hij heeft leiding gegeven aan een forse expansie met meer modellen en een verdere geografische spreiding. In de afgelopen tien jaar heeft JLR bijvoorbeeld fabrieken geopend in China, de Verenigde Staten en recent ook in Slowakije. Ook is JLR begonnen met de elektrificatie met de succesvolle Jaguar I-Pace als bekendste voorbeeld.

De laatste jaren gaat het echter duidelijk bergafwaarts. JLR heeft vorig jaar duizenden ontslagen aangekondigd om miljarden op de kosten te besparen. Vorig jaar verkochten de zustermerken samen 557.706 nieuwe automobielen, dat was bijna zes procent minder dan in 2018. De klad zit er vooral in bij Jaguar dat met 161.601 stuks bijna elf procent minder auto’s aan de man wist te brengen. In ons land verkocht Jaguar in 2019 1.325 auto’s vergeleken met 4.626 in 2018 (waarvan 3.495 Jaguar I-Pace’s in december van dat jaar) terwijl Land Rover de Nederlandse verkopen zag dalen van 1.667 in 2018 naar 1.306 vorig jaar.