Als het jaar waarin de elektrische auto doorbrak? Nee, dat is een agendapunt voor 2011. Het jaar waarin Saab langs de rand van de afgrond scheerde? Zeker. Maar ook als Saab geen redder had gevonden, was het autolandschap niet veranderd. Nee, 2010 is toch vooral het jaar waarin Toyota als fabrikant van kwaliteitsproducten van zijn voetstuk viel.

De ellende begon begin februari en is eigenlijk nog steeds niet voorbij. Immers, zou u verbaasd zijn als u vandaag zou vernemen dat er opnieuw auto’s terug naar de dealer moeten? Terugroepacties zijn op zich geen ramp, als ze maar geen nadelig effect op de verkoop hebben. Maar dat lijkt in Noord-Amerika en Europa wel degelijk het geval te zijn. Toyota is aangeschoten wild geworden voor Volkswagen, dat de ambitie heeft om de toppositie in de mondiale verkoopstatistieken te veroveren.

Voor Toyota moet 2010 een annus horribilis zijn. De kwaliteitsproblemen vielen samen met een dure yen, die de slagkracht op exportmarkten verminderde. En het is niet alleen Volkswagen dat gestaag aan kracht wint, ook het Koreaanse Hyundai rukt op. Tegelijkertijd heeft Ford op zijn thuismarkt goodwill vergaard door niet bij de Amerikaanse overheid aan te kloppen voor financiële steun. Is daarmee het hele verhaal verteld? Waarschijnlijk niet. Het is namelijk lang geleden dat Toyota een inspirerend model geïntroduceerde. De Avensis, Verso, Urban Cruiser hebben allemaal een hoge geeuwfactor. Toyota moet meer emotie in z’n modellen stoppen.

Om het zekere voor het onzekere te nemen, zou Toyota Fiat kunnen kopen. Want de Italianen weten als geen ander hoe dat moet met die emotie. Toyota kan zo een alliantie à la Renault-Nissan vormen en Volkswagen en zijn overnameambities van Alfa Romeo de pas afsnijden. Bovendien zouden de Japanners toegang krijgen tot eersteklas dieselmotoren; iets wat voor het herstel van het Europese marktaandeel essentieel is. Toyota heeft op eigen kracht de toppositie bereikt, maar die plek verdedigen is veel lastiger. Nog meer gortdroge modellen zijn niet de oplossing.

Na het hoofd te hebben veroverd, moet Toyota nu op het hart mikken. Daar kan Fiat bij helpen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding