Toralt Deinum: Genesis

Het is dik twintig jaar geleden dat Toyota het premiumlabel Lexus introduceerde.

Column Toralt Deinum over Genesis en Hyundai

In de VS was de luxedochter vanaf de start een succes maar in Europa is het nog altijd wachten op de doorbraak. Dat die tot nu toe is uitgebleven, komt in de eerste plaats doordat wij niet zulke sizequeens zijn als Amerikanen.
Toch laat Hyundai zich daardoor niet afschrikken. Wat Toyota kan, dat moet het Zuid-Koreaanse concern ook kunnen. Hyundai is de afgelopen twee decennia sterk gegroeid en dat moet gevierd worden in de vorm van een mondiaal premiumlabel. De naam is al klaar: Genesis. Dat is de aanduiding van een sedanmodel met de interieurruimte van de BMW 7-serie die in de Verenigde Staten wordt verkocht voor de prijs van een 5-serie. Dat klinkt verleidelijk, maar sinds de Grandeur weten we dat niet alles goud is dat er blinkt bij Hyundai.

Toch zijn de aspiraties van Hyundai begrijpelijk. Het merk zal, de goede verkoopresultaten van de iX35 ten spijt, toch vooral geassocieerd blijven worden met de Atos/i10 en de Getz/i20. Net zoals Fiat wereldberoemd is om de Panda en de Punto. En het Italiaanse concern onderneemt niet voor niets krampachtige pogingen om zijn luxedochters Alfa Romeo, Lancia en Maserati uit de rode cijfers te houden.

Hyundai wil dus hogerop, maar net als Toyota is zij van mening dat je daarvoor beter niet andermans probleemmerken kan overnemen. Vandaar de aanstaande lancering van het fantasiemerk Genesis. Echter, de modellen waarmee het premiumlabel in de markt gezet zal worden, doen de wenkbrauwen fronsen: naast bovengenoemde sedan, die net zo tegen de stroom in moet zwemmen als indertijd de Fiat 130 en de Opel Senator, komt er ook een coupévariant. En van sportwagens weten we dat die maar kort pieken. Geen ideale basis dus om een merk op te bouwen. Verder zal er een nóg grotere limousine aan het repertoire toegevoegd worden, die vanuit Europese optiek qua wanstaltigheid maar weinig onderdoet voor de Opirus van zustermerk Kia.

Hyundai kan zich beter spiegelen aan Citroën, dat in de vorm van de premium hatchback DS3 een grote hit heeft. Toevallig zit er een leuke kleine, op de i20 gebaseerde, coupé in de Zuid-Koreaanse pijplijn. Dat model zou een beter begin zijn van Genesis in Europa. Gecombineerd met een hoogwaardig alternatief voor de i30, kan zij bij ons dan rekenen op minimaal tweeduizend Genesis-klanten per jaar. Oftewel het driedubbele aantal orders dat Lexus dit jaar zal realiseren.

Toralt Deinum: Genesis - Automobielmanagement.nl

Toralt Deinum: Genesis

Het is dik twintig jaar geleden dat Toyota het premiumlabel Lexus introduceerde.

Column Toralt Deinum over Genesis en Hyundai

In de VS was de luxedochter vanaf de start een succes maar in Europa is het nog altijd wachten op de doorbraak. Dat die tot nu toe is uitgebleven, komt in de eerste plaats doordat wij niet zulke sizequeens zijn als Amerikanen.
Toch laat Hyundai zich daardoor niet afschrikken. Wat Toyota kan, dat moet het Zuid-Koreaanse concern ook kunnen. Hyundai is de afgelopen twee decennia sterk gegroeid en dat moet gevierd worden in de vorm van een mondiaal premiumlabel. De naam is al klaar: Genesis. Dat is de aanduiding van een sedanmodel met de interieurruimte van de BMW 7-serie die in de Verenigde Staten wordt verkocht voor de prijs van een 5-serie. Dat klinkt verleidelijk, maar sinds de Grandeur weten we dat niet alles goud is dat er blinkt bij Hyundai.

Toch zijn de aspiraties van Hyundai begrijpelijk. Het merk zal, de goede verkoopresultaten van de iX35 ten spijt, toch vooral geassocieerd blijven worden met de Atos/i10 en de Getz/i20. Net zoals Fiat wereldberoemd is om de Panda en de Punto. En het Italiaanse concern onderneemt niet voor niets krampachtige pogingen om zijn luxedochters Alfa Romeo, Lancia en Maserati uit de rode cijfers te houden.

Hyundai wil dus hogerop, maar net als Toyota is zij van mening dat je daarvoor beter niet andermans probleemmerken kan overnemen. Vandaar de aanstaande lancering van het fantasiemerk Genesis. Echter, de modellen waarmee het premiumlabel in de markt gezet zal worden, doen de wenkbrauwen fronsen: naast bovengenoemde sedan, die net zo tegen de stroom in moet zwemmen als indertijd de Fiat 130 en de Opel Senator, komt er ook een coupévariant. En van sportwagens weten we dat die maar kort pieken. Geen ideale basis dus om een merk op te bouwen. Verder zal er een nóg grotere limousine aan het repertoire toegevoegd worden, die vanuit Europese optiek qua wanstaltigheid maar weinig onderdoet voor de Opirus van zustermerk Kia.

Hyundai kan zich beter spiegelen aan Citroën, dat in de vorm van de premium hatchback DS3 een grote hit heeft. Toevallig zit er een leuke kleine, op de i20 gebaseerde, coupé in de Zuid-Koreaanse pijplijn. Dat model zou een beter begin zijn van Genesis in Europa. Gecombineerd met een hoogwaardig alternatief voor de i30, kan zij bij ons dan rekenen op minimaal tweeduizend Genesis-klanten per jaar. Oftewel het driedubbele aantal orders dat Lexus dit jaar zal realiseren.