Voor het geval u dit niks zegt: dat was een Datsun Chery begin jaren tachtig die door het toen volkomen vertwijfelde Alfa Romeo werd aangezien voor een soort Messias die het merk van de ondergang moest redden. Alfa Romeo was bereid zijn Italiaanse ziel op te geven en om zijn nest te laten bevuilen door een laagwaardig instapmodelletje. Maar de consument trad o, de Arna werd een grote flop en Alfa Romeo keerde op zijn schreden terug. 

En nu begaat Lancia dezelfde fout. Of beter: topman Sergio Marchionne. Die mag zich gratis en voor niets inkopen bij Chrysler mits hij deze autoproducent weer op de rails zet en het een solide exportbasis verschaft. Daarbij is Lancia aangewezen het vuile werk te doen: die moet in zijn gamma een aantal Amerikaanse koekoeksjongen opnemen. Slaagt de missie van Marchionne om Chrysler weer vlot te trekken, dan zit hij voor een dubbeltje op de eerste rang. De combinatie Fiat-Chrysler kan zich dan meten met de groten der aarde. Maar goedkoop zou wel eens duurkoop kunnen zijn want Lancia verliest namelijk definitief zijn onschuld nu er vadsige Amerikaanse modellen verkocht moeten worden. Een echec à la de Opel Sintra (een omgestickerde Chevrolet TransSport) en Saab 9-2X (een bastaardkind van Subaru) dient zich aan. 

In plaats van een spekkoper wordt Marchionne zo de slager van Lancia, als de topmanager die het beroemde merk imagotechnisch in het ravijn duwde. Met straks, als de kater zich aandient, een gedwongen vertrek à la Mubarak als gevolg. Waarom leert Marchionne niet van de geschiedenis? Het lukte BMW niet om Rover te animeren, dus waarom brandt de Fiat-topman dan zijn vingers aan Chrysler? 

Gelukkig is het nooit te laat voor een nieuw begin. Marchionne kan nog steeds leren van de geschiedenis. Bijvoorbeeld dat een suv-merk goud waard is. BMW verkocht in 2001 het stuk tafelzilver Land Rover om hun exitstrategie uit MG Rover te financieren. Marchionne kan zijn gezicht redden als hij zijn kaarten op Jeep zet. 

Als Lancia het niet redt met zijn eigen modellen Ypsilon en  Delta dan verdient het merk een zachte dood. Maar géén verkrachting door Chrysler.